۰ نفر

اهدای عضو به سادگی یک "کلیک"

۷ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۸
کد خبر: 196043
اهدای عضو به سادگی یک "کلیک"

دوراهی عجیبی است اینکه بعد از مرگ، تن خود را به خاک بسپاریم یا اعضای زنده‌اش را به کسی که در دوراهی مرگ و زندگی مانده هدیه دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، زنی محتضر با تپش قلبی تازه در تنش برمی‌خیزد و کودکانش را دوباره به آغوش می‌کشد در ازای قطع امید از بازگشت مردی که همسرش منتظر برخاستن اوست. مردی که هرگز به زندگی بازنخواهد گشت اما می‌تواند زندگی بخش باشد. هدیه دادن عضو در ایران تبدیل به یک سنت حسنه شده و این تقاضا تا آنجا بالا گرفته که 31 اردیبهشت 96 از روبات تلگرامی اهدای عضو پرده‌برداری شد. این روبات روند گرفتن کارت اهدای عضو را بسیار ساده کرده و در کنار این موضوع بار دیگر به بحث‌های پیرامون اهدای عضو دامن زده و آن را به یک بحث اجتماعی تبدیل کرده است.

این روبات به آدرس«ehdayeozv_bot@» در مراسمی که به مناسبت روز ملی اهدای عضو در برج میلاد برگزار شد کارش را شروع کرد. به گفته سحر حسینی مسئول روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان در 24 ساعت اولیه شروع کار این روبات بیش از 2 هزار نفر در آن برای اهدای عضو ثبت‌نام کردند.تا چندی پیش بسیاری برای شرکت در این کار خیر، دچار سردرگمی بودند و نمی‌دانستند برای دریافت کارت اهدای عضو چه کار  یا به چه نهادی مراجعه کنند. اما حالا با شروع به کار این روبات تلگرامی کار بسیار ساده شده و تنها کافی است در آی دی این روبات تلگرامی ثبت‌نام کنید تا در عرض چند دقیقه نام و مشخصات شما در سامانه کشوری ثبت شود. البته این کار تنها مسأله پیچیده ثبت‌نام را ساده‌سازی کرده و هنوز چیزی از سخت بودن چنین تصمیمی نکاسته است.

سحر حسینی  می‌گوید: «ما با استفاده از فضای مجازی خواستیم تا این روند را ساده کنیم و در نظر داریم در آینده از طریق این روبات برای آگاهی بخشی زمینه اهدای عضو استفاده کنیم.» او در مورد ساز و کار این شکل از ثبت‌نام از طریق روبات می‌گوید: «ما از این طریق خواستیم همه را تشویق به کار خیر کنیم و از ثبت‌نام‌کنندگان هم می‌خواهیم این روبات را به دوستان خود معرفی کنند.» وی توضیح می‌دهد بعد از اینکه فرد اهدا‌کننده به هر دلیلی دچار مرگ مغزی شد، به وسیله شماره کارت ملی که در سامانه ثبت شده او را شناسایی می‌کنند و به خانواده وی اطلاع می‌دهند تا اعضای او در اختیار افراد منتظر پیوند قرار بگیرد.

28 سال پیش در31 اردیبهشت 68 امام خمینی به پیشنهاد ایرج فاضل وزیر بهداشت وقت برای نخستین بار در جهان اسلام فتوای اهدای عضو را صادر کرد. بعد از صدور این فتوا برای ساز و کار قانونی آن، لایحه پیوند اعضای افراد فوت شده در سال 1372 به مجلس شورای اسلامی رفت و 4 سال بعد آیین‌نامه‎ مرکز دیالیز و پیوند اعضا تدوین شد و در سال 1381 شبکه‎ فراهم‌آوری اعضای پیوندی ایران شکل گرفت.

برای درک اینکه اهدای عضو چقدر می‌تواند حیاتی باشد کافی است آمارهایی را که علی اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری تهران ارائه داده مرور کنیم. او که در مراسم روز ملی اهدای عضو سخنرانی کرد و با اشاره به اینکه ۲۷ هزار نفر در صف دریافت عضو هستند گفت: «در مجموع هر سال 3 هزار نفر در ایران به مرگ مغزی دچار می‌شوند که از این تعداد هزار نفر را شناسایی می‌کنیم اما فقط ۷۵۰ نفر به پیوند عضو می‌رسند و روزانه ۱۰۰ نفر از این افراد به علت نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.» این آمار نشان می‌دهد هنوز تعداد اهدا‌کنندگان و نیازمندان به دریافت عضو برابر نیستند، اگرچه ایران یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است.

شما با گرفتن کارت اهدای عضو در صورتی که روزی دچار مرگ مغزی شدید می‌توانید مطمئن باشید که لااقل جان 9 نفر دیگر را نجات می‌دهید؛ از کسی که نیاز به قلب شما دارد تا آنهایی که نیازمند کلیه‌های شما هستند و... کافی است یکبار به صورت جدی به این تصمیم فکر کنید و به لبخند فردی فکر کنید که با یکی از اعضای شما دوباره به زندگی برمی‌گردد. به خانواده، فرزندان یا پدر و مادر آن فرد فکر کنید. کسی که قلب شما را در سینه دارد. اصلاً به این موضوع فکر کنید که پس از مرگ، قلبتان زنده خواهد ماند و در سینه کسی خواهد تپید که از دریچه چشم‌های او می‌توانید دوباره به زندگی نگاه کنید؛ تصمیمی پیچیده و البته ساده. به پیچیدگی معنای مرگ و زندگی و به سادگی شرایط ثبت‌نام در روبات تلگرامی.