۰ نفر

مظاهریان: دستمان را از جیب مهندسان درآوردیم

۲۷ دی ۱۳۹۶، ۲۳:۳۷
کد خبر: 245643
مظاهریان: دستمان را از جیب مهندسان درآوردیم

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: با قاطعیت می‌گوییم شهرداری‌ها طبق قوانین مسئول کنترل ساختمان‌ها هستند و هیچ حقوقدانی نیز به این موضوع ایراد نگرفته است، دولت‌های محلی در تمام دنیا مسئول کنترل ساختمان هستند.

حامد مظاهریان در «همایش ملی نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق با نگاهی به حادثه پلاسکو» با اشاره به اینکه دولت‌های محلی در تمام دنیا مسئول کنترل ساختمان‌ها هستند، گفت: در اصلاح آیین‌نامه ساختمان مشخص می‌شود که مسئول ساختمان کیست، بنابراین در جلسه‌ای که معاون حقوقی رئیس‌جمهور حضور داشت، به‌اتفاق  آراء اعلام شد که مسئول کنترل ساختمان با قوانین مذکور شهرداری‌ها هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی تأکید کرد: پس این یعنی پایان کلام و شهرداری‌ها طبق قوانین مسئول کنترل ساختمان هستند و هیچ حقوقدانی به این موضوع ایراد نگرفته است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بحث اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان تمام شده است، گفت: شهرداری‌ها نمی‌پذیرفتند که مسئولیت کنترل ساختمان را برعهده بگیرند، اما قانون به‌اتفاق آراء مسئول کنترل ساختمان‌ها را شهرداری‌ها اعلام کرده است.

مظاهریان با تأکید بر اینکه شک و تردیدی در این‌که چه کسی مسئول کنترل ساختمان است وجود ندارد، به موضوع نامه دیروز وزیر راه و شهرسازی برای لغو دریافت ۵ درصد حق‌الزحمه مهندسان اشاره کرد و افزود: سازمان‌های نظام مهندسی این حق را دارند که در این رابطه هرگونه که می‌خواهند عمل کنند و وزارت راه و شهرسازی مصوبه معاون وزیر وقت در سال ۸۴ را حذف کرده است. سازمان‌های نظام مهندسی می‌توانند در مجامع خود به موضوع ۵ درصد بپردازند و این برعهده مهندسان است که می‌خواهند با حقوق خود چه کنند.

وی تصریح کرد: با نامه دیروز وزیر راه و شهرسازی دستمان را از جیب مهندسان بیرون آوردیم و این کمکی است که فرایندها را بهتر خواهد کرد.

به گفته وی، آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز به معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دستور داد تا حضور مهندسان در بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی ممنوع شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قبل از قانون نظام مهندسی‌، آیین‌نامه اصلاح کنترل ساختمان را داشتیم،گفت: سؤال ما این است که مسئول این موضوع کیست. چراکه طبق قانون وزارت راه مسئول نیست.

مظاهریان افزود: سازمان نظام مهندسی در تصوری این مسئولیت را برعهده خود می‌دانست و عنوان می‌کرد در ورژن دیگر در آیین‌نامه این سازمان را مسئول کنترل ساختمان قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه ادعای این آیین‌نامه این است که مسئول کنترل ساختمان، دولت محلی یعنی شهرداری‌هاست، ادامه داد: شهرداری‌ها چگونه پروانه صادر می‌کنند اما نمی‌توانند ساختمان را کنترل کنند.