۰ نفر

زلزله به فرهنگ و هنر کرمانشاه هم خسارت وارد کرد

۸ دی ۱۳۹۶، ۲۳:۵۷
کد خبر: 241016
زلزله به فرهنگ و هنر کرمانشاه هم خسارت وارد کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زلزله مهیب ۷.۳ ریشتری شامگاه ۲۱ آبان کرمانشاه بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال خسارت به بخش فرهنگ و هنر این استان وارد آورده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سیدعباس صالحی شامگاه جمعه در پایان سفر 2 روزه خود به استان کرمانشاه که به منظور بازدید از مناطق زلزله زده انجام شد، در نشست خبری برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مناطق زلزله زده را تشریح کرد.

وی با اشاره به خسارت های وارد آمده و تخریب مجتمع های فرهنگی و هنری، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمام توان نسبت به بازسازی و ساخت مجدد این مجتمع ها اقدام می کند.

صالحی افزود: ساخت چهار مجتمع فرهنگی و هنری در شهرهای سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، ازگله و گیلانغرب از مهمترین اقدام هایی است که دنبال می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علاوه بر احداث این مجتمع های فرهنگی و هنری، راه اندازی نگارخانه شهر قصرشیرین و راه اندازی یک سالن موقت فرهنگی در بوستان شهر سرپل ذهاب از دیگر اقدام های در دست اجراست.

وی یادآوری کرد: در زلزله مهیب کرمانشاه، هفت کتابخانه این استان نیز تخریب شد که پنج مورد نیاز به مقاوم سازی مجدد و 2 مورد هم نیاز به نوسازی دارد که انجام می شود.

صالحی ابراز امیدواری کرد تمامی این پروژه های فرهنگی تا پایان شهریور سال 97 به اتمام برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از اجرای یکصد برنامه فرهنگی و هنری در مدت زمانی که از وقوع زلزله می گذرد خبر داد و گفت: برنامه هایی نیز در دست اجرا و اقدام داریم که یکی از آن ها راه اندازی فستیوال فرهنگی و هنری در مناطق زلزله زده با حضور هنرمندان تمامی استان های کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در این فستیوال قرار است هر هفته و یا هر 2 هفته یک بار هنرمندان یک استان کشور در مناطق زلزله زده برنامه اجرا کنند تا آلام و رنج های مردم حادثه دیده را کاهش دهند.

صالحی یادآوری کرد: تمامی معاونت ها و ادارات تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز موظف شده اند تا جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی را در مناطق زلزله زده برگزار کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش از راه اندازی سینمای سیار در سرپل ذهاب و یکی از شهرهای اورامانات خبر داد و گفت: اقدام دیگر راه اندازی تور رسانه ای است که طی آن جمعی از خبرنگاران رسانه های کشوری به مناطق زلزله زده سفر می کنند تا مسائل و مشکلات و درخواست های حادثه دیدگان را در سطح ملی مطرح کنند.

وی همچنین از تلاش برای بازگرداندن شرایط سابق اهالی فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: در حوزه تامین کتاب و اقلام فرهنگی برای کودکان نیز برنامه هایی اجرا خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: پس از وقوع زلزله دلخراش کرمانشاه، این وزارتخانه و سازمان های زیرمجموعه آن نظیر خبرگزاری جمهوری اسلامی، نهاد کتابخانه ها و ... تمامی توان و تلاش خود را برای کاهش آلام مردم انجام دادند و همچنان نیز در خدمت مردم زلزله زده خواهند بود.

صالحی در پایان گفت: مجموعه دولت نیز از همان ابتدا در کنار مردم بود و گزارشی از بازدیدهای صورت گرفته طی امروز را حتما به هیات دولت تقدیم می کنم تا ان شاالله تصمیمات بهتری برای خدمات رسانی به حادثه دیدگان اتخاذ شود.

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.