۰ نفر

در پژوهشکده مالی و اقتصادی صورت می‌گیرد؛

تلاش برای رفع چالش‌های زمین و مسکن

۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۵۲
کد خبر: 290902
تلاش برای رفع چالش‌های زمین و مسکن

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: بهره‌برداری مناسب از منابع محدود به گونه‌ای که ضمن برطرف کردن نیازهای مسکونی، تولیدی،‌ تجاری، اداری و شهروندی جلوی نابسامانی‌هایی مانند رواج سوداگری و فساد را بگیرد، نیازمند کارهای علمی دقیق و همچنین توجه به تجربیات دنیا است.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سیمنار سیاست های توسعه زمین که در مرکز تحقیقات برگزار شد، با موضوع سیاست های توسعه زمین از نگاه وزارت راه و شهرسازی به ارایه نقطه نظرات آن مرکز در این رابطه پرداخت و گفت: موضوع زمین موضوعی است که در سال های گذشته، بسیار کم به آن پرداخته ایم و ضرورت دارد تا در این مورد به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه مرکز تحقیقات، زمانی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی بود به اهمیت موضوع مسکن تاکید کرد و ادامه داد: پرداختن به موضوع مسکن بدون پرداختن به موضوع زمین، جامع و کامل نخواهد بود. همه واقفیم که واقعیت ناخوشایندی که در جامعه وجود دارد این است که در موضوع مسکن، تحقیقات کمی هم در حوزه راهبرد و همچنین کاربرد داشتیم و این عدم تحقیقات کافی را هم در حوزه راهبردی و هم کاربردی در موضوع زمین نیز شاهد بوده ایم.

شکرچی‌زاده با اشاره به وجود دانشجویان دکتری و ارشد در کشور خاطرنشان کرد: افراد دانش‌آموخته نیز تنها به مسائل مهندسی مسکن و معماری مانند موضوعات زلزله و ژئوتکنیک متمرکز شده‌اند و تعداد اندکی از محققان هستند که در حوزه برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وارد شده‌اند؛ این در حالی است که اقتصاد کشور درگیر موضوع مسکن شده است، ‌ ولی ذهن محققان بر روی این موضوع متمرکز نیست.

این مقام مسئول افزود: از بُعد ساختمان، شاهدیم که آیین نامه ها و ضوابط متعددی طی سالیان گذشته تنظیم شده است اما به مقوله مسکن که می‌رسیم می‌بینیم کار قابل توجهی انجام نشده است.

وی همچنین با بررسی رویکردهای ۴ دهه مرکز تحقیقات در حوزه مسکن یادآور شد: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تحقیقات آزمایشگاهی معتبری در حوزه سخت افزاری، مصالح، زلزله و بتن انجام شده است که مطالعات آنها مربوط به ساختمان است اما کمتر به موضوع مسکن، توجه شده است.

شکرچی زاده در ادامه راه اندازی پژوهشکده مالی و اقتصادی در مرکز تحقیقات از سال ۹۳ را راهکاری برای سیاستگذاری در حوزه زمین برشمرد و گفت: این پژوهشکده در حوزه اقتصاد و مسکن فعالی است و در تلاش است تا بتواند از ظرفیت‌های علمی موجود برای حل مشکلات حوزه مسکن، بهره بگیرد.

وی ارایه سیاست‌های ۹ گانه وزارت راه و شهرسازی درباره مسکن  و ورود مرکز تحقیقات را در تهیه آن از اقدامات پژوهشکده پولی و بانکی مرکز عنوان کرد و گفت: تلاش داریم تا فعالیت های پژوهشکده پولی و مالی مرکز را گسترش دهیم تا بتواند اثربخشی بیشتری در جنبه های مالی داشته باشد.

شکرچی زاده با یادآوری اینکه ایران سرزمین پهناوری است و از نظر نسبت مساحت به جمعیت دچار کمبود زمین نیست، چالش کمبود زمین را در کلانشهرها از مشکلات جاری برشمرد و افزود: در کلانشهرها با کمبود زمین مواجهیم زیرا زمین کالای غیرمبادله‌ای است و نمی‌توان آن را از محل عرضه به تقاضا منتقل کرد.

این مقام مسول با تاکید بر اینکه سیاستگذاری در حوزه زمین، نیازمند پرداختن به اصول اجتماعی و حقوقی است، گفت: در کشور از منظر حاکمیتی نیاز داریم تا برای رفع نیازها حوزه شهرسازی، سیاستگذاری منسجمی در حوزه زمین صورت گیرد چرا که بهره‌برداری از منابع محدود می تواند به برطرف کردن نیازهای شهروندان منجر شود.

وی افزود: بهره‌برداری مناسب از منابع محدود به گونه‌ای که ضمن برطرف کردن نیازهای مسکونی، تولیدی، ‌ تجاری، اداری و شهروندی جلوی نابسامانی‌هایی مانند رواج سوداگری و فساد را بگیرد، نیازمند کارهای علمی دقیق و همچنین توجه به تجربیات دنیا است.

وی برگزاری این سمینار در این مرکز را بررسی ابعاد مختلف این موضوع عنوان کرد و گفت: در این سمینار در مورد جنبه‌هایی مانند سوداگری زمین و آثار آن بر اقتصاد ایران، ‌ تاثیر قوانین زمین‌شهری بر وضعیت مسکن و مرور تجربیات ایران بحث و تبادل نظر می‌شود.