۰ نفر

هشت نفر در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت هستند

توضیحات محسنی اژه‌ای درباره پرونده اختلاس سه‌هزارمیلیاردی/ بررسی وضعیت پیمانکاران متخلف در حادثه زلزله کرمانشاه

۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۴۶
کد خبر: 234334
توضیحات محسنی اژه‌ای درباره پرونده اختلاس سه‌هزارمیلیاردی/ بررسی وضعیت پیمانکاران متخلف در حادثه زلزله کرمانشاه

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص وضعیت پیمانکاران متخلف در حادثه زلزله کرمانشاه، گفت: ٢ کار به سازمان بازرسی کل کشور ارایه شده که هنوز نتیجه نهائی نیامده است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز سه شنبه در صد و بیست و یکمین نشست خبری افزود: قبلا هم در مورد یکی از بیمارستان ها گزارشی آمده بود که مورد توجه قرار نگرفته است ؛ بیمارستان اسلام آباد تخریب شد که برای آن و کوتاهی نسبت به ساخت بیمارستان ، پرونده ای تشکیل شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 484 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.

این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و طبق برآورد اولیه دست کم 30 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیدند. بیش از 12 هزار نفر هم در این زلزله مصدوم شدند .

**توقیف روزنامه کیهان

محسنی اژه ای درباره چرایی توقیف روزنامه کیهان، گفت: تعیین مصداق خلاف امنیت ملی دو نوع است و گاهی بقدری روشن است که خود مدعی العموم می تواند ورود کند و در غیر این صورت مرجع تخصصی باید اعلام کند که در این خصوص شورای امنیت ملی این را گفت و این توقیف صورت گرفت. شاید بعضی بگویند کار روزنامه کیهان خلاف شورای امنیت ملی نبود.

** توضیحات اژه ای درباره صدور قرار کفالت مشایی

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری با طرح این پرسش که چرا برای پرونده مشایی با اتهام تبلیغ علیه نظام قرار کفالت صادر شده و این درحالیست که برخی دیگر با این عنوان اتهامی قرار وثیقه سنگین صادر می شود، گفت: اینکه برای افراد دیگر وثیقه چندین میلیاردی با اتهام صرف تبلیغ علیه نظام ، صادر می شود ، صحت ندارد چون محکومیت این اتهام، یک سال حبس است و اگر چنین است بگوید پیگیری کنیم.

آقای مشایی به دادسرا احضار شده و اینکه چه اتهامی را تفهیم شده اطلاعی ندارم.

**پرونده سه هزارمیلیاردی

معاون اول قوه قضاییه درباره توصیه نامه مشایی در پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی، گفت: توصیه دو نوع حق و ناحق است که اگر به ناحق و برای نفوذ باشد، طبق قانون جرم است. الان نمی دانم توصیه های آقای مشایی در نامه حق یا ناحق است و چیزی مبنی بر سواستفاده مشایی و اعمال نفوذ او ثابت نشده است.

وی درباره اینکه این پرونده چقدر متهم داشت، ادامه داد: یادم هست تا ٥٠٠ نَفَر مورد تحقیق قرار گرفتند و بیش از ١٨٠ مورد کیفرخواست صادر شده بود که در یکی از این کیفرخواست ها ٣٩ نَفَر به دادگاه رفتند. افرادی هم متهم بودند که بعدها برای آنان کیفرخواست صادر شد و به دادگاه رفتند و محکوم شدند. فردی هم فراری بود که با پلیس اینترپل به کشور بازگردانده شده و در دادگاه محکوم شد.

** پرونده نازنین زاغری

محسنی اژه ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادعای بریتانیا در پرداخت بدهی این کشور به ایران و آزاد کردن نازنین زاغری از متهمان مسایل امنیتی که به 5 سال زندان محکوم شده گفت: وضعیت او هم مانند بقیه محکومان است ؛ او در حال گذراندن محکومیتش است و اینکه این افراد در خارج از کشور تلاش می کنند طبیعی است همانطور که ما تلاش می کنیم ایرانیان زندانی در کشورهای دیگر آزاد شوند.

** هشت نَفَر در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت هستند

معاون اول قوه قضاییه درباره گزارش تحقیق تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت:

فکر نکنم تا الان گزارشی ارسال کرده باشند چون تا هفته گذشته ارسال نشد.

به گفته وی، ٣٧ نَفَر تاکنون تحت تعقیب قرار گرفتند و ٨ نَفَر در بازداشت به سر می برند.

محسنی اژه ای درباره فردی از کارمندان صندوق که گفته بودند به خارج از کشور گریخته است، اظهارکرد : فردی بنام امامی بازداشت بود که با قرار آزاد شد و به خارج از کشور رفت و برگشت؛اما فرد دیگری که یکی از بدهکاران بزرگ بوده و کارمند صندوق نبوده به خارج از کشور رفت و برنگشت و او کسی بود که هنوز احضار نشده و برای او پرونده قضایی تشکیل نشده بود.

**نمی دانم حکم اعدام بابک زنجانی چه زمانی اجرا می شود

معاون اول قوه قضاییه درپاسخ به این سوْال که آیا تا ١٠ روز دیگر حکم اعدام بابک زنجانی اجرا می شود، گفت: نمی دانم این حکم چه زمانی اجرا می شود و نه می دانم تا ١٠ روز دیگر و نه اینکه تا دو روز دیگر و نه تا یکماه دیگر.

** تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه برعهده قاضی است

محسنی اژه ای تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن برگزاری دادگاه را بر عهده قاضی دانست و گفت: البته با استناد به قانون گاهی اختلاف برداشتی هم وجود دارد مانند قانون ماده واحده مبارزه با مواد مخدر اختلاف بویژه بند 'ت' این ماده، اختلاف برداشت مشاهده می شود.

**دری اصفهانی مخفیانه از محتوای ٥+١ گزارش تهیه می کرد

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوْال خبرنگاری که آیا جاسوسی مقام مذاکرات انرژی هسته ای با ساعت در دستش صحت دارد یا نه، اظهارکرد: جزییات آن را نمی دانم که ساعت داشته یا نه و از این حرفها؛ اما این نکته را می دانم که دری اصفهانی از جلسات ٥+١ مخفیانه گزارش تهیه می کرد.

**اظهارات محسنی اژه ای درباره مطالب مطرح شده در خصوص مسکن مهر

خبرنگاری با طرح این موضوع که عده ای بعد از زلزله کرمانشاه بحث نامقاوم بودن ساختمان های مسکن مهر را مطرح کرده و به نوعی موجب تشویش و نگرانی دیگر افراد ساکن در ساختمان های مسکن مهر شده اند، از او پرسید آیا بیان این مطلب درست است که محسنی اژه ای چنین پاسخ داد: خبر داده بودند صد نَفَر در ساختمان های مسکن مهر کشته شدند که این امر صحت ندارد و اینکه این ساختمان ها بیشتر از بقیه خراب شده اند که این هم صحت ندارد.

وی ادامه داد: باید دید افرادی که این حرف را می زنند سوء نیت دارند یا نه و بر چه اساسی این حرف را می زنند ؛ گاهی بیان این اظهارات می تواند جرم نباشد اما اگر گاهی ثابت شود فردی با قصد سوء این حرف را زده جرم محسوب می شود که هنوز گزارش جامعی در این باره وصول نشده است.

**پرونده جرایم انتخاباتی و حقوق های نامتعارف

محسنی اژه ای با بیان اینکه هنوز حکمی برای پرونده حقوق های نامتعارف صادر نشده است، به موضوع پرونده های تخلفات انتخاباتی اشاره کرد و گفت: فعلا سه حکم برای استاندار، یکی برای فرماندار و یکی برای کارمند وزارت کشور صادر شده است که هنوز مرحله تجدیدنظر خواهی آن طی نشد. با توجه به نوع جرم، قاضی باید حکم حبس را تبدیل کند.

** مسیریاب 'ویز'

معاون اول قوه قضاییه درباره مسیریاب ویز که برخی آن را اسراییلی می دانند، گفت: دو بحث در این باره مطرح است یکی اینکه ممکن است تجمیع این اطلاعات مورد سوءاستفاده دشمن قرار گیرد و دیگر اینکه غیر از سوء استفاده احتمالی دشمن، آیا جرمی می تواند در داخل واقع شود یا نه. اگر هریک احراز شد قوه قضاییه ورود می کند البته ممکن است این جرایم جنبه خصوصی داشته باشد.

وی ادامه داد: قوه قضاییه با فرض جرم باید موضوع را رسیدگی کند که جرم این موضوع برای قضات ما روشن نیست.

**آخرین وضعیت پرونده رسول دانیال زاده بدهکار بانکی

معاون اول قوه قضاییه با تشریح آخرین وضعیت پرونده رسول دانیال زاده گفت: برای این پرونده کیفرخواست صادر نشده است؛ یک نَفَر فراری بود که هنوز نیامده اما تلاش شد بدهی بانک را بصورت تقسیط یا یکدفعه پرداخت کند.

**پرونده سعید مرتضوی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مرتضوی سه پرونده دارد که اولین پرونده مربوط به اتهام به معاونت در قتل های سال 83 بود که دادگاه در این پرونده برخی از متهمان پرونده را به عنوان معاونت و مباشرین به قتل به قصاص محکوم کرد و با توجه به رضایت شکات، متهمین قصاص نشدند ولی با توجه به جنبه عمومی این جرم، به حبس و تحمل کیفر به عنوان معاونت در قتل عمد، متهم شدند و همچنین مرتضوی در دادگاه بدوی پرونده روح الامینی به عنوان معاونت در قتل به 5 سال حبس محکوم شد و با توجه به عذرخواهی از شکات، حکم وی در دادگاه تجدید نظر به 2 سال تقلیل یافت.

محسنی اژه ای در مورد دومین پرونده مرتضوی گفت: در مورد پرونده مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی، اتهام این بود که آیا با توجه به مدرک تحصیلی، وی شرایط احراز این پست را داشته یا نه که در دادگاه بدوی تصدی مرتضوی در این پست را جرم تلقی کرده و به 6 ماه حبس محکوم کرد ولی در دادگاه تجدید نظر، این حکم پذیرفته نشد و وی تبرئه شد.

معاون اول قوه قضاییه در مورد پرونده تحقیق و تفحص مجلس در مورد اتهام مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی گفت: این اتهام در مورد شرکت های واگذار شده بود که هنوز حکمی در این ارتباط صادر نشده است.