۰ نفر

حذف تدریجی کنکور امکان‌پذیر است

۲ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۴۷
کد خبر: 253571
حذف تدریجی کنکور امکان‌پذیر است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: باوجود برخی شنیده‌ها مبنی بر امکان‌ناپذیری حذف کنکور سراسری، به نظرم‌ امکان حذف تدریجی کنکور وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا آهنچیان  ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: همه به خوبی می‌دانند که وسعت و ریشه‌ کنکور سراسری به اندازه‌ای است که اصلاح آن از عهده یک مدیریت و حتی وزارت علوم، ساخته نیست و در اینجا به یک اجماع سراسری از مراجع تصمیم‌گیرنده نیاز داریم که از مجلس شورای اسلامی تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و سرانجام بدنه دولت را به یاری می‌طلبد.

وی اضافه کرد: تاکنون رقابت بر سر تصاحب صندلی دانشگاهی بیش از 80 درصد از رشته محل‌های کنکور سراسری، از میان رفته است و این در راستای سیاست‌های کلان فرهنگی کشور بوده است.  

مدیر دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در خصوص برنامه‌های دفتر مدیریت آموزش عالی وزارت علوم اظهار کرد: اولویت ما، تاکید بر رویکرد یادگیری فعال است و در این زمینه توجه ویژه‌ای به توسعه شیوه‌های نوین تدریس در گروه‌های مختلف آموزشی نیز خواهد شد؛ علاوه بر آن رویکرد شورای عالی برنامه‌ریزی و معاونت آموزشی وزارت، بر واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های بزرگ است.

آهنچیان در خصوص برنامه‌های دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: برنامه‌های این دفتر، تحقق اهداف‌ تعیین شده برای نظام آموزش عالی کشور در اسناد بالادستی مانند سندهای توسعه ملی و نقشه جامع علم و فناوری کشور است و در قالب این موارد بر کارآفرینانه ساختن برنامه‌ها و جهت‌گیری آن به سوی اشتغال نیز تاکید خواهد شد.

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین آسیب نظام برنامه ریزی آموزشی، تمرکز بر برنامه‌ریزی بدون اعطای اختیار عملکرد به دانشگاه‌ها بوده است و از سوی دیگر مشکلی در دانشگاه‌ها وجود داشته که ناشی از عدم اشراف اطلاعاتی و نگاه فرادانشگاهی به مسائل و اولویت‌های آموزش عالی بوده است.

 مدیر دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم خاطرنشان کرد:  یکی از برنامه های جدی در این زمینه، آماده‌سازی دانشگاه‌ها از طریق توانمندسازی نیروهای انسانی درگیر برنامه‌ریزی آموزشی از یک سو و توزیع تدریجی اختیار مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با قوانین و مقررات و برنامه ریزی‌های آموزشی از سوی دیگر است.

آهنچیان  در خصوص دانشگاه‌های نسل چهارم عنوان کرد: دانشگاه‌ها مسیر تدریجی تکامل را طی کرده‌اند و این تکامل بر اساس اقتضائات علمی از یک سو و تقاضاهای اجتماعی از سوی دیگر بوده است.

وی در پایان با بیان اینکه گفته می‌شود جریان پیشرونده‌ای به سوی دانشگاه‌های تولیدکننده ثروت آغاز شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس یک نگاه کلان، نمی‌توان درباره همه دانشگاه‌های ایران یکسان قضاوت کرد؛ ضمن این‌که برخی از دانشگاه‌های ایران اکنون در تراز جهانی عمل می‌کنند و این امر به خوبی در رتبه‌بندی‌های اعلام شده در نظام‌های معتبر بین‌المللی خود را به نمایش گذاشته است.