۰ نفر

به چه بخش‌هایی نباید ارز ارزان تعلق گیرد؟

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۹
کد خبر: 274137
 به چه بخش‌هایی نباید ارز ارزان تعلق گیرد؟

رییس اسبق کانون صرافان گفت: دادن ارز ارزان به مسافران خارج از کشور یا واردکنندگان محصولات لوکس که مشابه آن در داخل هم تولید می‌شود یا قابل تولید است، نه‌تنها مفید نیست، بلکه ممکن است در درازمدت اقتصاد کشور را به وضعیت بحرانی دچار کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، اصغر سمیعی  اعلام کرد: جلوگیری از افزایش قیمت ارز با دستور و تزریق نه ممکن و نه مفید است. وی افزود: باید اجازه داد بازار با سازوکارهای خود نرخ واقعی را تعیین کند و البته باید با ایجاد کار و افزایش تولید و جلب اعتماد مردم و البته کنترل افزایش نقدینگی، با تورم مبارزه کرد تا پیرو آن نرخ بهره کاهش یابد.

رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: آن زمان است که با اعمال سیاست‌های موازی و صحیح می‌شود از افزایش نرخ ارز جلوگیری کرد.

سمیعی متذکر شد: در شرایط تورمی، خواه نا خواه نرخ ارز افزایش می‌یابد و در این شرایط وظیفه ذاتی بانک مرکزی نه جلوگیری از افزایش قیمت و نه تثبیت نرخ، بلکه فقط جلوگیری از نوسانات و تلاطمات ویرانگر است.

وی همچنین عنوان کرد: دادن یارانه برای برخی از خدمات از جمله بهداشت و درمان، امر آموزش و قضاوت نه‌تنها اشکالی ندارد بلکه ضروری و مفید است، ولی دادن ارز ارزان به مسافران خارج از کشور یا واردکنندگان محصولات لوکس که مشابه آن در داخل هم تولید می‌شود یا قابل تولید است یا حتی دادن یارانه به مصرف‌کنندگان حامل های انرژی نه‌تنها مفید نیست بلکه ممکن است در درازمدت اقتصاد کشور را به وضعیت بحرانی دچار کند.