۰ نفر

حجتی: تنها ۱۵ درصد محصولات کشاورزی صادر می‌شود

۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۲۳:۲۴
کد خبر: 225886
حجتی: تنها ۱۵ درصد محصولات کشاورزی صادر می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سیب دماوند سرآمد سیب های کشور است، گفت: حذف دلالان در بازار محصولات کشاورزی با تقویت زنجیره تولید، تشکل ها و تعاونی های کشاورزی امکان پذیر است.

محمود حجتی روز سه شنبه درجشنواره سیب دماوند که با هدف معرفی توانمندی ها و قابلیت های این شهرستان در زمینه تولید در بازارهای داخلی و خارجی در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی شهرستان برگزار شد، افزود: تلاشگران عرصه تولید به ویژه در بخش کشاورزی، زحمات بسیاری در این عرصه می کشند و تلاش ما داشتن حداقل سهمی در حوزه تولید و اقتصاد کشور با تامین شرایط مناسب برای کشاورزان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی گفت: دماوند با تولید 35 تن سیب در هکتار، بیش از دو برابر متوسط تولید سیب در کشور را به خود اختصاص داده است و از سوی دیگر داشتن آگاهی کافی در مسائل فنی و تکنیکی در زمینه تولید، کاشت، برداشت، مبارزه با آفات گیاهی و غیره، کشاورزان دماوندی را به سمت تولید محصولی سالم سوق می دهد.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه کشاورزان چندان به دولتی ها دل نبندند، گفت: در شرایط کنونی بیش از 80 درصد حوزه باغداری و کشاورزی برعهده باغداران است که می توانند با ورود به زنجیره تولید و تقویت تشکل های مختلف کشاورزی، باقی کار را هم انجام و از نتیجه کار بهره مند شوند.

حجتی با بیان اینکه حرکت در مسیر زنجیره تولید و تقویت تشکل‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی می تواند بسیاری از مشکلات و مطالبات این بخش را مرتفع سازد، افزود: گذشتگان ما از این روش پیروی می کردند و همین امر موجب پیشرفت آنان بود و امروز برای رفع مشکل و حذف دلالان، باید به سمت ایجاد زنجیره تولید برای محصولات کشاورزی و تشکل‌ها گامی برداریم.

وی با اشاره به اینکه دولت تسهیلات ارزان و مطلوبی در اختیار کشاورزان قرار می دهد، اظهارکرد: ایران ظرفیت بسیاری در توسعه بخش کشاورزی به ویژه در بخش صادرات سیب به بازارهای منطقه دارد و نباید این مهم را نادیده بگیریم.

وی به صادرات و واردات سیب به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: روسیه از بزرگترین واردکنندگان سیب است، که از این مهم می توان بعنوان فرصت مناسبی برای حضور در بازارهای منطقه استفاده کرد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص دورنمای طرح زنجیره تولید (از مزرعه تا سفره) نیز گفت: بخشی از این طرح در داخل و بخشی در خارج از کشور قابل تحقق است که می توان در بخش تولید سیب به این مهم دست یافت.

وی ادامه داد: کشاورزان ایران هر سال تنها 10 تا 15 درصد از محصول تولیدی را صادر و مابقی در داخل کشور توزیع می شود که برای رسیدن به طرح زنجیره تولید، نیازمند همکاری و تعامل تولید کنندگان و صادرکنندگان هستیم تا ارزش افزوده در داخل خود زنجیره دیده شود و بر اساس نیاز و تقاضای بازارهای هدف، محصول خود را آماده و در مزرعه بسته بندی کرده و بر اساس تقاضا محصول را آماده کنیم.