۰ نفر

نتایج یک تحقیق دانشگاهی؛

کیفیت روغن زیتون ایرانی با نمونه خارجی برابر است

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۵۴
کد خبر: 302139
کیفیت روغن زیتون ایرانی با نمونه خارجی برابر است

نتایج پایان نامه دانشجوی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران برای نخستین بار در ایران نشان می دهد که کیفیت روغن زیتون های تولید داخل با نمونه های مشابه خارجی برابری می کند و تنها اختلاف اندکی از نظر برخی استانداردها دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، میترا فکور مجری این تحقیق درباره ارزیابی های صورت گرفته، گفت: برای مقایسه روغن زیتون داخلی و خارجی و انتخاب بهترین کیفیت میان محصولات خارجی و داخلی، پارامترهای مهمی باید اندازه‌گیری و بررسی شود که درصد آن نشان از کیفیت مطلوب‌ تر روغن زیتون و اثرات بیشتر آن در سلامت مصرف‌ کنندگان دارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد، فکور در باره روش تحقیق افزود: در ارزیابی ‌های انجام شده روی 12 مدل روغن زیتون ابتدا 6 نمونه داخلی و 6 نمونه خارجی از نمونه‌ های رایج مورد مصرف در جامعه انتخاب شد. سپس پارامترهای مورد نظر بر روی تمامی نمونه‌ها مورد بررسی قرار گرفت؛ نتایج حاصل از آنالیز با استفاده از نرم‌افزار Excele مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
این پژوهشگر با بیان اینکه تمامی برندهای روغن زیتون (ایرانی و خارجی) مورد بررسی در این تحقیق در محدوده استاندارد قرار دارند، افزود: این 12 نوع روغن زیتون از کیفیت مطلوب و قابل قبولی برخوردارند اما نتایج آنالیز نشان می‌ دهد برندهای خارجی با اختلاف کمی از برندهای داخلی برتر هستند ولی این امر به منزله این نیست که برندهای داخلی مورد پذیرش و قابل قبول نباشند.
فکور درباره عوامل برتری جزئی روغن زیتون‌های خارجی نسبت به زیتون ایرانی نیز اظهار داشت: این اختلاف ناچیز را می‌توان به نحوه حمل و نقل و نگهداری نامناسب یا ضعیف بودن میوه زیتون و قدیمی بودن دستگاه‌های بعضی از کارخانجات و کیفیت بالاتر میوه زیتون برندهای خارجی نسبت داد.
وی تصریح کرد: استفاده از هر دو مدل روغن‌های داخلی و خارجی مفید و سودمند بوده و اثرات سلامتی‌بخش حاصل از مصرف روغن زیتون را می‌توان از آنها دریافت کرد و اختلاف ناچیز کیفیت تأثیر چندانی بر روی سودمندی محصولات مصرف ‌کنندگان ندارد.
این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات تهران در پاسخ به اینکه آیا در نتیجه انجام این تحقیق، پیشنهاد و راهکاری برای پیشی گرفتن روغن زیتون‌های داخلی از خارجی ارائه کرده است؟، گفت: در نتیجه تحقیق، توصیه شده است که برداشت محصول بر طبق اصول تعیین شده صورت گیرد یعنی در برداشت زیتون رعایت شود که میوه زیتون دچار لهیدگی نشود، سوراخ نشده یا تحت ضربه و فشار قرار نگیرد.
وی با بیان این که زیتون باید در مرحله بار زدن و انتقال به کارخانه در دمای مناسب بوده و با وسایل حمل و نقل سالم و مناسب به کارخانجات تولیدی منتقل شوند، افزود: می بایست در مرحله انجام فرایند بر روی محصولات در کارخانه حتی‌الامکان به میوه آسیب نرسد و شستشو، جداسازی، صاف کردن و استخراج روغن به طور صحیح و طبق اصول مندرج در استاندارد ملی انجام شود.