۰ نفر

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد؛

کنترل قیمت مسکن با افزایش پلکانی مالیات

۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷
کد خبر: 290825
کنترل قیمت مسکن با افزایش پلکانی مالیات

یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: افزایش پلکانی مالیات می‌تواند اجاره‌بها را کنترل کند اما این قانون باید به صورت مدیریت شده اجرا شود و نظارت جدی بر آن اعمال شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی افتخاری در خصوص ارزیابی از بازار اجاره‌بهای مسکن، بیان کرد: ما امروز شاهد بازار پرحباب در زمینه مسکن هستیم و چالش‌هایی در این زمینه مشاهده می‌کنیم. آنچه که امروز در همه بخش‌ها دیده می‌شود کاهش اعتماد مردم است. اگر این اعتماد بازگردانده شود همه مسائل بر روی ریل خود قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: ما امروز می‌بینیم هر فردی به دلخواه خود قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و در بازار نوسان ایجاد می‌کند، در این بازار آشفته مستاجرین آسیب می‌بینند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش پلکانی مالیات مالکان خانه به صورتی که اگر فردی به طور مثال متری ۵۰۰ تومان اجاره بگیرد ملزم به پرداخت به عنوان مثال ۱۰  درصد مالیات می‌شود و مثلا فردی که یک میلیون اجاره می‌گیرد ملزم به پرداخت ۲۰ درصد مالیات شود، تاثیری در کنترل بازار مسکن دارد، اظهار کرد: این قانون می‌تواند قیمت‌های اجاره بها را کنترل کند، اما به شرطی که دوام و جدیت لازم را داشته باشد. معمولا در کشور ما چندین قانون به تصویب می‌رسد اما دوامی ندارد. اجرا شدن این قانون همراه با نظارت از مراجع قانونی یقینا تاثیر بسزایی در مهار قیمت‌ها دارد.

افتخاری در ادامه اظهار کرد: قانون مالیات باید به طور مدیریت شده اجرایی شود و طوری نباشد که اگر از این فرد که تنها منبع درآمدش اجاره بها است مالیات گرفته شود و از افرادی که چندین خانه خالی دارند مالیاتی گرفته نشود. اگر مدیریت و نظارت جدی در این قانون وجود داشته باشد فضایی ایجاد می‌شود که در آن بین موجر و مستاجر اعتماد شکل می‌گیرد. مالیات یک راه‌حل قانونی برای کنترل بازار است.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت کنونی مسکن چه تاثیری بر روی ازدواج جوانان دارد، بیان کرد: جوانان مدت‌هاست که از وضعیت مسکن ناامید شده‌اند. یکی از دلایلی که جوانان از ازدواج فاصله گرفتند مساله مسکن و اشتغال است.

نماینده مردم فومن در مجلس تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی به حاکمیت باید بر همه بخش‌ها اشرافیت داشته باشند اما خود مردم نیز باید فضا را درک کنند. البته مردم همیشه پای کار ایستاده‌اند و امروز می‌طلبد که دستگاه‌های نظارتی وظیفه خود را در کنترل قیمت‌ها ایفا کنند.