۰ نفر

جهش ۳۰هزار تومانی قیمت سکه

۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۰:۰۷
کد خبر: 232708
جهش ۳۰هزار تومانی قیمت سکه

روز گذشته، سکه بی‌توجه به روند آرام دلار و اونس جهانی، ۳۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و ۴۳۷ هزار تومان رسید.

 صعود سه کانالی سکه در غیاب افزایش عوامل اثرگذار اونس و دلار موجب شد که حباب آن به بیش از ۱۸۰ هزار تومان برسد. این بالاترین حباب سکه از خردادماه سال ۹۲ بود که عوامل زیادی در ظهور آن نقش داشتند. به گفته فعالان، افزایش تقاضای معامله‌گران بزرگ، کاهش حجم فیزیکی سکه در بازار و جوسازی معامله‌گران فنی و آتی از مهم‌ترین عواملی بودند که زمینه‌ساز رکوردزنی حباب شدند.

روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی به‌سوی مرز یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان حرکت کرد؛ ولی دلار گرفتار سطح ۴ هزار و ۱۰۰ تومان باقی ماند. در سومین روز هفته، سکه ۳۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و با عبور از سه کانال به قیمت یک میلیون و ۴۳۷ هزار تومان رسید. این افزایش در شرایطی ثبت شد که بهای دلار و اونس نوسان چندانی را تجربه نکردند. به گزارش دنیای اقتصاد، روز گذشته، اونس طلا تا ساعت ۳ بعدازظهر هم چنان در محدوده هزار و ۲۹۰ دلار نوسان کرد. دلار نیز افزایش خاصی را تجربه نکرد و تنها با یک تومان افزایش روی قیمت ۴ هزار و ۹۸ تومان به کار خود پایان داد. در چنین شرایطی، حباب فلز گرانبهای داخلی بالاتر رفت و وارد محدوده ۱۸۰ هزار تومانی شد. این بیشترین میزان حباب سکه از خرداد سال ۹۲ بود که با کاهش قیمت جهانی طلا در ادامه روز، این حباب بزرگ‌تر نیز شد. البته برخی معامله‌گران در بازار اعتقاد دارند حباب سکه با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به میزان کمتری می‌رسد. در شرایطی که شواهد نشان از نبود تناسب بین قیمت دلار و اونس و سکه دارند، فعالان بازار ۵ عامل را در روند رشد فلز گرانبهای داخلی اثرگذار دانسته‌اند: ۱- افزایش تقاضا در بازار به‌خصوص از ناحیه معامله‌گران بزرگ، ۲- افزایش حجم خریدهای آتی و سیگنال این دسته از معاملات به بازار، ۳- کاهش حجم فیزیکی سکه در بازار، ۴- روند افزایشی سکه که توجه معامله‌گران فنی را به خود جلب کرده است و ۵- ورود معامله‌گران دیگر بازارها به جمع خریداران سکه. مجموع این عوامل دست به دست هم داده است که سکه تمام بهار آزادی ششمین رشد متوالی را تجربه کند و به بالاترین قیمت نسبت به میانگین بهمن سال ۹۱ برسد.

هراس از حباب

سکه تمام بهار آزادی در یک ماه گذشته روند افزایشی را طی کرده که بسیاری از معامله‌گران را برای ورود به این بازار ترغیب کرده است. با این وجود، یکی از موانع ذهنی حضور معامله‌گران در این بازار، میزان حباب سکه بوده است. به گفته فعالان، حباب سکه اکنون فاصله چندانی با مرز ۲۰۰ هزار تومان ندارد و در صورت تغییر روند، این فلز گرانبها ممکن است با شدت زیادی سقوط کند. همین موضوع موجب شده است که برخی معامله‌گران دوراندیش بازار سعی کنند یا وارد معاملات سکه نشوند یا فاصله خرید و فروش خود را کاهش دهند و سکه را برای مدت زیادی به‌منظور کسب سود بیشتر نزد خود نگه ندارند. به‌عبارتی می‌توان گفت، اگر هراس از حباب در بازار نبود، امکان رشد بیشتر سکه نیز وجود داشت. با توجه به رشد غیربنیادی فلز گرانبهای داخلی، به‌نظر می‌رسد بازارساز باید همزمان با بازار ارز، معاملات بازار سکه را نیز رصد کند و مانع از هیجانات غیرمنطقی در قیمت سکه شود.

سکه تمام بهار آزادی در تاریخ ۱۰ آبان به آستانه محدوده یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید و پس از آن در جاده افزایشی قرار گرفت که در آن ظرف مدت ۲۰ روز حدود ۱۲۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند. این روند افزایشی نگاه معامله‌گران سایر بازارها را به خود جلب کرد و موجب شد که میزان هیجان نیز در بازار بالاتر برود. نوسانات سکه در حالی شدت گرفت که دلار در روزهای اخیر نوسان خاصی را تجربه نکرد و پیرامون مرز ۴ هزار و ۱۰۰ تومان نوسانات اندکی را به ثبت رساند. به گفته فعالان، کاهش تقاضا در بازار مهم‌ترین عاملی بود که در کاهش نوسانات نقش داشت. به گفته فعالان، عرضه متناسب ارز توسط بازارساز نیز نقش مهمی در کاهش تغییرات قیمت بازی کرده است.