۰ نفر

شتاب رشد تولیدات صنعتی در دولت یازدهم

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹
کد خبر: 193990
شتاب رشد تولیدات صنعتی در دولت یازدهم

این روزها منتقدان نسبت به کاهش تولید هشدار می‌دهند و می‌گویند دولت یازدهم باعث تعطیلی 70 درصد واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی شده است.اما آمارها نشان می‌دهد که چنین اتفاقی رخ نداده است و تولید روند مثبتی را به خود گرفته است.

تولیدکنندگان هم از اینکه در این خصوص همواره سیاه نمایی صورت می‌گیرد گلایه دارند و می‌گویند سال‌های گذشته که تولیدکنندگان در بحران به سر می‌بردند و هر ماه یکی از آنها از چرخه تولید خداحافظی می‌کرد، هیچ کس توجه نمی‌کرد و همواره آمارها نشان از رشد تولید بود.ولی در دولت یازدهم شرایط تغییر کرد و بخش صنعت مورد توجه قرار گرفت حتی قفلی که بانک‌ها در مقابل تولیدکنندگان داشتند، باز شد. طی مدت زمان استقرار دولت یازدهم تاکنون، حدود 12 هزار و 200واحد جدید صنعتی ایجاد و به بهره‌برداری رسیده است.همچنین در این مقطع زمانی بیش از 300 هزار فرصت شغلی و اشتغال مستقیم ناشی از بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام (اعم از ایجادی و توسعه‌ای) ایجاد شده است. از سویی طی فعالیت دولت، حدود 66 هزار تقاضای جدید برای سرمایه گذاری‌های صنعتی و معدنی ثبت و جواز تأسیس آنها صادر شده است.با استناد به چنین آمارهایی چطور می‌توان ادعا کرد که واحدهای صنعتی در این دولت تعطیل شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، آرمان خالقی عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن درباره شرایط تولید می گوید: هیچ کس نمی‌تواند بگوید وضعیت تولید نسبت به 4 سال پیش بدتر شده است. تولیدکنندگان سال‌های 90 الی 92 روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتند و دولت وقت برای احیای واحدهای صنعتی و کمک به آنها برنامه‌ای نداشت و حتی برخی از تصمیم‌ها باعث می‌شد که تولید در شرایط بدتری قرار گیرد.

این نگاه در بین سایر تولیدکنندگان هم وجود دارد. این روزها که مسئولان برای افتتاح طرح‌های مختلف می‌روند آنها می‌گویند در دولت احمدی‌نژاد طرح‌ها نیمه کاره مانده بود و مسئولان می‌گفتند به علت نبود منابع مالی امکان ادامه هیچ طرحی نیست. البته در این میان تحریم هم مورد اشاره قرار می‌گرفت و عنوان می‌شد تا تحریم‌ها برداشته نشود نمی‌توان در مورد فاینانس و تزریق منابع مالی کاری انجام داد.مهدی کرباسیان رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن هم درباره حال و روز صنعت کشور در دولت قبل گفت:در دولت گذشته بسیاری از طرح‌ها   نیمه کاره مانده بود و فقط چند نگهبان در آن حضور داشتند.اما در دولت یازدهم تکمیل و راه‌اندازی طرح‌ها در اولویت قرار گرفت و به همین جهت این روزها شاهد  بهره‌برداری آنها هستیم.

گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نشان می‌دهد که دولت از فصل سوم سال 94 روند رشد منفی بخش صنعت را متوقف کرده  و طی پنج فصل متمادی روند مثبت ادامه یافته است. در نمودار شماره (یک) تغییرات نرخ رشد فصلی بخش صنعت از سال 90 آمده است.بررسی این نمودار گویای آن است که دیگر صنعت کشور با افول مواجه نشده است.

 اگر بخواهیم به وضعیت تولید کالاهای منتخب هم بپردازیم روند رشد در سال 95 بسیار مشهود است.در حالی که برخی از مسئولان دولت گذشته اصرار بر این دارند که تحریم‌ها بی‌اثر است و اگر دولت برجام را رقم نمی‌زد تولید شرایط خوبی داشت اما جدول شماره (2) که میزان تولید کالاها را از سال 90 آورده است از تأثیر تحریم بر وضعیت واحدهای صنعت پرده برداشته است. طی سال‌های 91 الی 92 واحدهای صنعتی با رکود مواجه بودند و حجم تولید بشدت کاسته شد.همچنین اصلی‌ترین علت کاهش تولید سیمان و محصولات معدنی، رکود بخش مسکن و کاهش صادرات است.از سویی تعداد تولید خودرو در سال 95 در حال رسیدن به شرایط قبل از تحریم است.

  اگر بخواهیم موضوع دیگری را مبنای مقایسه قرار دهیم روند پرداخت تسهیلات بانکی است. بررسی جدول پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی نشان می‌دهد که دولت گذشته به این حوزه کم توجه بوده است ولی در مقابل دولت یازدهم برای حمایت از واحدهای صنعتی با آن که نقدینگی نداشته حمایت‌های خوبی انجام داده است.سال 91 به واحدهای صنعتی و معدنی 62 هزار میلیارد تومان بابت تسهیلات بانکی پرداخت شد و سال 92 این عدد به 70 هزار میلیارد تومان رسید.اما از سال 93 روند رو به رشد پرداخت تسهیلات آغاز شد.به گونه‌ای که در سال 93 واحدهای صنعتی حدود 106 هزار میلیارد تومان، سال 94 بیش از 121 هزار میلیارد تومان و سال گذشته حدود 161 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها تسهیلات دریافت کردند.با آنکه روند پرداخت تسهیلات بهبود یافته است اما محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت این میزان از پرداخت‌ها را مطلوب تولیدکنندگان نمی‌داند و معتقد است باید سهم تولید از تسهیلات بیشتر شود تا رونق اقتصادی و افزایش نرخ اشتغال اتفاق بیفتد.جدول شماره(3) روند پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی را نشان می‌دهد.

 علی یزدانی رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز گفته است: از ابتدای مردادماه 92 تا پایان تیرماه امسال، 2 هزار و 431 واحد تعطیل با اشتغال 46 هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دوباره راه‌اندازی شده است.همچنین بر اساس آخرین آمارها، تا پایان تیرماه امسال 88 هزار و 352 واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند که از این تعداد، 37 هزار و 148 واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر است؛ به عبارتی دیگر 46 درصد واحدهای صنعتی کشور در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقرند.

گفتنی است چهار هزار و 362 واحد از کل واحدهای صنعتی کشور متوسط هستند که یکهزار و 729 واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقرند و از سه هزار و 514 واحد بالای 100 نفر اشتغال نیز 902 واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند. از مجموع 37 هزار و 583 واحد صنعتی و صنفی که در شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند، هفت هزار و 141 واحد تعطیل است که حدود 35 هزار واحد از آنها از واحدهای خرد (با اشتغال زیر 10 نفر) و کوچک هستند.

صنعت و معدن