۰ نفر

گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر چیست؟/ هزار تن گوشت وارداتی پشت مرزها مانده است/ ممنوعیت صادرات دام قاچاق را افزایش می‌دهد

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۱
کد خبر: 274517
دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر چیست؟/ هزار تن گوشت وارداتی پشت مرزها مانده است/ ممنوعیت صادرات دام قاچاق را افزایش می‌دهد

رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده کشور با تاکید بر اینکه بی‌ثباتی در تصمیمات قیمت گوشت را افزایش داده است، گفت: تصمیمات یک شبه بخش دولتی راه توسعه، رشد و سودآوری تولید در بخش دامپروری را بسته است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ منصور پوریان در گفت و گو با اقتصادآنلاین با اشاره به تصمیم به ممنوعیت صادرات دام زنده، افزود: رشد تولید در هر بخشی نیاز به بازار متنوع دارد و ممنوعیت برای صادرات به معنی ایجاد محدودیت برای تولید است.

وی تاکید کرد: بر خلاف برخی اظهار نظرها صادرات دام زنده به ازای واردات گوشت نتیجه بخش بوده است.

پوریان با بیان اینکه این طرح با مشورت خبرگان بخش خصوصی تعریف و اجرا شد، ادامه داد: در این طرح در ازای واردات 1 کیلوگرم گوشت خالص 1 کیلوگرم دام زنده با تمام ناخاصی هایش صادر می‌شد و این امر هم به نفع تنظیم بازار داخل و هم به نفع تولید بود.

به گفته وی؛ ممنوعیت صادرات و بستن راه های رسمی افزایش قاچاق را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه 40 درصد گله ها پیر و با وزن بالا هستند، گفت: به دلیل استقبال مردم از دام های جوان با وزن کم در بازار داخل، مشتری برای این گله ها نیست و در صورت انباشت دامداران ناچار تن به قاچاق خواهند داد.

پوریان یکی دیگر از سیاست های اشتباه دولت را ورود گوشت قرمز به لیست تسویه با ارز 4200 تومانی دانست، افزود: گوشت کالای سرمایه ای نیست و یک کالای ضروری محسوب می‌شود و این تصمیم می‌تواند قیمت ها را بیشتر از گذشته بالا ببرد.

وی از ماندن هزار تن گوشت وارداتی پشت مرزها خبر داد که به دلیل اجرای این سیاست امکان تخلیه آن ها فراهم نمی شود.

پوریان گفت: ثبت سفارش این گوشت ها مربوط  به 6 ماه پیش بوده و پول آن ها پرداخت شده است.

وی معطلی گوشت های وارداتی در پشت مرزها را یکی از دلایل مهم و تاثیر گذاردر افزایش قیمت در روزهای اخیر عنوان کرد و صادرات دام زنده را کم تاثیر در افزایش نرخ ها عنوان کرد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده کشور با تاکید بر اینکه دولت همیشه آسانترین راه را انتخاب می‌کند، افزود: هر تصمیمی باید با در نظر گرفتن نتایج طولانی مدت آن گرفته شود و تاثیر بر تولید مورد توجه قرار گیرد.

پوریان در پایان شهرک های دامپروری تعطیل و نیمه تعطیل در کشور را گواه سیاست های اشتباه و نتیجه تصمیمات یک شبه دانست.