۰ نفر

راه آهن تخفیف ۳۰درصدی ترانزیت بین المللی داد

۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴
کد خبر: 177743
راه آهن تخفیف ۳۰درصدی ترانزیت بین المللی داد

مدیر کمیته ترانزیت راه آهن از تخفیف ۱۵ تا ۳۰ درصدی ترانزیت بین المللی خبر داد و گفت: در ۱۰ماهه امسال صادرات از طریق حمل و نقل ریلی، رشد ۵۵ درصدی داشته است.

حسین عاشوری، افزود: ترانزیت کالا همراه با درآمد ارزی است و یکی از روش‌های تامین منابع ارزی برای کشورها محسوب می‌شود بر همین اساس افزایش ترانزیت کالا، مزیتی اقتصادی به شمار می‌آید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی ادامه داد: با افزایش حجم ترانزیت کالا در کشور، میزان اشتغال در نقاط مرزی و همچنین کسب و کار داخلی رشد می‌کند زیرا باید پایانه‌های مرزی را گسترش دهیم و برای جابه جایی کالاهای ترانزیتی هم توسعه ناوگان داشته باشیم که این موضوع مستلزم فعال شدن تولیدکنندگان داخلی است.

عاشوری بیان کرد: علاوه بر افزایش درآمد در ترانزیت بین المللی، رشد صادرات هم مطرح است زیرا در نقاط مرزی امکان ترانزیت، صادرات و واردات کالا وجود دارد.

به گفته این عضو هیأت مدیره راه آهن، حجم صادرات در ۱۰ ماهه گذشته نسبت به مشابه سال ۹۴، رشد ۵۵ درصدی داشته است و انواع کالاها به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی، اظهار داشت: شرکت راه آهن به دلیل رکود اقتصادی منطقه، تعرفه ترانزیت بین المللی را در چند سال گذشته افزایش نداده و تخفیفاتی را هم در این زمینه اعمال کرده است زیرا قیمت کالاهای ترانزیتی و مواد اولیه در چند سال گذشته کاهش داشته است.

این مقام مسئول اضافه کرد: تخفیفات اعمال شده برای ترانزیت پنبه و کود ازبکستان ۳۰ درصد، کود و گوگرد ترکمنستان ۳۰ درصد، مازوت ترکمنستان ۳۱ درصد و ... است؛ به عبارت دیگر  تخفیفات اعمال شده درصدی بین ۱۵ تا ۳۰ درصد است.

عاشوری  اضافه کرد: تخفیفات مذکور مربوط به ترانزیت کالا از شمال به جنوب و از آسیای میانه به ایران است و اگر این کالاها از پاکستان به ایران و بعد آسیای میانه ترانزیت شود  به میزان تخفیفات ۵ درصد اضافه می‌شود.

وی به سیاست راه آهن برای افزایش ترانزیت کالا از پاکستان اشاره کرد و گفت: راه آهن تلاش دارد که کریدور آسیای میانه به پاکستان را فعالتر کند و همین موضوع در سال های اخیر موجب شده که شاهد رشد ۲۰ برابری ترانزیت کالا ار ترکمنستان به میرجاوه باشیم و رقمی حدود ۲۶ هزار تن کالا حمل شده است.