۰ نفر

وزرای خارجه و دفاع هند در واشنگتن درباره تحریم‌های ایران رایزنی می‌کنند

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۱
کد خبر: 277374
وزرای خارجه و دفاع هند در واشنگتن درباره تحریم‌های ایران رایزنی می‌کنند

طبق گزارش رسانه هندی، وزرای خارجه و دفاع این کشور 15 تیر در واشنگتن با همتایان آمریکایی نشست برگزار می‌کنند؛ نشستی که در آن تحریم‌های ایران یکی از مسائل مورد رایزنی دو طرف خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پس از چند بار تغییر زمانبندی برای نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع هند و آمریکا در واشنگتن، قرار است این نشست ۱۵ تیر (ششم جولای) برگزار شود.

طبق گزارش «هندوستان تایمز»، نخست‌وزیر هند آگوست ۲۰۱۷ در کاخ سفید با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرده بود و در آن زمان قرار شده بود که نشست وزرای خارجه و دفاع دو کشور ۲۷ مرداد امسال برگزار شود.

طبق این گزارش، خانم‌ها «سوشما سواراج» وزیر خارجه و «نیرمالا سیتارامان» وزیر دفاع هند با همتایان آمریکایی درباره مجموعه‌ای از موضوعات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای رایزنی می‌کنند.

به گفته یک مقام هندی، یکی از موضوعات مورد رایزنی وزرای خارجه و دفاع این کشور در نشست با همتایان آمریکایی‌شان، نگرانی‌های هند درباره تحریم‌های ایران است.

این مقام که نامش منتشر نشده، تاکید کرده که «هند احتمالا با آمریکا درباره نگرانی‌هایش در خصوص تاثیرات تحریم‌های آمریکا بر توافقات دهلی نو با روسیه و ایران صحبت کند».

در گزارش هندوستان تایمز آمده است: «از آنجایی که ایران سومین منبع بزرگ (صدور) نفت به هند است، تحریم‌ها علیه تهران مایه نگرانی هند است. از سوی دیگر، هند سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در بندر چابهار ایران کرده است؛ بندری که از طریق افغانستان و با دور زدن پاکستان، هند را به آسیای میانه وصل می‌کند».

هند درباره اعمال تحریم‌های آتی آمریکا علیه روسیه و تاثیر آن بر خریدهای تسلیحاتی دهلی نو از مسکو هم نگرانی دارد و به همین دلیل، از واشنگتن خواسته هند را از این تحریم‌ها معاف کند (آمریکا برای هند به منظور انجام قراردادهای تسلیحاتی با روسیه، معافیت از تحریم قائل شود).

به دنبال تصویب «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» موسوم به «کاتسا»، واشنگتن به کشورهای دیگر از جمله برخی متحدانش شامل ترکیه، درباره قراردادهای تسلیحاتی از قبیل خرید سامانه اس ۴۰۰ هشدار داده بود.

کاتسا، قانونی است که هدف از آن، مقابله با ایران، روسیه و کره شمالی از طریق تحریم عنوان شده است.