۰ نفر

میوه‌های ممنوعه برای لاکچری‌ها

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۰۰
کد خبر: 294497
میوه‌های ممنوعه برای لاکچری‌ها

در کشور ما تنها واردات موز، انبه، آناناس و نارگیل آزاد است و اجازه واردات میوه خارجی دیگری در کشور وجود ندارد. اما قاچاقچیان میوه به‌راحتی این میوه‌های لوکس را وارد می‌کنند و به درآمد کشاورزان داخلی آسیب می‌رسانند.

  تمام این اتفاقات در بازار میوه با وجود افرادی که می‌توانند محصولات قاچاق را وارد کشور کنند و آزادانه در بازار میوه به فروش برسانند، ادله‌ای بر نبود کنترل و نظارت کافی در این بخش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، قاچاق میوه‌های لوکس و خارجی یکی از معضلاتی است که کشاورزان با آن مواجه شده‌اند. سالانه میزان زیادی از این میو‌ه‌های قاچاق وارد کشور می‌شوند و با قیمت‌های گزافی در بازار میوه‌فروشان یا حتی در سایت‌های اینترنتی به فروش می‌رسند. این درحالی است که گمرک ایران تنها واردات شش میوه خارجی شامل نارگیل، آناناس، انبه، موز، منگوتین و پاپایا را مجاز اعلام کرده است. به گزارش گمرک ایران، براساس آخرین تغییرات در مقررات مرتبط با واردات محصولات کشاورزی مطابق با اعلام دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی صرفا ورود این شش میوه به کشور بلامانع است. ورود این میوه‌ها نیز با دریافت مجوز قرنطینه از دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور و سایر مجوزهای مرتبط مجاز بوده و غیراز موارد یادشده واردات سایر میوه‌ها همچنان ممنوع است. بنا بر این گزارش، اطلاعات و آمار گمرک در ارتباط با مجوزها و ورود این محصولات به سرزمین اصلی کاملا روشن و شفاف است و ابهامی در واردات میوه به کشور وجود ندارد. گمرک ایران صادرکننده مجوز ورود هیچ‌ کالایی به کشور نیست و هم‌اکنون مجوزها و اطلاعات ترخیص تمامی کالاها از جمله میوه در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت می‌شود و در هر لحظه و مکانی امکان بهره‌برداری از این بانک اطلاعاتی به‌صورت شفاف و روشن وجود دارد. در این توضیحات آمده است: طبق قوانین طبقه‌بندی بین‌المللی کالایی انواع میوه‌ها در ردیف‌های تعرفه‌ای مشخصی طبقه‌بندی شده‌اند و توصیف و کدگذاری این کالاها از سوی نهادهای بین‌المللی صورت گرفته و از سوی فرد یا سازمان داخلی خاصی صورت نمی‌گیرد. بنابراین ردیف تعرفه‌های مبهمی در فهرست واردات گمرک و محصولات باغی وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد و ردیف تعرفه‌ای تحت عنوان ‌سایر میوه‌های تازه و سایر میوه‌های خشک طبق شرح و توصیف تعرفه‌های طبقه‌بندی کالایی به کالاهای مشخصی اختصاص دارد و این کالاها کاملا روشن و مشخص هستند.

ورود میوه‌های ممنوعه با قیمت‌های گزاف

با وجود مشکلاتی که اخیرا در بازار میوه به دلایلی همچون سرمازدگی محصولات و افزایش قیمت میوه به وجود آمد و همچنین محدودیت تنوع میوه‌های تابستانه در بازار، فرصت برای سودجویان فراهم شد تا آنها میوه‌های ممنوعه خارجی را با قیمت‌های گزاف وارد مغازه‌ها کنند. به گزارش مهر، در حالی که مسئولان هرازگاهی با عزمی جدی برای برخورد با میوه‌های قاچاق وارد میدان می‌شوند اما گویا این برخوردها نتیجه موثری نداشته است. براساس آمار منتشرشده در اردیبهشت سال جاری، سیب سبز فرانسوی، انگور آفریقای جنوبی، گلابی و لیموترش خارجی از جمله محصولاتی بودند که با قیمت‌های گزاف در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسیدند. به‌طوری که دو کیلو سیب سبز فرانسوی برای مصرف‌کنندگان حدود ۶۵‌هزارتومان و یک کیلو انگور آفریقای جنوبی ۴۸‌هزار تومان آب می‌خورد! در همین راستا رئیس اتحادیه باغداران استان تهران گفته بود: در فصل بهار تنوع میوه در کشور ما کم است، از طرفی تنوع میوه‌های انباری مانند سیب، پرتقال و کیوی نیز محدود است. بنابراین عده‌ای از این شرایط سوء‌استفاده می‌کنند و به توزیع و عرضه میوه‌های خارجی دامن می‌زنند که این مساله حتما باید مورد پیگیری قرار بگیرد. مجتبی شادلو ادامه داده بود: معمولا از تیر به بعد تنوع میوه‌های تابستانه در بازار افزایش می‌یابد و عرضه این محصولات فراوان می‌شود. او با اشاره به پخش‌شدن گزارش‌هایی مبنی بر محدودشدن قاچاق، افزوده بود: به‌ هرحال براساس شواهد موجود، قاچاقچیان برای ادامه کار خود دسیسه‌چینی کرده‌اند، ضمن اینکه هم‌اکنون مساله سرمازدگی نیز مطرح شده و آنها از این جو برای سوء‌استفاده‌های بعدی استفاده می‌کنند. رئیس اتحادیه باغداران استان تهران اضافه کرده بود: حتی اگر مشکلی برای تولید ایجاد شود و نیاز به واردات باشد این کار باید با مکانیزم قانونی و با رعایت مقررات انجام شود در غیراین صورت انجام آن به‌نفع هیچ‌کس نیست. شادلو گفته بود: ما هر سال با چنین وضعیتی در کشور مواجه هستیم و این مساله جدیدی نیست. همچنین گفته می‌شود توزیع و عرضه میوه‌های ممنوعه فرنگی این روزها که سختگیری‌ها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار افزایش یافته، بیشتر توسط واحدهای میوه‌فروشی انجام می‌شود که پروانه کسب ندارند و برای ساماندهی به این اوضاع باید ابتدا واحدهای مذکور را ساماندهی کرد و تحت نظارت قرار داد. در همین زمینه رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: حدود سه‌هزار و ۲۵۰ واحد از اعضای ما دارای پروانه کسب هستند، بیش از‌ هزار مورد نیز در دست اقدام است ضمن اینکه حدود دو‌هزار واحد هم بدون پروانه فعالیت می‌کنند که توزیع کالاهای قاچاق نیز عمدتا توسط واحدهایی انجام می‌شود که برای دریافت پروانه کسب اقدام نکرده‌اند. اسدا.. کارگر اضافه کرد: واحدهایی که پروانه کسب دارند تا حدود ۹۰‌درصد تحت کنترل ما هستند ضمن اینکه به بازرس‌ها برای کنترل هرچه ‌بیشتر آنها تاکید کرده‌ایم.

شمال تهران و میوه‌های لوکس

اخیرا میوه‌هایی عجیب و با قیمت‌های عجیب‌تری بدون اجازه واردات در بازار تهران مشاهده می‌شوند و این سوال‌ها را در ذهن ایجاد می‌کنند که چه کسانی در قاچاق این نوع محصولات دست دارند و چرا نظارت دقیقی صورت نمی‌گیرد؟ این محصولات مشتری‌های خاص خود را دارد که باعث شده تا بازار این نوع میوه‌ها همچنان پرسود باقی بماند. به گزارش مهر، شاید شما هم در بازار، میوه‌های لوکسی را دیده باشید که نه‌تنها اسمشان را هم نشنیده‌اید، بلکه ظاهرشان هم برایتان عجیب است. این محصولات به‌دلیل بالا‌بودن قیمتشان به میوه‌های لوکس معروف شده‌اند و زادگاه اصلی‌شان کشورهای آسیای جنوب‌شرقی و آفریقایی است. میوه‌های جذابی که به‌راحتی قابل دسترسی نیستند و تنها قشر خاصی از مردم قادر به خرید آنها هستند، چرا که قیمت بالایی دارند و بیشتر در مناطق شمال شهر تهران دیده می‌شوند. چند وقتی بود با گران‌شدن دلار خبری از میوه‌های عجیب و غریب در بازار نبود، علاوه بر این دولت هم واردات این نوع میوه‌ها را ممنوع اعلام کرده بود، البته هنوز هم وزارت جهادکشاورزی به‌عنوان متولی تعیین سیاست‌های این حوزه، اعلام می‌کند که واردات میوه‌های لوکس ممنوع است، اما این میوه‌ها مجددا به پیشخوان برخی مغازه‌های لوکس برگشته‌اند و البته برخی مردم نیز، مشتریان پروپا قرص آنها هستند. تنوع این میوه‌ها و توزیع آنها در بازار به گونه‌ای است که در مغازه‌های مرکز شهر نیز برخی از اقلام آنها را می‌توان دید. در این میان، نارنگی خارجی به قیمت شش تا هشت‌هزار تومان عرضه می‌شود و هر کیلوگرم گلابی خارجی رنگ و لعاب‌دار هم به قیمت هر کیلوگرم 20‌هزار تومان در برخی مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود. اما حال و روز این میوه‌ها، اندکی با میوه‌های لوکسی که تلفظ نامشان چندان ساده هم نیست، فرق می‌کند، چراکه آن چیزی که به‌عنوان میوه‌های لوکس در بازار عرضه می‌شود، نه‌تنها قیمت بالایی دارد، بلکه به‌صورت دانه‌ای فروخته می‌شود و نه فروشندگان به میزان بالایی از این میوه در اختیار دارند که کیلویی بفروشند و نه قدرت خرید مردم به خرید یک کیلو میوه به قیمت حدود 35 تا 60‌هزار تومان، قد می‌دهد. طبق بررسی‎‌های انجام‌شده در برخی میوه فروشی‌های شمال شهر تهران نشانگر این است که آواکادو، مانگوستین، درایان، میوه ستاره‌ای و میوه کاکتوس با قیمت بسیار بالایی عرضه می‌شود. قیمت هر دانه آواکادو پنج‌هزار تومان تا هفت‌هزار تومان، مانگوستین دانه‌ای 10 تا 15‌هزار تومان بسته به اندازه آن، میوه ستاره‌ای دانه‌ای چهار تا پنج‌هزار تومان عرضه می‌شود. فروشندگان نیز که حاضر نیستند اطلاعات زیادی به خریداران غیرآشنای خود بدهند، در این مورد می‌گویند که مردم تقاضای چنین میوه‌هایی را دارند و آنها نیز به‌راحتی از طریق افراد آشنای صنف خود و نیز بازار میوه بزرگ تهران آن را تامین می‌کنند.