۰ نفر

ایکاردا نسخه شفابخش زراعت دیم کردستان در خشکسالی

۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۰۳
کد خبر: 237758
ایکاردا نسخه شفابخش زراعت دیم کردستان در خشکسالی

ایکاردا با هدف افزایش 25 درصدی تولید محصولات دیم کشور در شرایط کم آبی و خشکسالی است که استان کردستان با سهم 342 هزار هکتاری در این طرح می تواند گامی بزرگ در افزایش تولید محصولات کشاورزی بر دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، بهره وری نظام های تولیدی غلات محور در اراضی دیم به منظور تامین امنیت غذایی از مهمترین اهداف طرح ایران ایکاردا با افق پنج ساله بوده که اجرای آن در چهار استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و لرستان آغاز شد و افزایش 25 درصدی محصولات مختلف دیم از جمله گندم، جو نخود در سال 1400 شمسی هدف گذاری شده است.

اکنون دومین سال اجرای طرح مشترک وزارت جهاد کشاورزی با مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (IKARDA) سپری می شود که سطح زیر کشت اراضی کردستان در این طرح از 700 هکتار سال اول به 17 هزار و 750 هکتار در هفت شهرستان رسیده است.

برتری شاخص عملکرد ارقام جدید نسبت به ارقام رایج و بومی، افزایش مقبولیت روش های جدید خاک ورزی حفاظتی بویژه کشت مستقیم در بقایای گیاهی سال قبل و استقبال کشاورزان از جمله دستاوردهای این طرح در سال اول است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه افزایش 25 درصدی میزان تولید در این طرح با هدف پایداری در سال های بعد با شرایط کم آبی و خشکسالی است، گفت: تحقق اهداف این طرح در 2 بخش شامل ایجاد پایگاه های نوآورانه و ایجاد مزارع نمایشی در بین اراضی بهره برداران استان پیگیری می شود.

محمدصالح احمدی اظهار کرد: در سال اول، 2 پایگاه نوآورانه (پلت فرم) در شهرستان های کامیاران و سنندج ایجاد شد و مزارع نمایشی نیز در سطح 700 هکتار از اراضی هفت شهرستان قروه، دهگلان، بیجار، سقز، سنندج، کامیاران و دیواندره با استفاده از ارقام جدید معرفی شده جهان در شرایط همسان جوی کردستان به بهره برداران معرفی و زیر کشت رفت.

به گفته وی، آشنایی کشاورزان با ارقام جدید با کیفیت و مقاوم به سرما و خشکی محصول گندم با ارقام باران و اوحدی، محصول جو با رقم آبیدر و سهند و محصول نخود آزکان، عادل و منصوری بود که در پایان سال زراعی گذشته (96 - 95) با استقبال کشاورزان مواجه شد و در نتیجه آن برنامه وزارت جهاد کشاورزی در افزایش سطح کشت این طرح در کردستان محقق شده است.

** افزایش 25 برابری سطح پوشش ایران - ایکاردا در مزارع کردستان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در سال دوم سطح پوشش طرح ایران - ایکاردا در مزارع کردستان حدود 25 برابر نسبت به سال اول رشد داشته است، افزود: طبق برنامه این طرح در سال دوم 17 هزار و 750 هکتار از اراضی دیم هفت شهرستان مورد هدف باید زیر پوشش این طرح قرار می گرفت که با مشاهده نتایج سال اول در مزارع نمایشی، برنامه سال دوم از نظر سطح پوشش محقق شود.

احمدی گفت: این میزان مزارع نمایشی کشت شامل 15 هزار و 100 هکتار گندم، 2 هزار و 100 هکتار نخود به صورت کشت انتظاری و 550 هکتار جو است که در سال جاری علاوه بر ارقام سال قبل ارقام جدید نیز با روش های مختف خاک ورزی حفاظتی تحت پوشش قرار گرفته اند.

وی با ابراز امیدواری از نتایج بدست آمده در سال اول این طرح و استقبال کشاورزان از آن یادآور شد: برتری عملکرد ارقام جدید نسبت به ارقام رایج در منطقه، افزایش مقبولیت روش های جدید مدیریت مزرعه از جمله خاک ورزی حفاظتی بویژه کشت مستقیم بذر در باقیمانده گیاهان سال قبل از مهمتریت دستاوردهای این طرح در کردستان است.

** ایران - ایکاردا حدود 50 درصد از اراضی کردستان را تحت پوشش قرار می دهد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه افق نهایی این طرح تا سال 1400 شمسی است، تاکید کرد: طبق برنامه مقرر شده این 342 هزار و 800 هکتار از اراضی استان تحت پوشش این طرح مشترک وزارت جهاد کشاورزی با مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (IKARDA) که موسوم به ایران - ایکاردا است، قرار گیرد.

احمدی یادآور شد: پایدار بودن افزایش تولید حتی در شرایط خشکسالی، کم آبی و تنش های طبیعی دیگر در کانون توجه این طرح است و تلاش می شود با انتقال دانش و یافته های محققان بین المللی ایران و جهان به بهره برداران کشاورزی دستیابی به این هدف تسهیل شود.

** تنوع محصولی و ارقام کشت شده ویژگی متمایز طرح ایران-ایکاردا است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه این طرح عمده محصولاتی کشت شده دیم که در تامین امنیت غذایی کشور تاثیرگذار هستند را تحت پوشش خود قرار می دهد، افزود: علاوه بر گندم، جو و نخود که محصولات غالب کشت شده در مزارع دیم کردستان است ماشک، گلرنگ و نخود علوفه ای نیز در مزارع استان کشت می شود.

احمدی اظهار کرد: در سال جاری ارقام جدیدی که به تائید وزارت جهادکشاورزی رسیده و یا از سوی محققان داخل کشور پس از 10 تا 20 سال انجام تحقیقات پژوهشی معرفی شده اند در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که از جمله آن می توان به ارقام بارانی، سرداری، اوحدی، هشترود، داری1 و 2 در محصول گندم اشاره کرد.

به گفته وی، ارقام زرد، آزکان و منصور در محصول نخود و ارقام آبیدر و منصور در محصول جو نیز ارقام معرفی شده برای کشت در سال جاری است که تمامی این ارقام علاوه بر اینکه نسبت به ارقام بومی و محلی از عملکرد بالاتری برخوردارند نسبت به شرایط کم آبی و سرما نیز تحمل بیشتری دارند.

وی یادآور شد: تامین بذر استاندارد مورد نیاز اراضی تحت پوشش از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است که در سال جاری تمامی بذور مورد نیاز تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته و از هم اکنون تامین بذر مورد نیاز سال آینده برنامه ریزی می شود.

در اجرای طرح ایران - ایکاردا سال اول 700 هکتار، سال دوم 17 هزار و 750 هکتار کشت شده و در سال سوم 86 هزار و 500 هکتار، در سال چهارم 257 هزار و 700 هکتار و در سال پنجم نیز 342 هزار و 800 هکتار از اراضی دیم کردستان تحت پوشش این طرح قرار می گیرد.

چندی پیش کارشناسان ترویج و زراعت استان های مجری طرح در کارگاهی یک روزه در استان کردستان شرکت کردند تا توسط کارشناسان سازمان بین المللی ایکاردا و وزارت جهاد کشاورزی با اهداف و چشم اندازهای طرح افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران آشنا شوند.

2 میلیون هکتار اراضی دیم در چهار استان مورد هدف طرح افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران با سازمان های بین المللی موسوم به ایران - ایکاردا وجود دارد.

ایکاردا (ICARDA) سازمان تحقیقات بین المللی در مناطق خشک در شهر حلب سوریه مستقر است و طرح های تحقیقاتی این سازمان در کشورهای آسیای میانه از جمله ترکیه، ایران، افغانستان، سوریه و کشورهای عربی مورد تطبیق قرار گرفته است.

در سال زراعی جاری 577 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت پاییزه رفت که محصول گندم با 547 هزار هکتار بیشترین سهم را به خود اختصاص داد، جو با 26 هزار و 500 هکتار، کلزا با 2 هزار و 61 هکتار و نخود پاییزه با 250 هکتار در رتبه های بعدی قرار دارند.

در سال زراعی جاری گندم دیم در 515 هزار و 100 هکتار، آبی در 33 هزار و 81 هکتار، جو دیم در 23 هزار هکتار و جو آبی در سه هزار و 500 هکتار از اراضی این استان کشت پاییزه شده است.

استان کردستان دارای 43 هزار هکتار باغ است که سالیانه 330 هزار تُن انواع میوه در این باغات تولید و به بازار مصرف داخلی و خارج از استان عرضه می شود.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است به طوری که سالانه حدود 2 میلیون 400 هزار تن انوع محصولات در آن تولید می شود.