۰ نفر

روایتی از ۱۴ خبر کلاهبرداری نخستین ماه زمستان

زنی که وام‌های خانوادگی را بالا کشید نتوانست فرار کند

۳۰ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۴
کد خبر: 171610
زنی که وام‌های خانوادگی را بالا کشید نتوانست فرار کند

نخستین ماه از فصل پایانی سال سپری شده و حالا کم‌کم آمارهای سه فصل گذشته منتشر می‌شود و در زمینه مبارزه با جرایم نیز موعد شمردن جوجه‌ها رسیده است! نگاهی به اخبار خبرگزاری جمهوری اسلامی در دی ماه امسال نشان می‌دهد دست‌کم ۱۴عنوان خبری به موضوع کلاهبرداری اختصاص داشته است.

بررسی این ۱۴عنوان خبری نشان از آن دارد که همچنان کلاهبردارانی وجود دارند که با شیوه‌های قدیمی مشغول کلاهبرداری هستند. به عبارت دیگر گویا هنوز هم عده‌یی هستند که از کلاهبرداری‌های قبلی بی‌خبرند یا شاید تقصیر رسانه‌ها و شبکه‌های اطلاع‌رسانی مختلف است که در این زمینه به خوبی و کافی اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، برای نمونه ۲۳هزار هموطنمان در استان ایلام گرفتار شیوه‌یی از کلاهبرداری شده‌اند که دست‌کم ۴ یا ۵ سال قبل متداول بود. در آن شیوه پیامکی به شماره مخاطب ارسال می‌شد که شما در مسابقه‌یی برنده شده‌اند. بعد به مخاطب اعلام می‌شد که برای ارسال جایزه باید مبلغی را به یک شماره حساب واریز یا کارت به کارت کند اما بعد خبری از ارسال جایزه نبود و طرف می‌فهمید که مورد کلاهبرداری واقع شده است. در جدولی که پیش رو دارید بر کلاهبرداری‌های ماه اخیر و روش‌های مورد نظر کلاهبرداران مروری صورت گرفته است و دست‌کم آخرین روش‌های کلاهبرداری در استان‌های مختلف را می‌توانید از نظر بگذرانید.

فرماندهان پلیس درباره کلاهبرداری چه گفتند؟

در ماهی که گذشت اظهارنظر دو فرمانده از فرماندهان پلیس را باید دوباره مرور کرد. نخست اظهارنظر فرمانده پلیس آگاهی کشور. سردار محمدرضا مقیمی در ارزیابی جرایم مالی با اشاره به مبارزه با فرار مالیاتی گفت: با توجه به اینکه این امر از اولویت‌های دولت بوده همچنین بیشتر جرایم اقتصادی به نوعی با فرار مالیاتی مرتبط است در سال 95 حدود 763میلیارد تومان در حوزه فرار مالیاتی پرونده تشکیل شده است.

به گفته سردار مقیمی در این مدت بیشترین پرونده‌ها در حوزه جعل به ترتیب اسکناس و اوراق بانکی، اسناد مالکیتی، مدارک و اوراق شناسایی، مهر و علائم شرکت‌های دولتی و خصوصی، مدارک و اوراق دولتی است. ‬

همچنین طبق آمار بیشترین پرونده‌های متشکله در حوزه کلاهبرداری شامل کارت به کارت، تلفنی، پیامکی، مراجعه به دستگاه خودپرداز، خرید و فروش منزل، اتومبیل، پیش فروش آپارتمان، رهن و اجاره، پرداخت وام، دلالی در امور قضایی، انتظامی، اداری و لیزینگ است.

علاوه بر این افتتاح حساب با مدارک جعلی و دریافت دسته چک، صدور کارت ملی المثنی توسط دفاتر پیشخوان دولت با ارائه شناسنامه جعلی، صدور اسناد مالکیتی جعلی برای املاک و سند‌سازی برای زمین‌های رها شده و خالی از سکنه را شایع‌ترین شیوه و شگرد جعل در 9ماهه امسال است. در همین حال سردار عبدالرضا آقاخانی، فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز گفت: در 9ماه امسال شمار کلاهبرداری‌ها در استان اصفهان 59 درصد افزایش یافته است.

 یک کلاهبرداری فامیلی و خانوادگی

یکی از ۱۴عنوان خبری از اخباری که به موضوع کلاهبرداری مربوط می‌شود، ماجرایی است که در شهرستان سبزوار به وقوع پیوسته ‌است. هنوز یک سال از کلاهبرداری زنی ۴۲ساله در قم که با وعده ثبت نام سفرهای زیارتی از قوم و خویش خود حدود ۸ میلیارد تومان کلاهبرداری کرد نگذشته که این ‌بار در سبزوار نیز یک زن ۴۹ساله کلاه ۱۵تن از اقوام خود را برداشت. در گزارشی که ایرنا از این ماجرا منتشر کرده آمده است، ماموران پلیس شهرستان سبزوار استان خراسان‌رضوی عامل کلاهبرداری یک میلیارد و 350میلیون ریالی وام‌های خانگی از 15شهروند را شناسایی و دستگیر کردند.

سردار بهمن امیری‌مقدم، فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی نیز در این باره گفته است: موضوع شکایت تعدادی از شهروندان سبزواری مربوط به وام‌های خانوادگی و صندوق‌های خانوادگی بود که در بررسی اظهارات شاکیان پرونده مشخص شد خانمی میانسال با جلب اعتماد تعدادی از ساکنان محله توحید شهر، صندوق قرض‌الحسنه خانگی راه‌اندازی و پس از گذشت مدتی از دریافت سپرده‌های افراد تاکنون قرعه به نام هیچکدام از اعضا نیفتاده است.  سردار امیری همچنین توضیح داده است: پس از چند مرحله پیگیری، یکی از اعضا عنوان کرد که قرعه به نام شخصی دیگر افتاده که به تازگی از محل متواری شده است.

پس از این اظهارات کارآگاهان دایره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی شهرستان سبزوار با کمک مالباختگان چهره فرضی متهم را ترسیم و با یک سری تحقیقات گسترده میدانی محل اختفایش را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی او را دستگیر کردند.