۰ نفر

در آخرین روز سال آبی؛

ذخیره آب سدهای پنجگانه استان تهران 25درصد کاهش یافت

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۰۳
کد خبر: 302181
ذخیره آب سدهای پنجگانه استان تهران 25درصد کاهش یافت

وزارت نیرو اعلام کرد: تابستان گرم امسال در حالی به روز پایانی خود رسیده که ذخایر سدهای استان تهران نسبت به پارسال کاهش 25 درصدی داشته و پرونده سال آبی جاری با افت 560 میلیون مترمکعبی ورودی آب به سدهای استان در حال بسته شدن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، میزان بارندگی‌های استان تهران از آغاز سال آبی (ابتدای مهرماه 96) تاکنون به 256 میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال آبی گذشته 21 درصد کاهش نشان می دهد. 
برپایه این گزارش، افت نزولات جوی استان تهران موجب شده که حجم آب ورودی به سدهای پنجگانه استان (کرج، لتیان، طالقان، لار و ماملو) نیز در همسنجی با پارسال 32 درصد کاهش پیدا کند.
کاهش بی‌سابقه بارندگی‌های پاییز و زمستان پارسال و به دنبال آن افت ذخیره برفی استان سبب شد تا کل حجم آب ورودی به سدهای استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون به یک میلیارد و 163 میلیون مترمکعب برسد، درحالی که سال گذشته در همین زمان یک میلیارد و 723 میلیون مترمکعب بود و براین اساس ورودی رواناب‌ها به سدهای استان بیش از 560 میلیون مترمکعب کاهش داشت. 
وزارت نیرو در گزارش خود افزوده است: ذخیره فعلی سدهای پنجگانه استان تهران به 642 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش یافته و بیش از 210 میلیون مترمکعب حجم آب ذخیره شده در سدهای استان نسبت به سال قبل کمتر شده است.
از بین پنج سد تامین کننده آب استان تهران، سد کرج به مراتب وضعیت بهتری را نسبت به سایر سدها تجربه می‌کند به طوری که اکنون 79 درصد این سد پر است و حجم ذخیره آن نیز به 144 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با پارسال 6 درصد کاهش نشان می دهد.
سد لار که در شمال شرق تهران نقش تامین آب شرب و کشاورزی منطقه را بر عهده دارد کاهش 61 درصدی حجم ذخیره آب را نسبت به پارسال تجربه می‌کند و 95 درصد مخزن این سازه آبی خالی است که در واقع بدترین شرایط را از نظر میزان ذخیره منابع آبی به خود اختصاص داده است. 
«حجم فعلی سد لار به 43 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با پارسال 68 میلیون مترمکعب کمتر شده است.»
ایران دارای 6 حوضه آبریز اصلی شامل «دریای خزر»، «خلیج فارس و دریای عمان»، «دریاچه ارومیه»، «فلات مرکزی»، «مرزی شرق» و «قره قوم» است.
امسال تا پایان خرداد ماه گذشته اعلام شده بود که بارش ها فقط در 2 حوضه دریای خزر و دریاچه ارومیه مثبت بوده و به ترتیب 14 و 46 درصد افزایش یافته است.
بارندگی ها در سایر حوضه ها با افت روبرو بوده، به طوری که بیشترین کاهش مربوط به حوضه خلیج فارس و دریای عمان با 41.4 درصد نسبت به پارسال بود. 
پس از حوضه خلیج فارس و دریای عمان، بیشترین کاهش بارندگی به ترتیب فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم ثبت شد.