۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

بدون شهرداری‌ها بازآفرینی شهری غیرممکن است

۲۴ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۲۶
کد خبر: 237864
بدون شهرداری‌ها بازآفرینی شهری غیرممکن است

عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری اظهار داشت : انجام هرکاری در باز آفرینی شهری می بایست بر پایه مردم محوری صورت گیرد و همچنین بازافرینی شهری باید محله محور و با تکیه بر حکمرانی و پشتیبانی محلی صورت گیرد.

 آخوندی  در ابتدای سخنانشان با طرح سوال اینکه" من کیستم " اظهارداشت :همه ما باید به دنبال این پاسخ باشیم که "ما کیستیم ؟"

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سپس وی به تغییرات اقلیمی در کشور اشاره کرد و  گفت : ماهیت دنیای مدرن متکی به قدرت موتور و اکترونیک است که یک اغواگری بیش از حد دارد و این اغواگری باعث مشکلات متعدد برای جامعه امروزی بوجود اورده است .

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به بنای کارخانه ریسباف گفت : کارخانه ریسباف که امروز شاهد رونمایی از ان بودیم از نظر فنی و معماری بسیار با اقلیم سازگار  است به گونه ایکه اگر برق نباشد چه در زمستان و چه در تابستان به راحتی می توان در آن فعالیت داشت اما آیا ساختمان های جدید که با تکنولوژی ساخته شده ند چنین قابلیت ای را دارند .

اخوندی گفت: در حقیت این اغواگری تکنولوژی که یکی از بخش های ماهیتی مدرنتیه به شمار میاید ، اساسا ما را به اینجا کشانده است که اقلیم را کنار بگذاریم و به آن توجه نکنیم، امری که در همه نقاط کشور شاهد آن هستیم .

وزیر راه و شهرسازی کاهش 50 میلی متری بارش ها در 50 سال اخیر و افزایش 1.5 درجه ای گرمای هوا و در نتیجه پنج برابر شدن تبخیر آب را از اثرات ناگوار اقلیمی در کشور دانست و گفت: باید ضمن اینکه نگاه زیست محیطی داشته باشیم محدودیت های اقلیمی را در نظر بگیریم.

آخوندی در ادامه سخنان خود خواستار باز خوانی مجدد اندیشه و تمدن ایران شهری شد و اظهار داشت : توسعه پایدار یعنی توسعه ای متکی بر زیست محیطی که  بتواند ضمن اینکه شرایط اقلیمی را پاسخ می دهد به سوال من کیستم  نیز پاسخ دهد

وی خاطرنشان کرد: در بازآفرینی شهری به جای رفتن به سمت پروژه محوری، برنامه محور حرکت می کنیم و برای این منظور قبل از هر کاری به شناخت ساختمان ها و کالبدهایی که عناصر اصلی و هویت محله ها را تشکیل می دهد می رویم.

آخوندی اظهار امیداوری کرد کارخانه ریسباف در آینده بتواند کیفیت محیطی را در کل شهر اصفهان افزایش دهد و محلی باشد برای تماشا شدن از تمام جهان .

وزیر راه و شهر سازی  بازآفرینی را نیازمند کمک مردم و نهادهای محلی که همانا شهرداری ها هستند دانست و گفت: رئیس جمهوری در جلسه ارائه برنامه بودجه به مجلس، یکی از محوری ترین برنامه ها را بازآفرینی شهری عنوان کرد و امید است که همه به این اجماع برسند که حل مساله توسعه شهری به معنای فرار از مراکز شهرها و رفتن به حاشیه ها نیست.

آخوندی شهرداری ها  را بازوان اصلی درامر بازآفرینی شهری دانست و اظهارداشت :  فعالیت در امر باز آفرینی بدون کمک شهرداری ها غیر ممکن است.

وی گفت : محله ها را می خواهیم با کمک مردم زنده کنیم ، قبل از به تک خانه رسیدند ما می خواهیم محیط زندگی برای ساکنین محله ارتقا کیفیت ببخشیم.

آخوندی به شناسایی 66 هزار هکتار از بافت های فرسوده شهری ایران با کمک شهرداری ها و ادارات راه و شهرسازی استان ها اشاره کرد و گفت: این بافت ها شامل 500 هزار واحد مسکونی است که حدود 9 میلیون نفر در آنجا زندگی می کنند و همچنین ۱۹ میلیون بد مسکن و ۱۴۰ هزار هکتار مساحت شهری با کیفیت نامناسب زیستی در کشور وجود دارد.

وی یادآوری کرد: نیاز است تا با همگرایی مردم، شهرداری ها و دولت 123 هزار میلیارد تومان برای بازآفرینی این بافت ها هزینه شود.