۰ نفر

بررسی طرح خرید تضمینی مشروط خرما در گزارش امروز اقتصادآنلاین؛

خرمای ایران در بازار جهانی چند؟/ خرید مشروط مُسکن موقت بازار بیمار

۷ شهریور ۱۳۹۶، ۷:۳۰
کد خبر: 214766
خرمای ایران در بازار جهانی چند؟/ خرید مشروط مُسکن موقت بازار بیمار

روزهای پایانی ماه گذشته سازمان مرکزی تعاون روستایی خبر از تغییر شیوه خرید خرما توسط این سازمان از خرید تضمینی به خرید تضمینی مشروط داد. این سازمان هدف از تغییر روش خرید خرما را تأمین نقدینگی کشاورزان و جلوگیری از سوءاستفاده دلالان عنوان کرد. هرچند در ظاهر خرید مشروط خرما به نفع کشاورزان است، اما کارشناسان نظری دیگری دارند آنان معتقدند این تغییر روش مُسکنی موقت برای مشکل کشاورزان است و دردی از بازار بیمار این محصول درمان نمی‌کند.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ محمدحسین اکبری، عضو هیأت‌مدیره انجمن ملی خرمای ایران یکی از این کارشناسان است که تغییر روش خرید خرما را از خرید تضمینی به خرید تضمینی مشروط ناکارمد می‌داند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره دلایل ناکارامدی خرید تضمینی مشروط خرما، می‌گوید: خرید تضمینی به هر شکل و روشی که انجام شود به نفع کشاورزان نیست چرا که مشکل اصلی نه در شکل خرید بلکه در بازاریابی و عرضه محصولات است.

وی تأکید می‌کند: تا زمانی که برای مراحل پس از تولید یک محصول کشاورزی برنامه‌ریزی دقیقی انجام نگیرد همیشه شرایط تولید و بازار به زیان تولیدکننده خواهد بود و زمینه را برای سوءاستفاده دلالان فراهم می‌کند.

اکبری همچنین قیمت خرید تضمینی خرما را ناعادلانه می‌داند و می‌افزاید: همیشه قیمت تمام‌شده بیشتر از قیمتی است که دولت برای خرید تضمینی محصولات تعیین می‌کند و به همین دلیل کشاورزان هیچ‌گاه نسبت به اجرای این روش رضایت نداشته‌اند.

وی قیمت تمام‌شده خرما را در سال زراعی جاری سه‌هزار تومان عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: حداقل قیمت مناسب برای خرید تضمینی سه‌هزار و 500 تومان است در حالی سازمان مرکزی تعاون روستایی قیمت علی‌الحساب یک‌هزار و 400 تومان را اعلام کرده است.

این عضو انجمن ملی خرمای ایران پیشنهاد کرد؛ دولت به جای تحمل هزینه خرید تضمینی و عرضه آن به بازار داخلی به تقویت بازارهای صادراتی و گسترش کشورهای هدف صادراتی خرما کشور بپردازد.

اکبری حمایت از تجار را یکی از راهکارهای توسعه بازارهای صادراتی خرما برشمرده و اضافه می‌کند: اگر دولت به‌دنبال یک روش علمی برای جلوگیری از زیان کشاورزان است بخشی از هزینه‌های خرید تضمینی را به‌صورت کمک‌های نقدی در اختیار تجار برای بازاریابی قرار دهد تا امکان حضور بیشتر خرمای ایران در بازار جهانی فراهم شود.

مدیریت عرضه و بازار با ایجاد تشکل‌های قوی تخصصی

همچنین نوذر نگهداری، مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری باغداران و یکی از نخلستان داران بزرگ کشور، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، تغییر در روش خرید را چاره مشکل ادامه‌دار نخلستان‌داران در فروش محصولات خود و سوءاستفاده دلالان نمی‌داند و معتقد است برای مدیریت عرضه و فروش خرما باید تشکل‌های تخصصی و اقتصادی قوی با حضور تولیدکنندگان ایجاد شود.

وی با تأکید براهمیت و جایگاه خرما در بین محصولات باغی کشور اضافه می‌کند: خرما چهارمین محصول باغی کشور است و 9 درصد کل تولید این محصولات را به خود اختصاص می‌دهد، اما با این رتبه به بازار داخلی و خارجی خرما توجه کافی نشده است.

نگهداری با بیان اینکه خرما به اقداماتی بیش از تغییر در روش خرید نیاز دارد، می‌گوید: به‌کارگیری روش‌های مکانیزاسیون و اصلاح نخلستان‌ها با رقم‌های تجاری با هدف کاهش هزینه‌های تولید و افزایش امکان حضور در بازار جهانی این محصول ضروری است.

وی خاطرنشان می‌سازد: از 200 رقم خرمای موجود در کشور تنها 15 رقم آن تجاری و قابل عرضه در بازار است و بقیه تنها در صنایع تبدیلی قابل استفاده هستند.

نگهداری ایجاد صنایع تبدیلی در قطب‌های تولید خرما را از دیگر اقدامات لازم در تنظیم بازار این محصول می‌داند و اظهار می‌کند: پرداختن به صنایع تبدیلی توسط دولت با کمک بخش خصوصی می تواند بخش بزرگی از مشکلات عرضه و بازار این محصول را در عرصه صادرات مرتفع کند.

به گفته وی که از ابتدای فصل برداشت خرما که از نیمه مردادماه آغاز شد است هر کیلوگرم خرمای سایر (درجه سه) را از نخلداران یک‌هزار و 200 تومان و هر کیلوگرم خرمای پیارم (درجه یک) را 10 هزار تومان خریداری شده است.

این تولیدکننده همچنین قیمت خرمای ایران در بازارهای جهانی را با توجه به رقم و کیفیت محصول، از زیر یک دلار تا بیش از پنج دلار عنوان کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در روش خرید تضمینی مشروط خرما سازمان تعاون روستایی محصول خرما را از کشاورزان تحویل گرفته و در سردخانه‌ها نگهداری می‌کند. این سازمان در ازای دریافت محصول مبلغی را به‌عنوان علی‌الحساب برای تأمین نقدینگی به مدت سه ماه در اختیار نخلدارن قرار می‌دهد تا فرصتی رادر اختیار آنان برای فروش محصول و بازاریابی قرار دهد.