۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین:

تبعات زیان‌بار پافشاری بر ثابت ماندن نرخ فعلی دلار برای اقتصاد/ آیا ارز تک نرخی می‌ماند؟

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۵۳
کد خبر: 274497
تبعات زیان‌بار پافشاری بر ثابت ماندن نرخ فعلی دلار برای اقتصاد/ آیا ارز تک نرخی می‌ماند؟

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این‌که اصرار دولت در تک نرخی ماندن دلار منطقی نیست، اظهار کرد: نوع سیاست و نرخ اعلام شده اشتباه بوده چراکه در هیچ جای دنیا دولت تعین کننده نرخ نیست.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مهدی پورقاضی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، با بیان این‌که عرضه و تقاضا در بازار تعیین کننده نرخ واقعی ارز است، تصریح کرد: سیاست دولت را نمی‌توان تک نرخی کرن ارز نامید چراکه نرخ واقعی باید به صورت آزادانه بین خریدار و فروشنده تعیین شود و بخشنامه‌ای کردن دلار 4200 تومانی تنها نرخ جدید دولتی است.

پورقاضی نرخ فعلی را واقعی ندانست و افزود: تا زمانی که دولت مکانیزم های بازار را قبول نکند نرخ 4200 تومان تصنعی است و قابلیت اتکا ندارد.

این عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که" آیا ارز تک نرخی می‌ماند؟" گفت: دولت به مرور زمان نرخ اعلام شده را تا 4221 تومان افزایش داد و این نشان دهنده آمادگی برای افزایش نرخ و عقب نشینی از این سیاست است.

او با تاکید بر این‌که پافشاری در ثابت ماندن نرخ فعلی تبعات زیان‌باری برای اقتصاد به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: نرخ اعلام شده فقط به افراد خاص با موارد خاص تعلق گرفته که همین در نتیجه موجب رانت و رکود اقتصادی شده است.

پورقاضی اضافه کرد: دلار 4200 تومانی به ما تعلق نگرفته و مجبوریم واردات را با ارز بالای 6 هزار تومان انجام دهیم.

این عضو اتاق با بیان این‌که مردم از این نرخ اعلام شده منتفع نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: اقدام غیر منطقی دولت، اقتصاد را کند و بازار در بلاتکلیفی برده است چراکه معاملات در حال حاضر انجام نمی‌شود.

او در پایان افزود: سیاست‌های دولت، منطقی و با تکیه بر علم اقتصاد نیست بنابراین نمی‌توان به طور قطع پیش بینی کرد که آیا از این تصمیم کناره‌گیری می‌کند یا خیر.