۰ نفر

ایرج رهبر در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

توانمندسازی متقاضیان مسکن در اولویت قرار گیرد

۴ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۵
کد خبر: 195498
توانمندسازی متقاضیان مسکن در اولویت قرار گیرد

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان گفت: به منظور افزایش تقاضا در بخش مسکن، دولت بر موضوع توامندی متقاضیان بیشتر تمرکز کند.

اقتصاد آنلاین - علی مفید؛ ایرج رهبر در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین پیرامون شرایط مسکن، گفت: مسکن در طی سال های اخیر درگیر رکود شده است و در مقابل ساخت مسکن هم کاهش پیدا کرده است. مجموع این دو عامل می تواند در آینده انباشت تقاضا را شکل دهد. در صورت ادامه پیدا کردن این انباشت تقاضا ممکن است در بازار مسکن تبعات منفی دیگری در سال های آینده شکل گیرد.

وی ادامه داد : مسکن تحت تاثیر سایر بخش های اقتصادی کشور است و به منظور بهبود در وضعیت مسکن بهترین نسخه ای که می توان اجرا کرد کمک به متقاضیان بخش مسکن است. ارائه تسهیلات مناسب با توان شهروندان و زوج هایی که در حال تشکیل خانواده هستند می تواند تقاضا را در بازار تحریک کند. چرا که هر ساله 800 هزار ازدواج در کشور ثبت می شود که در صورت کمک به این افراد تحرک خوبی در بازار ایجاد می شود.

عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان با بیان اینکه بر اساس سرفصل برنامه های کلان اقتصادی کشور لازم است هر سال یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود، تصریح کرد: برنامه دیگری که می توان در آینده در کشور به اجرا در آید تا بخش مسکن به رونق کافی دست پیدا کند، کم کردن هزینه های ساخت مسکن است. می توان در این بخش با حذف قیمت زمین از ساخت خانه هزینه ساخت را تا حد زیادی کاهش داد. که البته باید گفت اجرای چنین طرح هایی از توان دولت بر می آید و می بایست برای اجرای آن دولت اقدام کند.

رهبر اظهار داشت: یکی از موارد تاثیر گذار بر بخش مسکن کمبود آمایش سرزمینی مناسب است که در چند سال گذشته مورد غفلت قرار گرفته است و همین موضوع سبب شده است که شاهد هجوم بی رویه مردم از مناطق و شهرهای کوچک و روستاها به سمت شهرهای بزرگ باشیم. که این موضوع هم خود عاملی شد تا توازن عرضه و تقاضای مسکن در کشور برهم خورد. به نظر می رسد دولت می تواند با نگاه به موضوع آمایش سرزمینی در بخش مسکن شرایطی را فراهم کند که در بخش مسکن عرضه و تقاضا به سمت تعادل پیش رود، چرا که با برقراری این تعادل بخشی از مشکلات مسکن هم حل می شود.