۰ نفر

ورود روحانی به فرودگاه هانوی - ویتنام +تصاویر

۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۹:۱۳
کد خبر: 150005
ورود روحانی به فرودگاه هانوی - ویتنام +تصاویر

رایزن اول اسبق کشورمان در مالزی با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهوری به منطقه جنوب شرق آسیا گفت: این کشورها در آینده اقتصاد و روابط بین الملل جهانی نقش بسیار برجسته ای دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تابناک، محسن روحی صفت با بیان اینکه سفر رئیس جمهوری به کشورهای ویتنام، مالزی و تایلند هریک به تنهایی حاوی دستاوردهای مهمی خواهد بود گفت: افق روابط با کشورهای آسیایی و از جمله کشورهای آسیای جنوب شرقی بسیار پر فروغ و امیدبخش است و تقویت روابط با این کشورها سوای از مسایل سیاسی و روابط بین المللی از لحاظ اقتصادی برای ما کشور ما بسیار مهم است.

کاردار سابق ایران در پاکستان در ادامه با اشاره به شرکت رئیس جمهوری در دومین اجلاس سران مجمع گفت وگوی همکاری های آسیا‎ (ACD) ‎که متشکل از ۳۴ کشور ‏آسیایی است گفت: این اجلاس از اهمیت ویزه ای برخوردار است خصوصا اینکه امسال در سطح سران مجمع برگزار می شود و رئیس جمهوری نیز در آن سخنرانی خواهد کرد.

به گفته این دیپلمات کشورمان این اجلاس به دنبال این است که اسیا را به عنوان یک نهاد واحد مانند اتحادیه اروپا در آورده و تقریبا یک مدل آسیایی آن را در این قاره جا بیاندازد. برای تحقق این هدف نیز تلاش های زیادی صورت گرفته و همین طور کنفرانس های بسیاری در این خصوص برگزار شده است که امیدوار هستیم در مسیر خودش موفق بدرخشد. خیلی از کشورهای اسیایی به طور فعال در این اجلاس شرکت می کنند. ایران هم چندین دوره در این اجلاس شرکت کرده است و کشور ما چندین دوره میزبان این اجلاس بوده است.

وی در ادامه گفت : تیم رئیس جمهور روحانی متشکل شده است از دکتر ظریف، واعظی، وزیر صنعت و تجارت، وزیر بهداشت، افرادی از بانک مرکزی که به نوبه خود هرکدام نقشی در اقتصاد کشورمان دارند. این نشان می دهد که دولت تدبیر از ابعاد مختلف سفر اسیایی را در نظر گرفته است.

روحی صفت با اشاره به دوره پسا برجام گفت: نکته مهمی که اهمیت این سفر را بیش از پیش می کند زمان آن است که پس از اجرایی شدن برجام صورت می گیرد. این موضوع از جهات مختلفی حائز اهمیت است، خصوصا اینکه ماهیت عمده کشورهای جنوب شرق آسیا اقتصادی است. این موضوع سبب می شود تا این کشورها که جهش های بسیار خوبی در عرصه اقتصادی داشته اند برای تقویت روابط خود با جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش ترغیب شوند و این فرصت بسیار خوبی برای ایران است تا شرکای اقتصادی خود را در این منطقه خصوصا با مالزی که ازجهات مالی و بانکی نسبت به دو کشور دیگر تفوق دارد، گسترش دهد.

دیپلمات با سابقه کشورمان در آسیا با اشاره به اهمیت ویژه سفر رئیس جمهور از این قاره به عنوان ثروت جهان نام برد و یادآور شد: « منطقه اسیا به خصوص شرق آن ، نبض تپنده اقتصاد جهان است، بخش مهم تولید ثروت جهان در اسیای شرقی انجام می شود. اتحادیه آ.سه.آن نقش مهمی در منطقه اسیا و در اقتصاد جهانی دارد اگر چین، هند، ژاپن و استرالیا به این سازمان اضافه شوند، تقریبا نیمی از اقتصاد جهان را در دست دارند. خیزش اقتصاد جهان از اسیا است.

 از اسیا شروع شد و اروپا دست دوم قرار گرفت. قرارد داد مودتی هم که اخیرا با آ.سه.آن بستیم که توسط وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو این سازمان به امضا رسید و قبلا هم به تصویب رسیده است، مسیری بود که سالها برای به دست آوردن آن تلاش کردیم. تنها به این خاطر که تحریم بودیم، این سال ها را عقب ماندیم. 

انجا هم محل ثروت است، به معنای اینکه پول و سرمایه برای به حرکت دراوردن اقتصاد به وفور در ان منطقه وجود دارد، سنگاپور، هنک گنک، کشورهای آن حوزه مانند چین که به دلیل کثرت سرمایه به دنبال محلی برای سرمایه گذاری می گردند. هم از جهت نیروی انسانی، هم از نظر تجارت بسیار می توانیم موثر باشیم و بهره بگیریم.

روحی صفت در خصوص پیامد سیاسی این سفر افزود: سیاست در مناطق شرق اسیا تا حدودی تحت تاثیر مسائل اقتصادی است که به جز برخی مسائل، که استثناء هستند مانند تحریم های ایران که بسیار فشار سنگینی بود. بسیار از این کشورها وزرای اقتصاد، تجارت و خارجه یکی است، یعنی یک نفر سکان دار این سه وزارت خانه است که آن ها را هدایت می کند. لذا هدف مسائل سیاسی در این کشورها، توسعه اقتصادی است که همان هدف سیاسی محسوب می شود. از این جهت همین که توسعه اقتصادی آن ها پیدا می شود اهداف سیاسی ان کشور براورده می شود.

 

resized_640773_847

resized_640774_428

resized_640775_606

resized_640777_173

resized_640772_307