۰ نفر

علی مطهری در تشریح نشست غیرعلنی مجلس:

دولت از جلسات برجامی با اروپایی‌ها رضایت دارد/ همه چیز به مذاکرات هفته‌های آتی بستگی دارد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹
کد خبر: 272843
دولت از جلسات برجامی با اروپایی‌ها رضایت دارد/ همه چیز به مذاکرات هفته‌های آتی بستگی دارد

علی مطهری با بیان اینکه در نشست غیرعلنی امروز مجلس، مسئولان وزارت امور خارجه از نشست‌های خود با اروپایی‌ها اعلام رضایت کردند، گفت: به گفته مسئولان همه چیز به مذاکرات هفته‌های آتی بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، نایب رییس مجلس در جمع خبرنگاران در تشریح  نشست غیرعلنی امروز مجلس گفت: مسئولان وزارت امور خارجه در گزارشی که ارائه کردند، در مورد نشست‌های خود با طرف‌های اروپایی اعلام رضایت کردند و اذعان داشتند که همه چیز به مذاکرات دو تا سه هفته آتی بستگی دارد.

مطهری با بیان اینکه اروپایی‌ها تا حدی دستشان بسته است و اتحادیه اروپا باید بتواند رضایت 28 کشور عضو خود را کسب کند، اظهار داشت: آنچه مسلم است اینکه طبق اظهارات مسئولان حاضر در نشست غیر علنی، اروپایی‌ها به جهت اقدام آمریکایی‌ها و تک روی‌های آنها در دنیا به دنبال نشان دادن استقلال خود هستند. از این رو می‌خواهند ثابت کنند که تابع صرف آمریکا نیستند.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به اینکه شکافی بین اروپا و آمریکا ایجاد شده و ممکن است همانند اقداماتی که در رابطه با کوبا در سال 1996 انجام دادند را تکرار کنند، گفت: کاری که به موجب آن دولت‌های اروپایی شرکت‌های خود را از اجرای تحریم‌های آمریکا در رابطه با کوبا ممنوع کردند و خسارات مالی آن را هم پرداخت کردند.

مطهری در ادامه افزود: انجام اقداماتی در همین حد در رابطه با ایران هم برای ما ایده‌آل است.

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها تاکنون در همین مسیر گام برداشته اند و تا حد قابل قبولی پیش رفته اند.

نایب رییس مجلس در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی وزارت امور خارجه از قوانین انسداد گفت: این اقدامات را موثر دانستند و اذعان داشتند در رابطه با شرکت‌های بزرگ اروپایی چون منافع بسیاری در آمریکا دارند ممکن است موثر نباشد، اما درباره شرکت‌های کوچک و متوسط موثر دانستند.

مطهری با بیان اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی هم نظر مثبتی نسبت به لوایح مذکور در این نشست داشتند، عنوان کرد: دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کردند این لوایح ایراداتی داشته اما با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و شورای عالی امنیت ملی و حتی ارتباط با دفتر رهبری نواقص رفع شده است.

نماینده تهران در مجلس در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا در جلسه در مورد تصمیم دولت برای ادامه برجام با اروپایی‌ها و نقض قانون اظهاراتی مطرح شد، گفت: قانون اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی در رابطه با اجرای برجام بسیاری از امور را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده و شورا هم هیات نظارت بر اجرای برجام را قرار داده است، لذا همه تصمیم‌ها در این هیئت گرفته شده و هیئت هم مرتبط با رهبری است، بنابراین قانون مذکور نقض نشده است.

مطهری در مورد تقابل نمایندگان موافق و مخالف ادامه برجام با اروپای‌ها در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: این تقابل‌ها در نشست غیرعلنی هم بسیار شدید بود تا جایی که داد و بیداد بسیاری در جلسه به راه افتاد، اما در نهایت برخی افراد قانع شدند و برخی قانع نشدند.

وی با بیان اینکه چهار لایحه مرتبط با FATF در دستور کار مجلس است که دو لایحه بررسی و تعیین تکلیف شده است، اظهار داشت: اهمیت این لوایح و ارتباط آنها با FATF در جلسه غیر علنی مطرح شد و اینکه تصویب این لوایح به معنی پیوستن به FATF نیست، بلکه این لوایح از لوازم FATF است.

نایب رییس مجلس در ادامه افزود: برخی از نمایندگان از سر دلسوزی نظر داده و می اندیشند که تصویب لوایح مرتبط با FATF منجر به خطر انداختن آینده حماس و حزب الله می‌شود حال آنکه این چنین نیست.

مطهری با بیان اینکه این جلسه غیرعلنی تا حدودی حواشی و تقابلات را تعدیل کرد، گفت: عده‌ای از نمایندگان اذعان دارند که قانون در گذشته تصویب شده و نیازمند اصلاح نیست، این افراد عدم پذیرش یکی از تبصره‌های مربوط به گروه‌های مقاومت توسط FATF را یادآور شدند، حال آنکه اصلاحات مجلس ارتباطی با نظر FATF ندارد.

مطهری در پایان عنوان کرد: نمایندگانی اذعان دارند که این قانون مصادیق تروریست را تعیین می‌کند، حال انکه این چنین نیست و از این رو اصلاحات هیچ ضرری به گروه‌های مقاومت نمی‌رساند. در حقیقت در لایحه آمده که مصادیق تروریست را شورای عالی امنیت ملی تعیین کند و پیوست تفسیری هم اضافه کردند که درهای تخریب قانون را بسته است.