۰ نفر

راهکار ستاریان برای خروج مسکن از رکود

۲ تیر ۱۳۹۶، ۸:۱۷
کد خبر: 201683
راهکار ستاریان برای خروج مسکن از رکود

یک کارشناس مسکن گفت: پرداخت تسهیلات غیرمستقیم به تولیدکننده، مسکن را از رکود خارج می‌کند.

اقتصاد آنلاین - علی مفید؛ بیت الله ستاریان در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص راهکارهای خروج مسکن از رکود گفت: بخش مسکن در شرایطی قرار دارد که بهتر است در آن تولید مورد حمایت قرار گیرد تا با شروع حرکت در ابتدای چرخه، سایر بخش های مسکن هم تحت تاثیر مثبت قرار بگیرند.

وی افزود: به منظور حمایت از بخش مسکن می توان به دو شیوه عمل کرد. در وهله اول کمک های مستقیم به انبوه سازان است که می تواند به تکاپوی بیشتر منجر شود و پس از آن شیوه های غیر مستقیم است.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: حمایت های غیر مستقیم دارای اثرات بهتری است و توسط آن می توان تقاضا را هم تحریک کرد. چرا که متقاضی بخش مسکن هم می تواند از محل تسهیلات استفاده کند و با آورده خود در بخش مسکن، انبوه سازان فعال می شوند. اما در حالت کمک مسقیم به تولید کننده فقط این انبوه سازان هستند که تسهیلات دریافت می کنند.

ستاریان تاکید کرد: به منظور حمایت از بخش مسکن باید به گونه ای عمل کرد که همه متقاضیان در نظر گرفته شوند. به این معنی که کسانی که امکان تهیه مسکن هم ندارند باید در طرح های های حمایتی دیده شوند و فقط به متقاضیانی که در بازار مراجعه می کنند اکتفا نشود. چرا که در نهایت مسکن کالای مورد نیاز همه افراد جامعه است.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر تقاضای بخش مسکن به درستی مورد شناسایی قرار نگرفت و به همین دلیل مسکن مورد نیاز اقشار مختلف جامعه تامین نشد. این وضعیت سبب شد مشکلات بخش مسکن شروع به گسترش کند.

این کارشناس مسکن اظهار داشت: طی سال های گذشته بخش زیادی از متقاضیان به دلیل فراهم نبودن امکان مالی از بازار خارج شده اند و چنین وضعی خود باعث بروز برخی مشکلات اجتماعی شده است و یا زمینه ساز بروز مشکل شده است.