۰ نفر

با امضاء سند همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق می‌شود؛

کاهش هزینه‌ها، ضایعات و افزایش کیفیت و حجم تولید کشاورزی

۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۱۵
کد خبر: 234619
کاهش هزینه‌ها، ضایعات و افزایش کیفیت و حجم تولید کشاورزی

دومین جلسه مشترک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات در خصوص هماهنگی استفاده از ظرفیت های مشترک دو وزارتخانه چهارشنبه 8 آذر ماه سال جاری، با حضور اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با توضیح در مورد چارچوب سند همکاری بین دو وزارتخانه اظهار داشت: همکاری های ما دو جنبه دارد، یکی همکاری هایی که بیشتر جنبه حاکمیتی داشته و  بین دو وزارتخانه انجام می شود و دوم همکاری هایی است که  زمینه را برای بخش خصوصی ایجاد می کند که در مورد توسعه کسب و کار و یا به عبارتی توسعه کسب و کار دیجیتال برای کاهش هزینه  می باشد.

درخصوص همکاری های حاکمیتی ما سه مقوله را مد نظر داریم یکی توسعه سنجش از راه دور و پایش که حوزه های مختلف را در بر می گیرد و بیشترین موضوعی که در این حوزه مد نظر ما می باشد، توسعه ابزارها و روشهای جدید سنجش از راه دور و پایش است. مقوله دوم توسعه زیرساخت ها است که مهمترین موضوعی که اینجا مدنظر است ایستگاه های دیتا کالکشن و ثبت ذخیره کننده ها است و سومین مقوله و زمینه همکاری مان توسعه آبیاری هوشمند است که وضع موجود را دیده و برنامه ای برای آبیاری هوشمند کشور درنظر  دارد.

معاون وزیرجهاد کشاورزی در رابطه با بخش دوم همکاری با وزارت ارتباطات بیان داشت: موضوع بعدی به توسعه کسب و کار دیجیتال اختصاص می یابد که آن را جهت کاهش هزینه تولید و قیمت محصول در نظر داریم.  این جبنه با رویکرد بخش خصوصی بوده و دو زیرمجموعه را مدنظر دارد، که یکی از آنها توسعه بازار دیجیتال محصولات کشاورزی می باشد و از آنجا که حدود پنجاه درصد مشکل کشاورزی ایران مشکل بازار است، این فناوری در بازار خوب جواب داده است و بخش دوم آن هم  توسعه شبکه دیجیتال خدمات و دانش خدماتی است که بخش خصوص می تواند از این داده ها استفاده کند.

دکتر براری معاون امور دولت، مجلس و استان های وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات با توضیح در مورد زمینه همکاری های مشترک، آن را در جهت توانمندسازی تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی، افزایش تولید و پایین  آوردن هزینه ها و ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی دانست و بیان داشت: هدف همکاری های ما ایجاد نهادهای فناوری بخش خصوصی برای کمک به تولید کنندگان و مصرف کنندگان می باشد.

وی شناسایی راهکارهایی برای این اهداف را ضروری برشمرد و بیان داشت : ما قصد داریم روشهایی را که می تواند هزینه های تولید را کاهش داده و از این طریق مصرف کنندگان را توانمند سازد ایجاد نماییم. دکتر براری با تشریح خدماتی که وزارت ارتباطات به وسیله دیجیتالی کردن خدمات بانکی به اقتصاد بانکداری  داشته آن را یک نمونه خوب برای ایجاد رفاه و تنوع خدمات و پایین آوردن هزینه ها در کنار بالابردن کیفیت کارها دانست و اظهار کرد: مهمترین دغدغه ما اقتصاد کشاورزی و امنیت غذایی است و ما هم تلاش می کنیم یکسری کسب و کارهایی را شکل دهیم و کلیه اطلاعات و  دیتا را به این کسب و کار اختصاص دهیم با این  هدف که تولید کنند و مصرف کننده هردو سود کنند، بنابراین ما از این طریق به اقتصاد کشاورزی کمک می کنیم و حاکمیت هم از این پهنه، تولید بیشتری با کمک بخش خصوصی خواهد داشت .

وی افزود: قصد ما این است که  سند اقدام مشترک یا نقشه راه چهارساله را تدوین کنیم تا از این طریق  کسب و کارها را هدایت کرده و به تولید کننده و مصرف کننده کمک نماییم. دکتر براری  پیشنهاد نمود با هدف  توسعه کسب و کارهای خصوصی در جلسه آینده شرکت های دانش بنیان بزرگ دو وزارتخانه حضور یافته  و چالش های جدی خود در جایگاه آی سی تی بیان  و بررسی نمایند.

در ادامه نشست با پیشنهاد دکتر زند ریاست سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تشکیل دو کارگروه به تصویب رسید. کارگروه اول به ریاست مهندس احمدی مدیرکل مرکز فن آوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی،  مسوولیت تدوین پیش نویس سند همکاری را برعهده دارد و با حضور نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی،  معاونت  آب و خاک، سازمان تحقیقات و وزارت ارتباطات تشکیل می یابد و هدف آن تدوین سند همکاری در توسعه سنجش از راه دور و پایش و توسعه زیرساخت و توسعه آبیاری هوشمند بین دو وزارتخانه است.

کارگروه دوم با مسوولیت دکتر رسولی و با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات، سازمان تحقیقات، معاونت ترویج کشاورزی و نماینده ای از بخش خصوصی، به بررسی موضوع همکاری مشترک در زمینه توسعه بازار کسب و کار دیجیتال محصولات کشاورزی و توسعه شبکه دیجیتال دانش و خدمات می پردازند.

همچنین در ادامه جلسه پس از استماع نظرات حاضران،  قرار  براین شد ادامه مطالب در جلسه بعدی پس از تدوین پیش نویس اولیه سند همکاری دوجانبه  بررسی شود.

کاهش هزینه‌ها، ضایعات و افزایش کیفیت و حجم تولید کشاورزی

کاهش هزینه‌ها، ضایعات و افزایش کیفیت و حجم تولید کشاورزی