۰ نفر

چرا برندسازی برای بازاریابی مهم است؟

۲۶ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲
کد خبر: 245228
چرا برندسازی برای بازاریابی مهم است؟

درباره مفهوم برندسازی سردرگمی زیاد است و تعاریف فراوانی از آن وجود دارد، با این حساب برندسازی چیست؟ دهه ها پیش، برند را نام، شعار تبلیغاتی، نشان، نماد، طرح یا ترکیبی از این عناصر می دانستند که محصولات یا خدمات یک شرکت را معرفی می کند. برند از روی ویژگی هایی شناسایی می شد که کالا یا خدمت یک شرکت را از کالا و خدمات رقیب متمایز می ساخت.

امروزه مسئله برند کمی پیچیده تر شده، با این حال اهمیت آن در بازاریابی امروز جهان بیشتر هم شده است. برند، درک و دریافتی است که با شنیدن یا فکر کردن درباره نام، محصول یا خدمات شرکت شما در ذهن مصرف کننده شکل می گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، گفته می شود واژه «برند» یا «برندسازی» هدفی تأثیرپذیر است که متناسب با رفتار مصرف کنندگان تغییر و تحول می یابد؛ این واژه تصویری ذهنی است که از شما به عنوان یک شرکت برای مصرف کننده ترسیم می شود و تحت تأثیر ویژگی ها، واژگان و خلاقیت های پیرامون خود قرار می گیرد.

یک برند باید چه کار کند؟

برندسازی فقط این نیست که بازار هدف خود را وادار کنید شما را به رقبای تان ترجیح دهد، بلکه باید کاری کند تا مشتری های تان شما را تنها راهگشای مشکل یا نیازشان بدانند.

یک برند خوب به اهداف زیر دست خواهد یافت:

- پیام را به روشنی انتقال می دهد؛

- بر اعتبار شما صحه می گذارد؛

- بین مشتریان آینده و محصول یا خدمت شما ارتباطی حسی برقرار می کند؛

- خریدار را تحریک به خرید می کند؛

- موجب وفاداری کاربر می شود.

برندسازی و درک مشتری

برای توفیق در برندسازی، باید نیازها و خواسته های مشتریان و خریداران بالقوه را درک کنید.

این امر وقتی محقق می شود که راهبردهای برند خود را در سراسر شرکت در هر نقطه ای از ارتباط های عمومی بگنجانید. این طور در نظر بگیرید که برندسازی توصیفی از شما به عنوان یک شرکت یا سازمان و آن چیزی است که ارائه می دهید. به نظرتان دشوار است؟ پس این طور فکرکنید، اگر برند می توانست حرف بزند، می گفت:

- من. . . هستم؛

- من به این دلیل وجود دارم که. . . .

- اگر بدانید من چه هستم و چرا وجود دارم، شاید از من خوش تان بیاید، من را بخرید و به دیگران هم درباره من بگویید.

وقتی مصرف کنندگان کم کم با شما احساس نزدیکی کنند، برند شما جای خود را در دل و ذهن مشتریان، خریداران و خریداران بالقوه باز خواهد کرد. این حاصل جمع تمامی تجربیات و ادراکات آن هاست، که شما بر برخی از آنها می توانید تأثیر بگذارید و بر برخی نمی توانید.

اهمیت برندسازی

از آن جایی که نبرد برای جلب مشتری روزبه روز شدت می گیرد، داشتن یک برند قدرتمند بسیار ارزشمند است. صرف زمان و سرمایه گذاری برای پژوهش، تعریف و ساخت برند مهم است. در هر حال، برند شما نقطه سرآغاز تعهدتان به مصرف کننده است.

برند شما قطعه ای بنیادی از ارتباطات بازاریابی شماست، همان قطعه ای که نمی خواهید بدون آن ادامه دهید. برندسازی امری راهبردی و بازاریابی امری تاکتیکی است و آن چیزی است برای رسیدن به برند خود در نزد مصرف کنندگان از آن استفاده می کنید. درست به همین دلیل است که برند در یک کسب وکار یا سازمان هم از اهمیت فراوانی برخوردار است.

برند نقش راهنمایی را بازی می کند که به درک اهداف یک کسب وکار کمک می کند. برند شما را قادر می سازد تا در راستای آن اهداف، یک طرح بازاریابی را ترتیب دهید و راهبرد غالب آن را تحقق بخشید.

تأثیرگذاری برند فقط مربوط به پیش از خرید نیست، بلکه مربوط به عمر برند در تجربه ای که نصیب یک مصرف کننده می کند نیز هست.

آیا عملکرد محصول یا خدمت مطابق انتظار بوده است؟ آیا کیفیت آنقدر که وعده داده شده بود خوب یا بهتر از آن بود؟ تجربه خدمات چطور بود؟ اگر بتوانید پاسخ مثبتی در قبال این سوالات دریافت کنید، یک مشتری وفادار ساخته اید.

برند نه فقط مشتریان وفادار، بلکه کارکنان وفاداری نیز می سازد. برند به آنها چیزی می دهد که به آن باور داشته باشند، چیزی که پشتش بایستند. برند به آنها کمک می کند که هدف سازمان یا کسب وکار را درک کنند.

فهرست اولیه بازبینی برای ارزیابی برند:

برندسازی می تواند کار سردرگم کننده ای باشد، بنابراین از کجا متوجه می شوید برندتان از قدرت کافی برای بخشیدن ارزش داخلی و خارجی که در بازاریابی به آن نیاز دارید برخوردار است؟

- آیا برند شما پیوندی با مخاطب هدف تان برقرار می کند؟ آیا مخاطب می تواند سریع و بدون زیاد فکر کردن آن را دریابد؟

- آیا برند شما در خصلت منحصربه فرد آنچه ارائه می دهید و دلیل اهمیت آن سهیم است؟

- آیا بازتاب دهنده تعهد برندی که به مخاطب هدف و همچنین مخاطب داخلی خود می دهید هست؟

- آیا برند شما ارزش هایی را که می خواهید به عنوان یک مشتری نمایش دهید بازتاب می دهد؟

بگذارید این پرسش ها راهنمای شما در توسعه برندتان باشند. اگر پاسخ روشنی برای این پرسش ها ندارید ممکن است بخواهید به میز کارتان برگردید و فرآیند برندسازی خود را تصحیح کنید. برند باید به صورت یک برداشت آنی باشد و به تفکر و تعمق بسیار کمی نیاز داشته باشد.