۰ نفر

تشکیل ستاد تنظیم بازار شب عید؛

شریعتمداری: تدابیر لازم برای تنظیم بازار شب عید پیش‌بینی شده است/ از نظر ذخیره‌سازی کالاهای استراتژیک در شرایط مطلوبی قرار داریم

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۵۲
کد خبر: 247276
 شریعتمداری: تدابیر لازم برای تنظیم بازار شب عید پیش‌بینی شده است/ از نظر ذخیره‌سازی کالاهای استراتژیک در شرایط مطلوبی قرار داریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور از نظر ذخیره سازی کالاهای استراتژیک در شرایط مطلوبی قرار دارد و تدابیر لازم برای بازار شب عید پیش بینی شده است.

محمد شریعتمداری روز سه شنبه پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تدابیر این وزارتخانه برای تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: در پایان جلسه امروز هیات دولت که به ریاست معاون اول برگزار شد، گزارشی از سوی وزارت جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که تاثیر بسزایی در تهیه و تنظیم بازار شب عید دارند، ارایه شد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: ستاد تنظیم بازار شب عید با حضور معاون اول رییس جمهوری تشکیل خواهد شد و امیدواریم شرایط مطلوبی تا پایان سال داشته باشیم.

شریعتمداری خاطر نشان کرد: به لطف الهی کشور در ذخیره سازی کالاهای استراتژیک شب عید در وضعیت بسیار خوبی بسر می برد.

شریعتمداری با یادآوری اینکه نیازهای مردم در شب عید فقط درباره کالاهای اساسی نیست، گفت: نیازمندی های دیگری نیز برای ایام نوروز در زمینه هتل ها، حمل و نقل شهری و برون شهری و جاده و هوایی و وجود دارد به خصوص در زمان سفرهای نوروزی، تنظیم بازار شهرهای مسافرپذیر از اهمیت بالاتری برخوردار است.

** چرایی تغییر تعرفه خودروهای هیبریدی

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تجدید نظر تعرفه های گمرکی واردات خودروهای هیبریدی اظهار داشت: خودورهای هیبریدی چند دسته هستند؛ برخی از آنها در زمان ایستادن و یا زمان حرکت کردن خودرو خاموش و روشن می شوند و امکانات امکاننات برقی در ان بخش استفاده می کنند و برخی نیز در حرکت شارژ می شوند و با احتراق در موقع حرکت به کمک باتری ها می آیند و امکان پیمایش محدود در سطوح صاف و در سرعت های زیر 40 کیلومتر از موتور برقی استفاده می کنند و در سرعت های بالاتر از سوخت فسیلی استفاده می کنند.

شریعتمداری افزود: محاسبات کارشناسان نشان می دهد که خودورهای هبریدی موازی و سری دارای شرایط ویژه فنی هستند و متناسب با میزان مصرف سوخت فسیلی آنها و میزان کاهش سوخت فسیلی و صرفه جویی سوختی که دارند، در کاهش میزان آلایندگی موثر هستند و به همین میزان از تخفیف برخوردارند.

وی ادامه داد: بین تعرفه واردات خوردوهای برقی که از 5 درصد است با خوردوهای مشابه فسیلی که 95 درصد تعیین شده، نزدیک به 90 درصد فاصله وجود دارد.

وزیر صنعت گفت: در مورد خوردوهای هیبریدی دیگری که بین 5 تا 25 درصد میزان مصرف سوخت آنها در شرایط مختلف کاهش پیدا می کند، ما بین 35 تا 55 درصد تعرفه با نظر کارشناسان و تصویب کمیسیون اقتصادی تعیین کردیم که ابلاغ شده و در حال اجراست.

وی تصریح کرد: درباره خوردوهای هیبریدی مورد استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی هم تسهیلات ویژه ای قائل خواهد شد.

وی گفت: فاصله قیمتی که در گذشته در زمینه خودروهای هیبریدی ایجاد شده بود، تفاوت بالایی را خودروهای دیگر ایجاد کرده بود و دولت در مصوبه جدید به نوعی این مشکل را حل کرده است.