۰ نفر

چگونه فضای کاری خود را به محیطی جذاب تبدیل کنیم؟

۱۳ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۲۴
کد خبر: 242020
چگونه فضای کاری خود را به محیطی جذاب تبدیل کنیم؟

پایان سال همواره زمان خوبی برای بررسی عملکرد و اعمال تغییرات است. بدون تردید تنها شرکت هایی می توانند همواره خود را به عنوان یک رقیب و شرکتی خلاق و رو به جلو مطرح کنند که نسبت به پوشش ضعف های خود مصمم باشند.

 از جمله معضلات امروز کارکنان این است که خود را اسیر محیط خشک و بی روح اداری می دانند. با توجه به اینکه افراد باید زمان زیادی را در محل کار خود سپری کنند، در صورتی که این مکان از معیارهای مناسبی برخوردار نباشد، مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، امروزه اکثر کارشناسان بر این باور هستند که ادارات، کارخانه ها و شرکت ها عملا خانه دوم افرادی محسوب می شود که در آن کار می کنند. بدون تردید زندگی در مکانی که راحتی لازم در آن وجود ندارد و فرد همواره در معرض انواع فشارها است، عملا غیرممکن خواهد بود. اگرچه تحت این شرایط معمولا افراد تنها راه حل را تغییر کار خود می دانند، با این حال با نگاهی واقع بینانه به این حقیقت پی خواهید برد که همواره امکان این امر وجود ندارد.

در واقع شما تنها زمانی باید از کار خود دست بکشید که جایگزین آن را پیدا کرده اید، در غیر این صورت ریسک بزرگی را متحمل خواهید شد. تحت این شرایط می توان با اعمال برخی تغییرات محیط نه چندان مطلوب حال حاضر را به مکان مورد پسند خود تبدیل کرد که در ادامه به بررسی راهکارهای دستیابی به این هدف خواهیم پرداخت.

1- همواره ذهنیت خود نسبت به کاری که انجام می دهید را حفظ کنید

بدون شک شما تنها زمانی می توانید در کار خود پیشرفت و ترقی داشته باشید که اشتیاق و تمایل لازم نسبت به آن وجود داشته باشد. همواره افراد از یکدیگر تأثیر می پذیرند و این امر ممکن است به تغییر باورهای افراد منجر شود. البته این امر در صورتی که در موارد مثبت باشد، اتفاقی بسیار سودمند خواهد بود. با این حال واقعیت این است که هر فردی در کارش دیدگاه خاص خود را نسبت به کاری که انجام می دهد دارد و برای حفظ انگیزه خود نباید اجازه دهد افراد بتوانند آن را دچار تغییر کنند. برای مثال در صورتی که هدف شما رسیدن به صندلی مدیریت شرکت باشد، ممکن است همنشینی طولانی با همکارانی که به وضعیت فعلی خود راضی هستند، در طولانی مدت شما را نیز با خود همسو کنند. با این حال نمی توانید خود را از همکاران خود جدا سازید، درواقع این امر تحت هیچ شرایطی توصیه نمی شود، زیرا از راهکارهای بهتر سازی جو شرکت ایجاد ارتباط مناسب با سایر افراد است.

با این حال ضروری است مرزی مشخص با آن دسته از افردی که کمترین تناسبی با اهداف شما ندارند، قائل شوید تا بتوانید همواره در مسیر دستیابی به اهداف خود باشید. در این بخش منظور این است که کنترل زندگی خود را به دست گرفته و اجازه ندهید دخالت ها و نظرات افراد شما را دچار ناامیدی کند. درواقع انجام کارها و وظایف به اندازه کافی انرژی افراد را تحلیل خواهد داد و تحت این شرایط چنین مواردی حتی می تواند سلامت روح و روان افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

فراموش نکنید که شما نیاز به حضور طولانی مدت در حرفه خود دارید. به همین خاطر نباید اجازه دهید که خیلی زود زمان بازنشستگی شما فرا رسد. توصیه می شود خوشحالی را جایگزین استرس های بی مورد خود کنید. در این رابطه ایجاد لیستی از مواردی که شما را خوشحال می کند، گامی خوب و سودمند خواهد بود.

2- از اضافه کاری دوری کنید

همواره افراد با این وسوسه مواجه هستند که کاری بیش از حد معمول را انجام دهند. درواقع افراد در این رابطه تنها به پول بیشتری که به دست خواهند آورد فکر می کنند. با این حال واقعیت این است که انجام این کار تنها یک گزینه برای مواردی است که اجباری وجود دارد. نباید به انتخاب هر روز شما تبدیل شود. بدون تردید تنها نقش هر فرد در زندگی کارمندی نبوده و لازم است به زندگی شخصی خود نیز بپردازید. بدون تردید عدم حضور کافی شما اگرچه نتایج منفی خود را در کوتاه مدت نشان نخواهد داد، با این حال شما را در آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهد ساخت که رهایی از آن دیگر کاری ساده نخواهد بود.

در این رابطه همواره افرادی را نیز می توانید پیدا کنید که خود را به علت نداشتن زن و بچه مناسب انجام اینگونه کارها می دانند. با این حال این دسته از افراد خستگی ناشی از کار را در نظر نگرفته و تنها با دلیلی غیرمنطقی خود را توجیه می کنند. در راستای حفظ انرژی شما نیاز به استراحت کافی دارید و رمان کاری شما نیز کاملا براساس استانداردهای جهانی تعیین شده است. به همین خاطر توصیه می شود تنها زمان هایی که ضرورتی وجود دارد اقدام به اضافه کاری کنید.

3- دوستانی مناسب برای خود پیدا کنید

همه افراد نیاز به پشتیبانی، محبت و شادی دارند و دوستان از جمله بهترین گزینه هایی هستند که به این نیاز به بهترین شکل پاسخ می دهند. اگرچه در اختیار داشتن افردی که بتوانید آنها را دوست خود بدانید گامی مثبت محسوب می شود، با این حال توجه داشته باشید که لازم است در انتخاب خود کمال دقت را به خرج دهید. یک انتخاب نادرست می تواند نتیجه ای کاملا عکس به همراه داشته باشد.

با توجه به اینکه محل کار، خانه دوم شما محسوب می شود لازم است از میان همکاران خود افرادی را به عنوان دوست انتخاب کنید. اگرچه در این رابطه ایده آل این است که همه افراد حاضر در شرکت به دوستان شما تبدیل شوند، با این حال این امر به دلایل مختلف امکان پذیر نخواهد بود. از جمله موانع این امر این است که همه افراد آنگونه که شما می پسندید نیستند و این امر پروسه دوستی را بسیار دشوار می سازد. همچنین حضور در جمعی که احساس خوشایندی به شما دست نخواهد داد، تصمیمی اشتباه محسوب می شود. تحت این شرایط توصیه این است که افردی را که با آنها در ارتباط هستید به دو دسته تقسیم کنید:

1- دوستان معمولی: افرادی که باید با آنها ارتباط درستی داشته باشید با این حال از پارامترهای لازم برای دوستی با شما برخوردار نیستند. در این رابطه توجه داشته باشید که باید افراد را به درستی شناخت و درک واقعیت برخی ممکن است در مدت زمانی طولاتی صورت گیرد. به همین خاطر این دسته بندی باید از انعطاف لازم در راستای اعمال تغییرات برخوردار باشد.

2- دوستان صمیمی: همواره در شرکت افرادی را خواهید یافت که تمایل به برقراری ارتباط با آنها را دارید. با این حال باید توجه داشته باشید که در این رابطه تنها خواست شما مطرح نبوده و ممکن است آنها تمایلی به دوستی با شما نداشته باشند. تحت این شرایط تحمیل خود به عنوان یک دوست صمیمی تنها منجر به خراب شدن رابطه همکاری شما خواهد شد.