۰ نفر

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با اقتصادآنلاین:

تثبیت بازار ارز و سکه، مانع از حباب قیمتی مسکن می‌شود/ بازار اجاره تحت تاثیر بازارهای موازی است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 272572
تثبیت بازار ارز و سکه، مانع از حباب قیمتی مسکن می‌شود/ بازار اجاره تحت تاثیر بازارهای موازی است

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در مورد وضعیت بازار مسکن در ماه‌های پیش رو گفت: اگر بازار ارز و سکه تثبیت نشود، با چالش‌ها و ایجاد حباب‌هایی در بازار مسکن مواجه خواهیم شد.

اقتصاد آنلاین - المیرا اکرمی؛ مجید کیان پور در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین اظهار داشت: اگر بخواهیم در مورد وضعیت بازار مسکن صحبت کنیم، باید ببینیم که بازار ارز و سکه به کدام سمت و سو هدایت می شود. چنانچه ثبات نسبی در بازار ارز و سکه ایجاد شود، قطعا در حوزه مسکن مشکل چندانی نخواهیم داشت، اما اگر این بازار تثبیت نشود، با چالش‌ها و ایجاد حباب‌هایی در بازار مسکن مواجه خواهیم شد.

کیان پور در مورد این موضوع که با هدایت سرمایه‌های سرگردان موجود در جامعه به سمت بازار مسکن، رونق در این بخش ایجاد می شود، گفت: این موضوع که سرمایه‌های سرگردان موجود در جامعه به سمت بازار مسکن هدایت شود و یک سونامی به سمت این بازار بیاید و قیمت‌ها بالا برود، به معنای رونق نیست. بلکه رونق به معنای افزایش حجم و تعداد خرید و فروش‌ها است.

وی در ادامه افزود: در واقع رونق به معنای آن است که مردم قدرت مالی داشته باشند و بتوانند به راحتی مسکن مورد نیاز خود را تامین کنند وگرنه اینکه قیمت‌ها بالا برود و مردم نتوانند خانه بخرند، به مثابه رونق نیست.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس با بیان اینکه با پشت سر گذاشتن خرداد ماه که مصادف با ماه رمضان است، احتمالا در فصل تابستان میزان معاملات مسکن افزایش می یابد، گفت: البته امیدواریم که به دنبال این اتفاق، بیشتر از نرخ تورم افزایش قیمت نداشته باشیم.  

کیان پور در ادامه با اشاره به آغاز فصل رهن و اجاره مسکن عنوان کرد: ثبات بازار ارز و سکه می تواند بازار اجاره مسکن را هم از تنش‌های قیمتی و افزایش شدید نرخ‌ها دور کند.

کیان پور با بیان اینکه تعدیل نرخ سود بانکی مهم ترین عامل تاثیرگذار بر بازار مسکن به خصوص بازار اجاره بها از تابستان سال گذشته تاکنون بوده است، گفت: متاسفانه به دنبال کاهش نرخ سود بانکی در سال گذشته، بازار اجاره بها ملتهب و نرخ‌های غیر منطقی در آن اعمال شد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در پایان تاکید کرد: البته التهابات و تنش‌هایی که در چند ماه اخیر در بازار ارز، سکه و طلا به وجود آمده است هم تاثیرات منفی خود را بر بازار اجاره مسکن بر جا گذاشته است.