۰ نفر

یک بام و دو هوای رسانه ای در حوادث مرگبار

۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۸:۲۹
کد خبر: 161788
یک بام و دو هوای رسانه ای در حوادث مرگبار

5 آذرماه زمانی که دو قطار مسافربری در ایستگاه هفت خوان دچار سانحه شدند و 45 نفر جان باختند برخی از رسانه‌های اصولگرا برای آنکه عملکرد دولت را زیر سئوال ببرند به این مسأله رویکرد سیاسی داشته و به گونه‌ای این اتفاق را توصیف کردند که گویی دولت سهل‌انگاری کرده است.

دولت یازدهم با توجه به اتفاقات ناگواری که طی سال‌های گذشته رخ داده بود حجم عظیمی از بودجه خود (400 میلیارد تومان) را برای تکنولوژی آی تی سی هزینه کرد تا این سیستم پیشرفته بتواند سرعت و مسائل ایمنی قطارها را صددرصد تأمین کند اما یک خطای انسانی باعث شد تا این سیستم کارآیی خود را از دست بدهد.در پی این اتفاق کمیسیون سوانح ریلی با فوریت تشکیل شد تا ابعاد بروز آن با سرعت تشخیص و به اطلاع مردم رسانده شود.9 آذرماه نخستین نتیجه بررسی‌ها مشخص شد که نشان از سهل‌انگاری نیروی انسانی داشت.

استعفای مسئولانه مدیر ارشد اجرایی پس از سال ها

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، در این میان مدیرعامل راه‌آهن از سمت خود استعفا داد تا بتواند حداقل تسلی خاطری برای بازماندگان باشد.اما همین رسانه‌ها به این امر توجه نکردند که یک مدیر بعد از سال ها به خاطر اتفاقی که در زیر مجموعه‌اش رخ داده استعفا داد و وزیر راه هم از ملت ایران و بخصوص مردم آذربایجان عذرخواهی رسمی کرد. کاری که مدیران دولت قبل حاضر به انجام آن نشدند و  برخی از آنان حتی علنی می‌گفتند یک نفر دیگر اشتباه کرده است چرا من استعفا دهم.

وزیر راه دولت قبل پس از سقوط هواپیما: من نه سرپیازم نه ته پیاز

در دولت گذشته زمانی که چنین حوادثی رخ می‌داد مردم با چه رفتارهایی مواجه می‌شدند؟به عنوان مثال 24 تیرماه 88 وقتی هواپیمای توپولف که از تهران عازم ایروان بود سقوط کرد و 169 نفر فوت کردند حمید بهبهانی وزیر راه به جای همدردی با مردم گفت: «در این سانحه من نه سر پیاز بودم نه ته پیاز؛ هواپیما را نخریدم و مجوز خرید هم ندادم! هواپیما 16 دقیقه با برج مراقبت در ارتباط بوده و پس از آن ظرف شش ثانیه ارتفاع شش دقیقه‌ای را طی کرده و جعبه سیاه نیز پودر شد و کسی هم زنده نمانده که بپرسیم در هواپیما چه اتفاقی افتاده است!»با اینکه مردم زیادی به خاطر این حادثه داغدار بودند تا بیش از یکسال علت این سانحه مشخص نشد وبازماندگان بلاتکلیف بودند.از این دست گفتمان‌ها در دولت گذشته کم نبود و حتی رسانه‌های اصولگرا هم به دولت کمک می‌کردند که تحت فشار نگاه‌های مردمی قرار نگیرند. سؤال این است در حالی که رسانه‌های اصولگرا دولت یازدهم را به باد انتقاد گرفتند چرا در دولت گذشته با پوشاندن ضعف‌ها دولت را از پاسخگویی مبرا می‌کردند. در کنار تمام سوانحی که در طول فعالیت دولت احمدی‌نژاد می‌توان به 19 دیماه 89 نیز اشاره‌ای داشت.

وزیر راه دولت قبل پس از مرگ 77 نفر در سقوط هواپیما: الحمدالله تلفات کم است

وقتی بوئینگ ایران ایر با 105 سرنشین در نزدیکی ارومیه سقوط کرد و 77 نفر فوت کردند وزیر راه و ترابری در جمع خبرنگاران حاضر شد و جملاتی را گفت که باعث تعجب همگان شد.وی اظهار داشت: «الحمدلله تلفات در این سانحه کم است. با توجه به اینکه هیچگونه آتش‌سوزی برای این هواپیما رخ نداده، تلفات در این حادثه کم است. در این سانحه تعدادی از مسافران سالم هستند که می‌توانند بگویند چه مشکلی پیش آمده‌است.من هیچ مسؤلیتی در مورد این حادثه نمی‌پذیرم.چیزی که در این حادثه مطرح نبوده بحث مدیریتی است.چون مردم به ما فشار آوردند مجبور شدیم در وضعیت نامساعد آب و هوایی به هواپیما اجازه پرواز دهیم.»در آن زمان مجدداً وزیر راه از گفتن دلیل این سقوط سرباز زد و سازمان بازرسی کل کشور علت را در بدی آب و هوا و از رده خارج بودن هواپیما اعلام کرد.

20 دیماه هم روزنامه‌های اصولگرا به جای آن که کشته شدن 77 نفر از مردم کشورمان را تیتر یک خود کنند به تیتری در ستون بسنده می‌کنند« سقوط یک هواپیمای مسافربری در اطراف ارومیه».فردای آن روز این سانحه عکس یک می‌شود و تنها جزئیات حادثه نقل می‌شود.پس از گزارش سانحه دیگر از این اتفاق حرفی به میان آورده نمی‌شود و حتی از مسؤلان خواسته نمی‌شود که با مردم همدردی کنند.

دولت نهم و دهم در تاریخ فعالیت خود آمار سنگینی از کشته شدگان سوانح هوایی (بیش از 30سانحه هوایی که باعث کشته شدن بیش از 270 نفر شد) داشت و البته در بخش‌های ریلی و اتوبوس هم بی‌سانحه نبوده است.

چرا رسانه های اصولگرا در دولت قبل سکوت کردند

در آن زمان چرا رسانه‌های اصولگرا از اینکه دولت نسبت به این اتفاق‌ها هیچ مسؤلیتی قبول نمی‌کند حرفی به میان نیاوردند و اکنون یادشان افتاده است که باید مقابل دولت بایستند و البته به جای آنکه به دنبال احقاق حقوق مردم باشند دست به تخریب دولت می زنند؟!حادثه ناگواری که 5آذرماه سال جاری (برخورد دو قطار)رخ داد نشان داد که دولت یازدهم در پذیرش اشتباهات خود هیچ قصوری نمی‌کند و با شانه خالی کردن بر درد مردم نمی‌افزاید.شاید همین نوع نگاه باعث شد که برخی از نمایدگان مجلس در گفت‌و‌گوی خود با رسانه‌های مختلف بگویند عملکرد دولت قابل تقدیر است و پذیرش اشتباه به خانواده‌های داغدار کمک کرد.حتی شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در خصوص بروز سانحه برخورد قطار مسافری در محور سمنان - دامغان گفت: استیضاح و برکناری وزیر جز این که پروسه فعالیت‌های موجود در وزارتخانه را مختل کند نتیجه دیگری به همراه ندارد چرا که برداشته شدن وزیر و آمدن سرپرست و بعد از آن معرفی نفر دیگر از سوی هیأت دولت به مجلس برای گرفتن رأی اعتماد، خود فرآیندی است که زمان‌بر بوده و بیشترین آسیب را به اجرای پروژه‌های موجود خواهد زد.

سوانحی که در دولت گذشته رخ داده در فاصله زمانی بسیار کوتاه بود. در برخی از سال‌ها بیش از 6 سانحه رخ داد. در آن زمان به جای رسیدگی به این امور پرونده‌های تخلف ظهور می‌کرد. میلیاردها تومان سوء‌استفاده مالی و قرارداد با مدیران داخلی وزارت راه از جمله آن بود.یک آمار دیگر نشان می‌دهد که فقط در مدت 9 ماه فعالیت دولت احمدی‌نژاد بیش از ۱۷ هزار نفر تلفات جاده‌ای داشته‌ایم. بروز چنین رویدادهایی باعث شد تا بهبهانی از وزارت راه معزول شود و نمایندگان مجلس اجازه ندهند وی سکاندار این حوزه مهم و حیاتی باشد. وزیری که پرواز ایران 140 را تأیید کرد و پس از سقوط آن در شیشه مینای تهران گفت این هواپیما نباید در ناوگان مسافربری قرار گیرد. نکته قابل تأمل این است زمانی که این هواپیما سقوط کرد و 39 نفر از هموطنان کشورمان فوت کردند رئیس جمهوری (حسن روحانی) اجازه نداد این هواپیماها در ناوگان مسافربری باقی بماند. سقوط توپولف کاسپین با ۱۶۹ کشته و ۷ روز بعد سانحه دیگری با ۱۷ کشته و ۵ ماه بعد هواپیمای تابان در مشهد و بعد فوکر در تبریز و نهایتاً بویینگ ایران ایر با ۷۷ کشته.اما دریغ از یک عذرخواهی و یک استعفا.