۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فروش مجوز صادرات دام زنده صحت دارد؟

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۴
کد خبر: 292615
فروش مجوز صادرات دام زنده صحت دارد؟

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به ادعای مجوز فروشی صادرات دام زنده گفت: مجوز فروشی صادرات دام زنده در زمانی که اجازه خروج دام از کشور داده شده بود، صحت ندارد و با توجه به شرایط ایجاد شده تمام متقاضیان می‌توانستند برای دریافت مجوز اقدام کنند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ از نیمه زمستان سال گذشته تا ابتدای خردادماه سال جاری صادرات دام زنده در ازای واردات گوشت قرمز با رعایت مقررات و ضوابط قرنطینه دامپزشکی مجاز اعلام شد. دلیل آزادسازی صادرات دام سبک به طور مشروط، حفظ بازار صادراتی دام زنده در کشورهای هدف به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس از یک سو و ضرورت تنظیم بازار گوشت گوسفندی و کنترل قیمت آن در کشور از سوی دیگر عنوان گردید اما، مدت زمان کوتاهی از این تصمیم نگذشته بود که معایب آن نمایان شد.

یکی از مهمترین معایب این بود که تجاری که واردکننده گوشت بودند صادر کننده دام زنده نبودند و تجاری که دام زنده صادر می‌کردند هیچگاه واردات گوشت انجام نداده بودند. به ادعای فعالان این حوزه ؛ بی تجربگی هر دو گروه برای ورود به عرصه جدیدی از تجارت همراه با بروکرسی های اداری برای دریافت مجوز "صادرات مشروط " به مرور موجب ایجاد بازار سیاه مجوز فروشی صادرات دام زنده شد و مجوز برای صادرات هر راس دام 150 هزار تومان خرید و فروش شد . موضوعی رییس سازمان دامپزشکی کشور آن را به شدت رد می کند و زمینه صدور آسان مجوز برای همه متقاضیان بر اساس قوانین را فراهم می داند.

علی رضا رفیعی پور به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اگر امکان صادرات بر اساس تصمیمات مقامات کشوری باشد پیچیدگی ندارد و همه متقاضیان می توانند با مراجعه به سازمان دامپزشکی درخواست خود را مطرح کنند .

وی ادامه داد: اگر به هر دلیلی ستاد تنظیم بازار ، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته باشند صادرات انجام شود، تصمیم آن ها اجرا می شود و همه از آن برخوردار می شوند.

رفیعی پور تاکید کرد: اگر ممنوعیت نباشد هر ارباب رجوعی که به سازمان دامپزشکی مراجعه و درخواست خود را ارائه دهد، پس از بررسی مجوز صادر خواهد شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: من بعید می دانم چنین مشکلی رخ داده باشد و موضوعات مطرح شده بی‌اساس است.