۰ نفر

تبلیغ برای شرکت در لاتاری علنی شد!

۳ آبان ۱۳۹۵، ۸:۳۹
کد خبر: 153622
تبلیغ برای شرکت در لاتاری علنی شد!

این روزها و با گسترش تبلیغ آشکار شرکت در لاتاری در فضاهای شهری و مجازی، ایرانیان بخت خود را برای شرکت در لاتاری و دریافت ویزای تنوع فرهنگی امریکا می‌آزمایند...

این در حالی است که برنده شدن سالانه 5هزار نفر ایرانی در لاتاری و فراهم شدن زمینه خروج آنها و خانواده‌های‌شان از کشور و مهاجرت دائم به امریکا که از سوی کارشناسان به نوعی برده‌گیری مدرن برای حفظ موازنه نژادی و فرهنگی جمعیت امریکا صورت می‌گیرد، از دید مسئولان قضایی و انتظامی و نهادهای نظارتی دور مانده است. نکته قابل توجه این است که سهم ایران از لاتاری در سال‌های متمادی کاهش نیافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جوان ، دولت امریکا از سال 1990 و به دستور کنگره همه ساله از طریق قرعه‌کشی به 55 هزار نفر از سراسر دنیا گرین‌کارت رایگان اعطا می‌کند. در صورتی که در این قرعه‌‌کشی برنده شوید، می‌توانید به همراه خانواده‌تان به طور دائمی در امریکا اقامت داشته باشید و کار کنید. گرین‌کارت یک مجوز برای اقامت دائم در کشور مورد نظر است و به شما حق قانونی کار و زندگی دائمی را می‌دهد. دارندگان گرین‌کارت از خدمات بهداشتی، تحصیلی و بسیاری مزایای دیگر برخوردار می‌شوند و همچنین می‌توانند آزادانه و بدون نیاز به اخذ ویزا به امریکا رفت و آمد کنند.

از سوی دیگر معیار اینکه اتباع چه کشورهایی می‌توانند در لاتاری شرکت کنند و چه کشورهایی نمی‌توانند، بستگی به تعداد مهاجران آن کشور در ایالات متحده دارد. تعداد بسیار زیادی از اتباع کشورها هر ساله از طرق دیگر به امریکا مهاجرت می‌کنند. در واقع لاتاری فرصتی برای کشورهایی است که هر ساله مهاجر کمتری به این کشور می‌فرستند، تا از این طریق بتوانند موازنه‌ای بین نژاد و جمعیت مهاجران به‌وجود آورند. به همین دلیل این برنامه Diversity Visa Lottery(قرعه‌کشی ویزای گونه‌گونی یا ویزای تنوع فرهنگی) نام گرفته است.

خوشبختی از بین 14 میلیون نفر سهم شما شده است!

طبق آمار منتشر شده، در حال حاضر حدود یک میلیون و 400 هزار ایرانی ساکن ایالات متحده هستند. یعنی بالغ بر نیم درصد از جمعیت کل ینگه‌دنیا را ایرانیان تشکیل می‌دهند. با این وجود ایران جزو کشورهایی است که سهم آن برای شرکت در لاتاری سالانه کاهش نمی‌یابد. این در حالی است که مثلاً 14 میلیون شرکت کننده برای لاتاری سال 2014 ثبت‌نام کرده بودند.

در این میان با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری این قرعه‌کشی شرکت‌ها در فضای شهری یا مجازی با انجام تبلیغات گسترده دست به جذب مشتری برای خود و قربانی برای تکمیل تنوع ‌نژادی امریکا می‌زنند، به طوری که برخی از این سایت‌ها با گذاشتن ساعت، ثانیه‌های باقی مانده از فرصت ثبت‌نام در لاتاری را می‌شمارند و با این کار نشان می‌دهند این فرصتی است که یک بار در خانه افراد را می‌زند و ثانیه‌ها هم برای تصمیم‌گیری برای ثبت‌نام در آن هم مهم است.

شرکت‌های داخلی که اینگونه بر آتش مهاجرت به امریکا می‌دمند، ثبت‌نام از طریق شرکت خود را مطمئن‌ترین راه برای ثبت‌نامی موفق و نزدیک‌تر به برنده شدن معرفی می‌کنند و برای ارائه خدماتی مانند ثبت‌نام بدون اشکال، اطلاع به موقع از زمان ثبت‌نام، سهمیه‌ها و تمدید مهلت قرعه‌کشی، استانداردهای عکسی، جلوگیری از خطر کلاهبرداری، اطلاعات زندگی و مهاجرت و هزینه‌های فرآیند مهاجرت بین 15 تا 60 هزار تومان دریافت می‌کنند.

به بیان دیگر با وجودی که شرکت در لاتاری برای متقاضیان رایگان است، با این حال به طور متوسط با احتساب نیم میلیون متقاضی و رقم 40 هزار تومان سالانه 20 میلیارد تومان گردش مالی در داخل کشور ایجاد می‌کند.

 لاتاری رؤیای زندگی در امریکا را زنده نگه می‌دارد

البته قرعه‌کشی‌هایی با این ماهیت و با عناوین مختلف از جمله «میلیونر شو» و... در رسانه‌های رسمی ما نیز تبلیغ می‌شود که در برخی موارد از بین چندین هزار یا چندین میلیون نفر تعداد محدودی از مزایا و جوایز قرعه‌کشی برخوردار می‌شوند، منتهی آنچه لاتاری را از سایر قرعه‌کشی‌های اینچنینی در کشور متمایز می‌کند، ابتدا نیت امریکا در جلب مهاجر و دیگری ظرفیت انسانی و فرهنگی کشور است که در معرض تهدید قرار می‌گیرد. علاوه بر این برگزاری لاتاری در بازه‌های زمانی مختلف باعث می‌شود مهاجرت و زندگی در امریکا به عنوان یک رؤیا برای همیشه در ذهن شهروندان سایر کشورها باقی بماند.

همچنین تازه نگه داشتن ترکیب نژادی و فرهنگی مهاجرین امریکا و اختصاص ظرفیت معینی از جغرافیای انسانی این کشور به مهاجرین مسئله‌ای است که سیاستمداران این کشور روی آن و حفظ و ارتقای رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی‌شان حساب کرده‌اند. از طرفی اختصاص سهمیه ثابت برای مهاجرین ایرانی در لاتاری به جز اینکه دست‌درازی به سرمایه‌های انسانی کشورمان محسوب می‌شود، تنور مهاجرت به خارج از کشور و به ویژه غرب را داغ نگه می‌دارد. این در حالی است که کشورمان دارای رتبه‌های بالای مهاجرفرستی به ویژه مهاجرت نخبگان در میان سایر کشورها است.

علاوه بر این اینکه در طول سال‌های تحریم، شرکت در لاتاری برای شهروندان ایرانی ممنوع نشد و مهاجرپذیری از ایران جزو تحریم‌ها قرار نگرفت، نکته قابل تامل برنامه‌ریزی برای این قرعه‌کشی است.

به هر رو اقدامات سایت‌ها و شرکت‌های داخلی برای فعالیت در فضای مجازی برای جذب متقاضی بیشتر برای شرکت در لاتاری از جمله اقداماتی است که یا از چشم پلیس فتا دور مانده یا قانونی برای برخورد با این نوع فعالیت در فضای مجازی ندارند.

مسئولان بی‌خبرند!

تماس با تعدادی از نمایندگان مجلس، مسئولان اداره ارشاد استان تهران و مسئولان انتظامی نشان داد که بسیاری از آنها اساساً از چنین فرآیند برده‌گیری امریکا در کشور خبر ندارند. از سوی دیگر تخلفات در این حوزه قابل پیگیری کامل  در دستگاه قضای کشور نیست، مگر در حد برخورد با شرکت ثبت‌نام‌کننده لاتاری.

اپراتورهای یکی از شرکت‌های داخلی ثبت‌نام‌کننده لاتاری که تبلیغاتش گام به گام بر سنگفرش خیابان پررفت و آمد انقلاب و خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران همراه عابران است و همسفر مقصد سفرهای روزانه بسیاری از جوانان و نخبگان فکری و فرهنگی و علمی می‌شود، در پاسخی که در قالب یک متقاضی ثبت‌نام لاتاری صورت گرفته بود، ضمن تبلیغ برای زندگی راحت و بی‌دردسری که در امریکا منتظر برندگان در لاتاری است، می‌گوید: فرصت را از دست ندهید، در هر سن و با هر موقعیت اجتماعی و سطح تحصیلی که هستید زودتر برای شرکت در لاتاری ثبت‌نام کنید. کمتر از دو هفته دیگر تا برگزاری قرعه‌کشی باقی است! وی ادامه می‌دهد: 15 هزار تومان به حساب ما بریزید، بقیه کارها را به ما بسپارید و با خیال راحت فکر کنید که رؤیای زندگی در امریکا برایتان دست‌یافتنی می‌شود. خدا را چه دیدید شاید شما یکی از 5هزار نفر امسال باشید!