۰ نفر

موتورسیکلت‌های برقی ؛ پاک اما گران

۱۶ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱
کد خبر: 168848
 موتورسیکلت‌های برقی ؛ پاک اما گران

آمار می‌گوید که منشاء حداقل 16درصد از ذرات آلوده‌کننده هوای تهران موتورسیکلت‌‌های بنزینی هستند؛ موتورسیکلت‌هایی که هر کدام‌شان چهار برابر یک خودروی یورو 2 مثل پراید صفر آلودگی ایجاد می‌کنند.

 دو سال پیش بود که شهرداری تهران از طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با بنزینی خبر داد تا بتواند گام مثبتی در جهت کاهش آلودگی هوای تهران بردارد. این طرح اما با وجود گذشت دو‌سال نتوانسته اقبال مردم را جلب کند. با این وجود شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که مجری این طرح به حساب می‌آید توانسته قدم‌هایی به‌منظور ایجاد کانال‌هایی برای به رسمیت شناختن این نوع از موتورسیکلت بردارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، فرشید باباخانی، معاون فنی و پژوهشی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه تلاش این شرکت در دوسال گذشته باعث شده این موتورسیکلت‌ها شماره‌گذاری و دارای تعریف استاندارد در کشور شوند، می‌گوید: «ما توانستیم نخستین پیک برقی پاک را در محدوده بازار به صورت آزمایشی راه‌اندازی کنیم.» در حال حاضر این پیک برقی پاک با نزدیک به 50 موتور برقی مشغول به کار است و قرار است در ‌آینده‌ای نزدیک تا 250 موتور برقی افزایش یابد.

 مردم در کاهش آلودگی هوا مشارکت ندارند

با این حال گویا قیمت بالای موتورهای برقی جلوی اشتیاق مردم برای خرید این وسیله حمل‌ونقل را گرفته است. قیمت این موتورها بین 9 تا 12 میلیون تومان است که در مقابل موتورسیکلت‌های بنزینی که قیمت‌شان بین 600 هزار تا دو میلیون و 200 هزار تومان است، رقم بالایی به حساب می‌آید. به گفته باباخانی مردم برای استفاده از موتورسیکلت قیمت آن را مورد توجه قرار می‌دهند و هیچ توجهی به ‌آلاینده بودن آن نمی‌کنند. موتورسیکلت‌های بنزینی روزانه 200 کیلومتر در سطح شهر پیمایش می‌کنند و هیچ محدودیتی به لحاظ معاینه فنی و... برای آنها وجود ندارد. این در حالی است که هر چه عمر قطعات این موتورها بیشتر می‌شود آلایندگی آن هم افزایش می‌یابند. در حال حاضر 80 درصد موتورسیکلت‌های تهران بین 4 تا 12 سال عمر دارند. به گفته باباخانی، وقتی محدودیتی برای موتورسیکلت‌سواران وجود نداشته باشد آنها ترجیح می‌دهند از موتور ارزان‌تر استفاده کنند. بنابراین به اعتقاد او باید از یک‌سو تسهیلاتی برای خرید موتور برقی ایجاد کنیم و از سوی دیگر محدودیت‌هایی برای موتورسیکلت‌های بنزینی. البته باید در نظر داشت که از مهر امسال تولید موتورهای کاربراتوری در کشور ممنوع شده است و تولید‌کنندگان تنها می‌توانند موتور انژکتوری یا برقی تولید کنند.

 5/2میلیون کمک بلاعوض یا وام 7 میلیونی

معاون فنی و پژوهشی شرکت کنترل هوای شهرداری تهران می‌افزاید:‌ «این شرکت به ازای هر موتور دو میلیون و 500 هزار تومان وام بلاعوض به خریدار موتور برقی کمک می‌کند.» از طرفی برای خریداران موتور برقی هفت‌میلیون تومان هم وام بدون بهره از طرف بانک شهر پرداخت می‌شود. به گفته باباخانی اگر کسی متقاضی وام خرید موتور برقی باشد، شرکت 5/2 میلیون تومان کمک بلاعوض را به جای سود وام به بانک شهر می‌دهد و متقاضی می‌تواند وام بدون بهره در 36 ماه دریافت کند. با این حال بعد از گذشت دو سال همچنان زیر 50 موتور برقی که می‌توانند جایگزین موتورسیکلت کار شوند، وجود دارد و باباخانی دلیل آن را استقبال نکردن مردم از استفاده از موتور برقی می‌داند، چراکه مردم همچنان حساسیتی برای مشارکت در کاهش آلودگی هوا ندارند.

 به نظر می‌رسد این طرح شکست‌خورده است

ابوالفضل قناعتی، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این طرح به دلیل سهل‌انگاری مسئولان کند پیش می‌رود، می‌گوید:‌ «خدماتی که تحت عنوان تسهیلات برای خرید این موتورها مطرح شده بود خوب نبود و از طرفی مردم هم به دلیل قیمت بالای موتورها از این طرح استقبال نکردند.» قناعتی می‌افزاید که 60 درصد کند پیش رفتن این طرح به دلیل استقبال نکردن مردم و مابقی به دلیل سهل‌انگاری مسئولان اجرایی آن است. به همین دلیل باید این طرح را یک طرح شکست خورده نامید. به اعتقاد او برای موفقیت این طرح باید سیاست‌های سلبی و تشویقی از سوی شهرداری تهران مورد اجرا قرار گیرد، به‌طوری که موتورسواران برقی تشویق شوند و محدودیت تردد نداشته باشند و موتورسیکلت‌سواران محدود شوند. قانون می‌تواند در رفتار مردم تغییر ایجاد کند.