۰ نفر

دومین قهرمانی والیبال ساحلی ایران در آسیا

۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۴۷
کد خبر: 188570
دومین قهرمانی والیبال ساحلی ایران در آسیا

تیم ملی والیبال ساحلی ایران برای دومین‌بار بر بام آسیا ایستاد.

 رقابت‌های والیبال ساحلی قهرمانی آسیا روز گذشته در حالی در تایلند به پایان رسید که تیم الف کشورمان، متشکل از بهمن سالمی و رحمان رئوفی، موفق شد با شکست تیم اندونزی، صاحب مدال طلا شود. ساحلی‌بازان ایران در ست‌های اول و سوم با امتیازهای ٢٢ بر ٢٠ و ١٥ بر ١٢ پیروز میدان شدند و ست دوم را با نتیجه ٢١ بر ١٢ به حریف واگذار کردند. تیم ملی والیبال ساحلی ایران پیش از این، در سال ٢٠١١ با ترکیب آق محمد سلاق و پرویز فرخی‌موفق، برای نخستین‌بار قهرمان این مسابقات شده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، آرش وکیلی و عباس پورعسگری، دیگر نمایندگان کشورمان در تایلند بودند که در قالب تیم ملی ب به مصاف رقبای آسیایی خود رفتند که در مجموع با سه برد و یک باخت، به مرحله دوم رقابت‌ها صعود کردند؛ اما از صعود به جمع هشت تیم برتر بازماندند.

والیبال ساحلی ایران در حالی حضور اندکی در مسابقات قهرمانی قاره داشته که با احتساب پیکارهای سال ٢٠١٧، شش دوره است در جمع چهار تیم اول قرار می‌گیرد. این تیم در سال‌های ٢٠٠٥، ٢٠٠٦، ٢٠٠٨ و ٢٠١٢ به مقام چهارمی آسیا دست یافته است.

رحمان رئوفی، عضو تیم ملی الف که سابقه حضوری ١٣ساله را در این تیم دارد، درباره سطح کیفی رقابت‌های این دوره به «شرق» می‌گوید: «قبل از این که به تایلند برویم، پیش‌بینی این را می‌کردیم که قهرمان بشویم. آن‌قدر از لحاظ روانی آماده بودیم که مطمئن بودیم مقام اولی را کسب می‌کنیم. تیم اندونزی واقعا تیم پرقدرتی بود. ما به‌سادگی آن را شکست ندادیم. آنها فقط از لحاظ روحی و روانی مقابل ما قدری کم آوردند. قبل از این مسابقات تورنمنتی دیگر در تایلند برگزار شد که ما در آن نهم شدیم و اندونزیایی‌ها در آن دوم شدند؛ یعنی می‌خواهم بگویم حریف ما در فینال تیمی بود که ثبات داشت».

او به تدارکات خوبی که فدراسیون والیبال برای حضور این دو تیم در این مسابقات در نظر گرفت، اشاره می‌کند: «من سال‌هاست عضو تیم ملی والیبال ساحلی هستم. هیچ وقت شرایطمان به این خوبی نبود. ما یک ماه تمام قبل از این رقابت‌ها در اردو بودیم. فدراسیون واقعا سنگ‌تمام گذاشت و ما هم جواب اعتماد آنها را دادیم. تیم ملی ب هم خیلی خوب کار کرد؛ اما چون این نفرات جوان‌تر از ما بودند و تجربه کافی را از شرکت در تورنمنت‌های بین‌المللی نداشتند، حذف شدند. من از مسئولان فدراسیون می‌خواهم از ما هم مانند ملی‌پوشان تیم سالنی حمایت کنند. ما از لحاظ هوش و تکنیک از رقبای خود سرتریم فقط باید بیشتر در بازی‌های تدارکاتی و اردوهای مشترک شرکت کنیم تا در پون‌های حساس از لحاظ روانی کم نیاوریم. تیم چهارنفره قطر در همین مسابقات تایلند با هشت همراه آمده بود. دکتر، فیزیوتراپ، بدن‌ساز، مشاور و.. همه و همه در کنار این بازیکنان بودند. ما هم اگر چنین امکاناتی داشته باشیم، قطعا به ‌زودی راه خود را برای جهانی‌شدن هموار می‌کنیم».

رئوفی از مشکلات مالی ساحلی‌بازان هم می‌گوید: «متأسفانه ما هیچ حقوقی از فدراسیون نمی‌گیریم. منبع درآمد ما جوایزی است که در مسابقات می‌گیریم. خدا را شکر قرار است از یکی، دو ماه دیگر لیگ والیبال ساحلی هم در کشور راه‌اندازی شود. قطعا اگر لیگ شکل بگیرد، شرایط مالی ما هم بهتر خواهد شد».

تیم ملی والیبال ساحلی ایران حالا با دومین قهرمانی‌اش در آسیا، در آستانه ورود به میدان جهانی قرار گرفته است: «با این قهرمانی امتیاز خوبی گرفته‌ایم و حالا باید آماده شرکت در تور قطر شویم. کشورهایی که بتوانند در جمع چهار تیم اول این مسابقات قرار بگیرند، جواز حضور را در جام جهانی خواهند گرفت. این دو هفته پیش‌رو برای ما سرنوشت‌ساز است. ان‌شاءالله بتوانیم ذهنمان را آماده نگه داریم تا برای اولین‌بار رقابت در مسابقات جام جهانی را که با حضور ٤٨ کشور دنیا برگزار می‌شود، تجربه کنیم». والیبال ساحلی یکی از رشته‌های المپیکی است و با این قهرمانی این امیدواری پیش آمد که ایران در والیبال ساحلی هم بتواند المپیکی شود.

در دیدار رده‌بندی رقابت‌های والیبال ساحلی قهرمانی آسیا ٢٠١٧ تایلند، تیم‌های استرالیا و قطر به مصاف یکدیگر رفتند که استرالیا با شکست دو بر صفر (٢٣ بر ٢١ و ٢١ بر ١٤) حریف، به عنوان سومی و مدال برنز دست یافت.