۰ نفر

راهکاری برای افزایش هیجانی نرخ دلار

۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 161682
راهکاری برای افزایش هیجانی نرخ دلار

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به ارزیابی دلایل افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر پرداخت و تصریح کرد که بخش عمده‌ای از افزایش نرخ دلار تحت تاثیر فضای هیجانی و عوامل کاذب بوده و اگر دولت تخصیص منابع خود را کندتر کند، این روند افزایشی متوقف می‌شود.

رضا پدیدار، گفت: تغییر و نوسانات نرخ ارز به شاخص‌های مرتبط با تبادلات پولی و اقتصادی ارز و برخی شاخص‌های جهانی مرتبط است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: شاخص‌های جهانی رویکردهایی که از سوی رئیس جمهور جدید آمریکا مطرح شده است، برابری دلار با سایر ارزها و طلا را دچار نوسان کرده است و باعث تقویت دلار و تضعیف سایر ارزهای رایج دنیا شده است و به دلیل اینکه ایران به صورت غیر مستقیم در مبادلات خود با واحد دلار سر و کار دارد، از این اتفاق تاثیرپذیرفته و شاخص پولی ما نسبت به دلار ضعیف شده است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: از سوی دیگر با نزدیک شدن به پایان سال میلادی بخشی از فعالان اقتصادی ما به دنبال این هستند که بتوانند خریدهای خود را تا حدود یک ماه آینده انجام دهند، چرا که تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ در پایان سال میلادی برای فروش خود شرایط ویژه در نظر می‌گیرند، همین موضوع سبب شده تا یک حجم فزاینده تقاضا برای خرید ارز وارد بازار شود.

پدیدار به برخی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افزایش نرخ ارز اشاره کرد و گفت: مسئله مهم دیگر در این زمینه این است که بخشی از ارزی که وارد بازار می‌شود و فعالان اقتصادی از آن استفاده می‌کنند ارز حاصل از تراکم صادراتی بوده است، میزان صادرات تخصصی‌ ما که عمدتا شامل پتروشیمی می‌شود در فصل سوم سال نسبت به سه ماهه اول سال حدود ۳۸ درصد کاهش داشته‌ایم، این مسئله خود باعث شده که ورودی منابع ارزی کاهش یابد.   

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که دولت بخش عمده‌ای از منابع خود را از طریق منابع ارزی بدست می‌آورد و آن را در بازار عرضه می‌کند و برای آنکه نمی‌خواهد نرخ تورم تشدید شود، نرخ پایه‌ای آن را در بانک مرکزی تهاتر می‌کند و از این موضوع استقبال می‌کند که بخشی از منابع پولی خود را با نرخ آزاد و یا بالاتر به صرافی‌ها بدهد تا بتواند ریالی بیشتری بدست آورد که همین اتفاق باعث شده تا حدود پنج درصد افزایش درآمد داشته باشد، این از جمله پارامترهایی است که می‌تواند در درآمدزایی دولت تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: اکنون که هنوز در شرایط رکود اقتصادی هستیم و رونق حاصل نشده، اگر منابع ریالی که به عنوان تسهیل به بنگاه‌های کوچک و متوسط توزیع شود و بخش عمده‌ای هم دولت قول داده است بدهی‌های خود را به بخش خصوصی پرداخت کند و این رقم وارد بازار شود می‌تواند قدرت خرید ایجاد کند و ورود بخشی از این منابع به چرخه اقتصادی که نیاز به تامین مواد اولیه دارد این نرخ را تشدید می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند و زمینه ساز افزایش نرخ ارز شده‌اند و به طور کلی می‌توان گفت از مجموع این عوامل حدود ۶۰ درصد مربوط به شرایط و هیجانات کاذب و ۴۰ درصد تحت تاثیر عوامل و شاخص‌های واقعی رخ داده است.