۰ نفر

اوراق تسهیلات مسکن روی خط ثابت

پرداخت ۱۳میلیون برای وام ۱۰۰میلیونی

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 273681
پرداخت ۱۳میلیون برای وام ۱۰۰میلیونی

مدتی است نوسانات قیمت اوراق تسهیلات مسکن زیاد نیست و قیمت آن تقریبا حدود ۶۴ تا ۶۶ هزار تومان داد و ستد می شود. مجردهای تهرانی می‌توانند برای وام ۶۰ میلیونی مسکن حدود ۸ میلیون تومان اوراق و همچنین متاهل‌ها باید برای وام ۱۰۰ میلیونی حدود ۱۳ میلیون تومان تسه خریداری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در حال حاضر قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه ۱۳۹۷ حدود ۶۶ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن خرداد ماه ۱۳۹۶ حدود ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان است.

قیمت این اوراق در حال حاضر عمدتا از ۶۴ هزار تومان تا ۶۶ هزار و ۶۰۰ تومان متغیر است، البته اوراق ۶۳ هزار تومانی هم وجود دارد که زمانی به باطل شدن آن‌ها نمانده است.

چند هفته ای است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن نوسانات چشم گیری نداشته، اما در ابتدای سال جاری با افزایش قیمت دلار، تسه با افت قیمت رو به رو بود. در عین حال با خبر دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمت تسه برای بار دیگر افزایش نسبی را تجربه کرد و به حدود ۶۵ هزار تومان رسید.

با توجه به قیمت حال حاضر اوراق تسه، برای محاسبه هزینه وام مسکن قیمت اوراق ۶۵ هزار تومانی را اگر مبنا قرار دهیم با توجه به اینکه زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، باید ۱۳ میلیون تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۴۰ برگ بهادار ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی خریداری کرد، در مجموع برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن به علاوه جعاله حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان‌ پرداخت خواهند کرد.

همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام ۹۰ میلیون تومانی باید ۱۳ میلیون تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند همچنین برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله باید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بپردازند. این زوج‌ها در مجموع برای دریافت وام ۷۰ میلیون تومانی باید ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند. با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار  تومان و افراد گروه سوم مبلغ ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.

اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. علاوه بر این بانک ملی نیز به تازگی شروع به انتشار این اوراق کرده است. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.