۰ نفر

مسافربری با خودرو پلاک شهرستان، ممنوع!

۱ آبان ۱۳۹۶، ۸:۵۰
کد خبر: 226969
 مسافربری با خودرو پلاک شهرستان، ممنوع!

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، از نقش 30 درصدی تردد خودروهای پلاک شهرستان بر ترافیک تهران سخن گفته است.

ایران 72، ایران 68، ایران 79، ایران 31، ایران 62‌، ایران... . دیدن این ارقام در سمت راست خودروهای متردد در تهران، برای‌مان عادی شده است. شهری که به گفته مسئولانش، بیش از سه میلیون خودرو با پلاک‌های شهرستان در آن تردد می‌کنند و باری 100چندان به ترافیک معابر می‌افزایند. تردد بیش از اندازه خودروهای پلاک شهرستان در تهران، معضلی است که در سال‌های اخیر و به دنبال رشد آمار بیکاری در کشور، رشد چشم‌گیری داشته و شرایط زندگی در تهران را سخت تر از همیشه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، بیکاری و نبود فرصت شغلی مناسب در بسیاری از شهرها، مهم‌ترین عامل جولان خودروهای پلاک شهرستان در تهران شده است، چنانکه خودروهای شهرستانی زیادی به تهران آمده تا با مسافرکشی، به کسب درآمد در تهران بپردازند. روزگاری خودروهای پلاک شهرستان در معابر تهران، بسیار کم بودند و اکنون، تعداد این خودروها با خودروهای پلاک تهران تاحدودی برابری می‌کند. تردد بالای خودروهای پلاک شهرستان در تهران به این منظور قابل توجه و اهمیت است که گره‌های ترافیکی تهران هر روز پیچیده‌تر از قبل شده و با همه راه‌سازی‌ها، پل‌سازی‌ها، تونل‌سازی‌ها و اصلاحات هندسی در شهر، بازهم گشایشی در ترافیک تهران حاصل نمی‌شود. همین موضوع سبب شده تا ترافیک تهران در پاییز 96 آزاردهنده‌تر از همیشه شود و وقت زیادی را از زندگی ساکنان تلف کند.

تهران ، بدترین شهرترافیکی

چندی قبل، نتایج مطالعات موسسه داده‌سنجی‌ای درباره ترافیک تهران منتشر شد که براساس آن، تهران بدترین شهر جهان به لحاظ ترافیک و وقت کشی شهروندان در گره‌های ترافیکی محسوب می‌شود. نتایج رتبه‌بندی ترافیکی شهرها حکایت از آن دارد که میانگین زمان یک سفر درون شهری در ایران،‌ 50 دقیقه و 17 ثانیه و در تهران،‌ 55دقیقه و هفت ثانیه است.این درحالی است که ساکنان بهترین‌ شهرها در شاخص «ترافیک»، به‌طور متوسط ظرف 20 دقیقه، از منزل به محل کار یا تحصیل مراجعه می‌کنند. حجم بالای تردد خودروها در تهران، تلف شدن اوقات بسیاری از شهروندان را همراه داشته و جالب اینجاست که شهروندان به این سبک زندگی عادت کرده و برای هر سفر درون شهری، اتلاف وقت در ترافیک را نیز در نظر می‌گیرند و سپس به فعالیت‌های روزمره می‌پردازند.

مسافرکشی، در دسترس‌ترین شغل پایتخت

فقدان فرصت شغلی مناسب برای گروه‌های مختلف جوانان تهرانی و به‌خصوص شهرستانی، سبب شده تا مسافرکشی در تهران بسیار پر رونق‌تر از همیشه باشد. تردد پرشمار خودروهایی با میانگین قیمت 15 میلیون تومان در شهربرای جابه‌جایی شهروندان و کسب درآمد، عاملی شده تا ترافیک تهران بسیار سنگین تر از همیشه شود و راهکاری نیز بر آن افاقه نکند. اکنون دیدن چندین خودروی فرسوده در سر چهارراه‌ها با پلاک‌های شهرستان، برای جابه‌جایی مسافر امری عادی در زندگی شهروندان تهرانی شده است. افزایش فعالیت اپلیکیشن‌های مسافری که اکنون به بیش از 20 سامانه رسیده نیز خود مزید بر علت شده تا تردد خودروهای پلاک شهرستان بیشتر شود.

شب خوابی در داخل خودرو

جذابیت‌های مسافرکشی با خودروهای پلاک شهرستان در تهران اکنون به گونه‌ای است که برخی رانندگان شهرستانی، شب را در داخل خودرو به صبح می‌رسانند تا ساعات بیشتری برای چرخیدن در خیابان‌های شهر و کسب درآمد در اختیار داشته باشند. این گروه از رانندگان، از 6صبح تا نزدیکی‌های نیمه شب را در خیابان‌های تهران به مسافرکشی مشغولند و برای آنکه در ترافیک آخر شب و اول صبح خروجی‌های تهران گیر نکنند، ترجیح می‌دهند شب را در داخل خودروشان بگذرانند. ترافیک آزاردهنده این روزهای تهران که با نزدیک شدن به روزهای سرد سال، بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد، عوامل مختلفی دارد که نقش خودروهای شهرستانی در آن‌ها بسیار پر رنگ است و باید برایش راهکار عملی اندیشیده شود.

 

ظرفیت اشباع شده معابر تهران

با وجود همه راهسازی‌ها در تهران در سال‌های اخیر که به تبع ورود سالانه 500 هزار خودروی جدید خودروسازان به این شهر صورت گرفت، ظرفیت معابر پایتخت برای تردد خودروها در نهایت به دو میلیون دستگاه می‌رسد و این درحالی است که آخرین آمارها حکایت از تردد بیش از پنج میلیون خودرو در روز در کنار سه میلیون دستگاه موتورسیکلت در معابر تهران دارد تا مجالی برای نفس کشیدن در معابر شهری نباشد. نبود فضای پارک مناسب خودرو در شهر و تبدیل شدن بخشی از حاشیه معابر به پارکینگ خودروها، گذرگاه‌های تهران را تنگ و تنگ‌تر کرده و در این میان، ورود و تردد بالای خودروهای پلاک شهرستان، به مصیبتی ترافیکی برای ساکنان شهر تبدیل شده است.

تاثیر 30 درصدی بر ترافیک

نقش خودروهای پلاک شهرستان بر ترافیک تهران، آن‌قدر پر رنگ شده که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی این شهر از نقش 30 درصدی تردد خودروهای پلاک شهرستان بر ترافیک تهران سخن گفته است. به گفته سردار «سیدتیمورحسینی»، برابر قانون، هر راننده موظف است با پلاک متعلق به‌خودش در سطح شهر رانندگی و از سوی دیگر هر خودرو نیز باید با پلاک همان شهر تردد کند و اگر فردی از شهری به شهر دیگر نقل مکان کرده و در آنجا مستقر شود، باید پلاک همان شهر را برای خودرویش دریافت کند. اما با آنکه بارها از سوی پلیس، وعده ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران داده شده اما در عمل اقدامی برای آن صورت نگرفته و تعداد خودروهای شهرستانی بیشتر از قبل شده است.

محدودیتی که اعمال نشد

سال گذشته بود که رییس پلیس تهران، یکی از برنامه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت را ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای با پلاک شهرستان در سطح معابر اعلام کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر تردد خودروها با پلاک شهرهای دیگر در تهران به‌شدت افزایش یافته و همین امر باعث اخلال در ترافیک نیز شده است؛ از همین رو قصد داریم با خودروهای پلاک شهرستان که دارای تردد مداوم در تهران هستند برخورد کنیم.

حسینی با بیان اینکه در فاز نخست اجرای این طرح اولویت برخورد با خودروهای حمل‌ونقل عمومی است، گفته بود که منظور از خودروهای حمل‌ونقل عمومی، خودروهایی است که با پلاک شهرستان در آژانس‌ها فعالیت کرده یا به شکل تاکسی و مسافربر شخصی، اقدام به حمل و جابه‌جایی مسافر در تهران می‌کنند اما پلاک‌شان متعلق به تهران نیست که همکاران من این افراد را شناسایی و با آنان برخورد خواهند کرد. به گفته حسینی، ماموران راهور درصورت مشاهده خودروهایی با پلاک شهرهای دیگر، اقدام به جریمه آنان خواهند کرد اما خودروی این افراد توقیف نمی‌شود.

خودروها درشهرشان تردد کنند

برابر قانون، هر راننده موظف است با پلاک متعلق به خودش در سطح شهر رانندگی کرده وهمچنین هرخودرو باید با پلاک همان شهر تردد کند و اگر فردی از شهری به شهر دیگر نقل مکان کرده و در آنجا مستقر شود، باید پلاک همان شهر را برای خودرویش دریافت کند.رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، درباره تشخیص خودروهایی که به تهران تردد مداوم دارند، از خودروهایی که به‌طور موقت وارد تهران شده‌اند نیز افزوده بود: تشخیص این امر توسط ماموران انجام خواهد شد، به عنوان مثال فردی که با پلاک شهرستان اقدام به مسافربری درتهران کند، به‌طور حتم برای چند روز به‌صورت موقت وارد شهر نشده و مشمول جریمه خواهد شد.

اما افرادی که برای کار موقتی وارد شهر شده‌اند، مشمول این طرح نخواهند بود. با این حال، اقدام عملی برای اجرای این طرح نشد تا ترافیک تهران دو چندان و اتلاف وقت مردم در ترافیک صد چندان شود.

تهرانی اینچنین آرزوست!

وخیم بودن اوضاع ترافیکی تهران و اتلاف وقت قابل توجه مردمان این شهر، در حالی صورت می‌گیرد که در میان تمام شهرهای جهان، «بازل» در سوییس، بهترین شهر از لحاظ ترافیکی معرفی شده است. با داشتن جمعیت 195 هزار نفری، بازل (پس از شهرهای زوریخ و ژنو) سومین شهر پرجمعیت سوییس به‌ شمار می‌رود. این شهر مرزی در نزدیکی سوییس، فرانسه و آلمان واقع شده و می‌توان در آن به یکی از توسعه ‌یافته ‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی دنیا دسترسی داشت که شامل اتوبوس‌ و متروهای برقی (تراموا) است. مدیریت شبکه حمل‌ونقل بازل را که به نظم، وقت‌شناسی، کمترین میزان اتلاف وقت و داشتن وسایل نقلیه مدرن مشهور است، شرکت باسلر برعهده دارد و در روزهای کاری هفته، اتوبوس‌ها و قطارهای برقی در آن هر هفت دقیقه و در آخر هفته‌ها هر 15-10 دقیقه، خدمت‌رسانی می‌کنند.

بر اساس آمارها تا سال 2013، حدود 55 درصد از خانوارهای بازلی مالک هیچ نوع خودرویی نبودند. در این رابطه حتی مسئولان شهری طرحی را در سال 2010 به تصویب رساندند که بر اساس آن قرار شد حجم ترافیک وسایل نقلیه موتوری شخصی برای 10 سال بعد ( سال 2020 )، حدود 10 درصد کاهش یابد. بر اساس آمارها، شهروندان بازلی در رفت‌وآمدهای روزانه خود 37 درصد از پیاده‌روی، 27 درصد از شبکه حمل‌ونقل عمومی، 16 درصد از دوچرخه و 17 درصد از خودروی شخصی استفاده می‌کنند و دست یافتن به چنین آمارهایی در تهران تا حدودی شبیه به رویاست.