۰ نفر

فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است

۱ آبان ۱۳۹۵، ۹:۵۰
کد خبر: 153122
فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است

به‌ تازگی گزارش‌های رسیده از پلیس فتا نشان می‌دهد، پای فروشگاه‌های خرید مجازی چند وقتی است به بازار دارو هم باز شده است. سایت‌هایی که بدون مجوزهای رسمی از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت داروهایی با کیفیت‌های تأیید نشده و تقلبی و تاریخ مصرف گذشته را می‌فروشند.

باید توجه داشت که بر اساس دستور‌العمل سازمان غذا و دارو، عرضه دارو در اینترنت غیر مجاز است و داروخانه‌ها حق فروش دارو از طریق وب سایت‌های خود ندارند. همچنین قانون به صراحت تأکید دارد، فروش دارو از طریق شبکه‌های مجازی به هر شکلی ممنوع است به عبارتی داروخانه‌ها، ارگان‌ها و هیچ شخصی اجازه ندارد در سیستم مجازی اقدام به فروش دارو کند.

جای فروش دارو در داروخانه است. حتی سوپرمارکت‌هایی هم که اقدام به فروش داروهای خارج از شبکه فهرست دارویی کشور می‌کنند تخلف می‌کنند. اما آیا داروخانه‌ها می‌توانند سایت داشته باشند یا خیر؟ باید گفت که داروخانه نیز مانند هر سیستم دیگری می‌تواند سایت داشته باشد و محصولات بهداشتی و آرایشی را تبلیغ کرده و بفروشد. این سایت‌ها هیچ گونه حق تبلیغ و عرضه دارو ندارند. عرضه «نوتری فیشنت»‌ها (فرآورده‌ها یا مکمل‌های رژیمی و غذایی) بر اساس بخشنامه سازمان غذا و دارو، فقط و فقط از سوی داروخانه‌ها مجاز است اما می‌توانند فرآورده‌های تغذیه‌ای و رژیمی درمانی را به عنوان مکمل در سایت‌ها و فضاهای مجازی تبلیغ کنند. البته تبلیغ شیر خشک در فضای مجازی از این قاعده مستثنی است و هیچ داروخانه ای حق تبلیغ شیر خشک را از طریق وب سایت ندارد. چنانچه داروخانه‌ها در سایت‌های‌شان دارو تبلیغ کنند بلافاصله با آنها برخورد تعزیراتی صورت می‌گیرد اما مهم‌ترین معضل در رابطه با فروش دارو که البته به شکل روتین هم مشاهده می‌شود و سلامت جامعه را تهدید می‌کند، داروهایی است که توسط شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند و مردم می‌توانند تنها با گرفتن یک شماره تلفن جذب این کالاها شوند بدون اینکه از صحت و سقم آن آگاه باشند.

عمده این داروها داروهای تقویت میل جنسی، ترک اعتیاد و کاهش وزن و لاغری است. متأسفانه اینگونه تبلیغات سلامت مصرف‌کننده را تهدید می‌کند از این‌رو درصدد هستیم با کمک پلیس فتا با عوامل فروش داروها از طریق الکترونیکی و شبکه‌های ماهواره‌ای مبارزه کنیم. سازمان غذا و دارو چند سال است، برای اینکه راه قاچاق دارو را ببندد و از مصرف فرآورده‌های قاچاق و تقلبی جلوگیری کند جلسه‌های مشاوره‌ای با انجمن داروسازان برگزار می‌کند. در این جلسه‌ها تمهیداتی را اندیشیده‌اند که یکی از این تمهیدات برچسب اصالت است. باید به مخاطبان خودمان بگوییم هنگام خریدن کالا خصوصاً کالاهای سلامت محور که دارای برند خارجی هستند حتماً به برچسب اصالت دارو و فرآورده‌های دارویی و بهداشتی با منشأ خارجی توجه داشته باشند.

 برچسب اصالت از مصرف فرآورده‌های قاچاق جلوگیری می‌کند. در هر حال تولید داروهای تقلبی تبدیل به اقتصاد جهانی شده است. ایران از نظر عرضه این داروها در آسیا جزو رتبه‌های پایین است. ممنوعیت رشد شبکه‌های مجازی نمی‌تواند به تنهایی وظایف سازمان غذا و دارو باشد بلکه در وهله اول بر عهده سازمان‌های امنیتی از جمله پلیس فتا و در حد کارشناسی بر عهده سازمان غذا و دارو است.

*دبیر انجمن داروسازان تهران