۰ نفر

گزارشی از بازار آزاد ارز؛

آخرین وضعیت معاملات ارزی در صرافی‌ها

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 292339
آخرین وضعیت معاملات ارزی در صرافی‌ها

با وجود آزادشدن فعالیت رسمی صرافی‌ها برای معاملات ارزی در بازار آزاد همچنان بسیاری از آنها تابلوهای "خرید و فروش ارز نداریم" را برنداشته و برای معامله در چارچوب ضوابط تعیین شده وارد نشده‌اند. این صرافی‌ها شرایط موجود را برای فعالیت مناسب نمی‌دانند و نسبت به آن معترض‌ هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از چهارشنبه هفته گذشته و با اجرایی شدن بسته جدید ارزی صرافی ها این فرصت را پیدا کردند   که بعد از حدود چهار ماه که فعالیت آنها در بازار آزاد قاچاق و ممنوع شده بود، بتوانند در چارچوب ضوابط مصوب دولت به معاملات ارزی بپردازند. اما شرایط به این صورت بود که صرافی‌ها حق خرید ارز از مشتریان را داشته اما فروش آنها محدود به ۲۳ خدماتی بود که برای صرافی ها تعریف شد. بر این اساس هر گونه فروش ارز از طریق صرافی فقط در چارچوب قوانین و با دریافت سند و مدرک لازم که تایید کننده تقاضای واقعی متقاضی بود، شد.

بنابراین قیمت‌گذاری در صرافی‌ها این گونه تعیین شد که بتوانند ارز را با یک  درصد بالاتر از نرخی که در بازار ثانویه تعیین می‌شود به فروش برسانند. بازار ثانویه که محلی برای عرضه ارز ناشی از صادرات و خرید ارز مورد نیاز واردکنندگان است بر اساس قیمت‌های توافقی و عرضه و تقاضا معاملات آن شکل گرفته و برای هر روز می‌تواند متفاوت باشد.

اما گزارش میدانی از بازار ارز فردوسی و در فاصله چهارراه استانبول از این حکایت دارد که همچنان برخی صرافی‌ها برای معاملات ارزی ورود نکرده‌اند یعنی حتی تمایلی به خرید و فروش ارز بر اساس ضوابط تعیین شده هم نداشته و تابلوهای خود را تغییر نداده‌اند. پرس و جوی دلیل این واکنش نسبت به بسته جدید ارزی از صرافی‌ها از این حکایت دارد که وقتی نمی‌توانیم معاملات روزانه ارز و آزاد آن را انجام دهیم، دلیل خاصی برای اینکه خود را به دردسر انداخته و پاسخگوی بانک مرکزی و مراجع نظارتی برای معاملات خدماتی باشیم وجود ندارد. از این رو می‌گویند ترجیح داده‌اند فعلا صرافی‌های خود را به حالت قبل مدیریت کرده  و فعالیت رسمی در بازار نداشته باشند.

با این حال در صرافی‌های دیگر که معاملات ارزی انجام می‌شود، تابلوهای آنها نیز روشن بوده و نرخ‌گذاری شده اما این نرخ برای همه صرافی‌ها یکسان نیست. در برخی مشاهده می شود که قیمت دلار در خرید حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ و فروش تا ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان و یورو ۱۱ هزار و ۶۰۰ و فروش آن ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است، اما در برخی صرافی‌های دیگر قیمت متفاوت بوده و دلار تا ۱۰ هزار و ۳۰۰ و ۱۰ هزار و ۴۰۰ فروخته می‌شود همچنین یورو تا بیش از ۱۲ هزار تومان قیمت خورده است.

این قیمت‌ها در حالی روی تابلوهای صرافی دیده می شود که باید بر مبنای خریدی که در بازار ثانویه انجام می‌شود، یک درصد بالاتر باشد حال اینکه در بازار ثانویه قیمت‌ها از چه قراری بوده که نرخ در تابلوی صرافی‌ها تا این حد بالاست کاملا مشخص نیست. با این حال در آخرین قیمت‌هایی که در سامانه سنا مشاهده می‌شود، در فاصله ساعت ۸ تا ۱۳ امروز قیمت خرید نقدی دلار حدود ۹۲۱۸ تومان و فروش نقدی تا ۸۳۶۶ تومان بوده است. همچنین برای یورو قیمت خرید نقدی ۹۲۸۹ تومان و برای فروش نقدی تا ۹۲۳۸ تومان است.  

نرخ هایی که اکنون صرافی‌ها روی تابلوی خود قرار داده‌اند فقط برای معاملات در چارچوب ضوابط تعیین شده بوده و هیچ فروشی برای تقاضای آزاد ندارند. البته این در حالی اتفاق می افتد که برخی از این صرافی‌ها برای مشتریان خاص خود فروش آزاد انجام داده‌ و بر اساس نرخ بازار آزاد که اکنون برای دلار تا ۱۰ هزار و ۴۰۰ و یورو تا ۱۲ هزار تومان است، انجام می دهند.