۰ نفر

معاینه و غربالگری رایگان در هفته سلامت مردان

۴ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۱۶
کد خبر: 178394
معاینه و غربالگری رایگان در هفته سلامت مردان

حدود 10 تا 15 درصد زوج‌ها در دنیا نابارور هستند این آمار در ایران 13درصد است.

موضوع «ناباروری در مردان» محور اصلی برنامه‌های امسال هفته سلامت مردان (هفته اول اسفند) قرار گرفته است.  در این میان یک سوم موارد علل ناباروری مربوط به مردان، یک سوم موارد مربوط به زنان و یک سوم ناباروری‌ها مربوط به هر دو جنس است، به عبارتی به طور متوسط حدود نیمی از ناباروری‌ها در مردان دیده می‌شود این یعنی سهم زن و مرد برای بچه دار نشدن یکسان است و بر خلاف باور رایج سهم یکی بیشتر از دیگری نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی برای اینکه یک مرد قدرت باروری داشته باشد باید حداقل تعداد اسپرم‌ها در آزمایش اسپرم 20 میلیون در یک میلی لیتر منی باشد، حداقل 50 درصد اسپرم هایش شکل طبیعی داشته باشند و حداقل 30 درصد اسپرم‌ها حرکت پیشرونده و سریع روبه جلو داشته باشند؛ایجاد هر گونه مشکل در شرایط اسپرم‌ها منجربه ناباروری مردان می‌شود.

مردان کمتر از زنان به سلامت خود اهمیت می‌دهند؛ آمارها هم این ادعا را ثابت می‌کنند اینکه ۷۰درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی زنان هستند. زنان به نسبت بیشتری از مردان برای چکاب و غربالگری بیماری‌های دستگاه تناسلی و مراقبت‌های بهداشتی به پزشک مراجعه می‌کنند اما چه عاملی موجب ناباروری بین زوج‌ها می‌شود همواره نوک پیکان ناباروری به سوی زنان نشانه می‌رود و کمتر به عامل مردانه در جامعه ما توجه می‌شود؟ دکتر «فرزین سلیمان زاده» عضو هیأت مدیره انجمن اورولوژی  می‌گوید: مردان نسبت به مسائل مربوط به سلامت‌شان آسان گیرتر و سهل‌انگارترند اما بخش عمده آن در جامعه ایرانی بعد فرهنگی دارد. باروری یک مسأله حیثیتی برای مردان ایرانی تلقی می‌شود و بخشی از قابلیت و توانمندی مردان به حساب می‌آید و چون پذیرفتن این مشکل برای جامعه مردان ایرانی سخت‌تر است آنها کمتر برای ارزیابی و غربالگری مشکلات ناباروری به پزشک مراجعه می‌کنند.

به گفته این متخصص اورولوژی، پیش‌بینی مشکلات ناباروری مردان از یک ارزیابی و معاینه ساده پزشک شروع می‌شود. پزشک با یک معاینه ساده، گرفتن شرح حال بیمار، آگاهی از سوابق خانوادگی و توانایی‌های عمومی، نحوه تغذیه، مصرف سیگار و تماس با مواد شیمیایی احتمال مشکل ناباروری مردان را ارزیابی و بررسی می‌کند و در نهایت با انجام روش‌های تشخیصی مانند آنالیز تعداد اسپرم ارزیابی اولیه را انجام می‌دهد.او به این نکته هم اشاره کرد که آزمایش اسپرم در بسیاری از مردان نشان می‌دهد اغلب مشکلات جزئی لزوماً منجربه ناباروی نمی‌شوند و از این جهت درمان به موقع و تشخیص زودهنگام باروری را امکانپذیر می‌کند. امروزه زمانی زوجی را نابارور تلقی می‌کنیم که امکان باروری از طریق سلول‌های جنسی و نطفه وجود نداشته باشد. چنانچه پزشک نتواند پس از نمونه‌برداری از اسپرم در زیر میکروسکوپ سلول‌های جنسی و اسپرم مشاهده کند نابارور به معنای قطعی حساب می‌شود در چنین مواردی به زوجین توصیه می‌شود از روش‌های اهدای جنین استفاده کنند.

وزارت بهداشت به عنوان سیاستگذار برنامه‌های تشخیصی و درمان ناباروری نیز در قالب طرح تحول نظام سلامت 85 درصد تعرفه دولتی خدمات ناباروری را برای همه زوج‌های نابارور در مراکز درمان دولتی سراسر کشور پرداخت می‌کند. معاون درمان وزیر بهداشت چندی پیش از اختصاص اعتبار 105 میلیاردی برای درمان ناباروری زوجین خبر داده و گفته بود که در حال حاضر این دو میلیون زوج نابارور این امکان را دارند که با توجه به نیازهای درمانی‌شان و ظرفیت مراکز ما از این برنامه استفاده کنند.

دکتر سلیمان‌زاده هم این را تأیید کرد که دولت نزدیک به 3 سال است برخی خدمات تخصصی و درمان ناباروری را تحت پوشش بیمه قرار داده است و هم اینک آزمایش‌های کمک باروری تحت پوشش بیمه انجام می‌شود. هر چند او معتقد است، همه مشکلات حل نشده و زوج‌های زیادی برای استفاده از روش‌های پیشرفته درمانی و تهیه برخی دارو با مشکلات زیادی مواجه‌اند اما نسبت به 4 سال پیش موانع کمتری برای باروری و بچه دار شدن زوج‌ها وجود دارد. انجمن اورولوژی ایران نشانی و تلفن تماس مراکز و مطب‌های ارائه مشاوره رایگان «روز سلامت مردان» را که در بسیاری از استان‌های کشور انجام می‌شود، در سایت این انجمن به نشانیwww.iuanet.org قرار داده‌ است. گفتنی است فقط خدمات سرپایی شامل ویزیت و معاینه به صورت رایگان در مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها از سوی اورولوژیست‌های داوطلب انجام می‌گیرد.