۰ نفر

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران:

ایرادات فرمانداری تهران به طرح ترافیک جدید اصلاح شد

۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۴۹
کد خبر: 254499
ایرادات فرمانداری تهران به طرح ترافیک جدید اصلاح شد

رییس کمیسیون حمل و نقل و شورای شهر تهران از پذیرش ایرادات فرمانداری تهران به طرح ترافیک جدید و اصلاح آن در صحن شورای شهر خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، محمد علیخانی روز یکشنبه در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران با بیان این مطلب افزود: نخستین ایراد فرمانداری به ذکر نشدن تعداد آرای موافق و مخالف در تصویب طرح ترافیک جدید تهران در صحن شورا بود که هیات رییسه شورا باید در این مورد اقدام کند.

وی ادامه داد: ایراد بعدی در خصوص ذکر نشدن عوارض ورود به محدوده زوج و فرد بود که چون ۳ ماه پس از اجرای طرح جدید ترافیک باید کارایی آن مورد نظارت قرار گیرد و در صورت کارایی، اجرای رینگ دوم(زوج و فرد) آغاز شود بنابراین ما نرخ ان را اعلام نکردیم اما نرخ گذاری در مورد ورود به محدوده زوج و فرد انجام شده است.

علیخانی با بیان اینکه در طرح ترافیک جدید پیش بینی شده بود که در روزهایی که شاخص آلودگی هوا بیش از ۱۰۰ باشد عوارض افزایش یابد، تصریح کرد: در این مورد نیز فرمانداری ایراد گرفته بود که ما نیز حذفش کردیم.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه در دوره گذشته نیز ورود همه معلولان و جانبازان به طرح ترافیک رایگان نبود، افزود: با این وجود تصمیم بر ان شد که ورود تمامی جانبازان ۲۵ و بالای ۲۵ درصد به طرح ترافیک جدید رایگان باشد.

به گفته وی، البته این افراد باید از طریق بنیاد مستضعفان برای صدور مجوز ورود به طرح ترافیک معرفی شود.

علیخانی گفت: ایراد بعدی افزایش قیمت غیرعادی ورود به طرح خودروهای عمومی و آژانس و وانت بار ها بود که چون سیاست دولت این است که افزایش کرایه بر مسافر تحمیل نشود ما نیز این را قبول کردیم.

علیخانی با بیان اینکه کامیون ها تنها می توانند شب هنگام به شهر تهران وارد شوند گفت: تنها بونکر های سیمان اجازه داشتند که یک بار برای ورود به تهران و یک بار به ورود به طرح عوارض بدهند که ما ان را به یک بار تقلیل دادیم.

وی در مورد طرح ترافیک خبرنگاران نیز گفت: در این مورد نیز به شهرداری اجازه داده شد که ۳ درصد خبرنگاران با ضریب یک دهم اجازه ورود به طرح جدید ترافیک را داشته باشند.

وی تاکید کرد: خبرنگارانی که از سهمیه استفاده نمی کنند یک سال کارت بلیط رایگان حمل و نقل دریافت می کنند.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: موارد ایراد گرفته شده از سوی فرمانداری تهران مانند بیماران خاص نیز اصلاح شد.

موافقان و مخالفان ایرادات فرمانداری

سید حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: در رای که می دهیم به استحکام مواضع شورای پنجم توجه کنیم.

وی گفت: همکاران را توجه میدهم به اینکه برخلاف آنچه امروز در افکار عمومی روی می دهد، این طرح مصوب دولت است و استاندار و سایر اعضای شورای هماهنگی ترافیک تهران مرجع رسمی تایید و یا رد آن هستند.

وی گفت: فقط تعیین عوارض در اختیار شورا است.

وی با بیان اینکه مخالف هستم که روزنامه نگاران با تخفیف ده درصدی طرح تهیه کنند، گفت: از نظر من فرقی بین خبرنگاران، جراحان و پزشکان نیست.

وی گفت: شورای پنجم با هیاهیو از حذف رانت عقب نشینی نمی کند.

احمد مسجد جامعی عضو دیگر شورا نیز گفت: شورا بر اساس قواعد و قوانین پس از طی مراحل سندی را تصویب می کند.

وی گفت: طرح ترافیک شورا ملاحظات و پیوست اجتماعی را نداشت و باید شرایط زندگی مردم را در نظر بگیریم.

وی افزود: ماده چهارم طرح که به وانت بارها و کامیونت ها که زندگی شهروندان به کار آنها مرتبط است، تغییر مناسبی داده شده است.

 مسجد جامعی با تاکید بر لزوم توجه به سهم خبرنگاران در طرح ترافیک سال آتی گفت: بخشی از کار شورا را جامعه خبری انجام می دهند و یکی از مهمترین ابزار نظارتی ما خبرنگاران هستند.

مسجد جامعی با اشاره به تاثیر گذاری رسانه ها در شهر گفت: برای مثال تخریب قبور امامزاده عبدالله زمانی پیگیری شد که خبرنگاران و رسانه ها وارد آن شدند.

وی افزود: کار رسانه ها گسترش نظارت عمومی است و سزاوار آن هستند که از تخفیف ویژه استفاده کنند.

شهربانو امانی نیز خواستار توجه به ایرادات فرمانداری نسبت به طرح شد و گفت: ما به اصلاح اعتقاد داریم، اگر اغراض دیگری پشت این رفت و برگشت طرح از شورا به فرمانداری بود، باید با آن موافقت می شد.

محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در  جریان بررسی ایرادات فرمانداری تهران به طرح ترافیک جدید گفت: کلیت طرح به تصویب رسیده و مسیر خود را طی می کند.

وی گفت: هیچ یک از ایرادات فرمانداری نسبت به طرح، داری مستندی که خلاف قانون بود، ندارد.

وی افزود: حتی درباره سهم جانبازان نیز وزارت کشور متعهد است که هماهنگی را بعمل آورد و وزارت کشور اصرار داشت که طرح رایگان به جانبازان داده شود.

معاون شهردار تهران گفت: هر طور که شورا تصویب کند، شهرداری اجرا خواهد کرد؛ ضریب خبرنگاران، پزشکان و بیماران خاص... هر چقدر کم شود، فشار و رانت دریافت آن افزایش می یابد.

وی گفت: خواهش میکنم حتی اگر سیاست شورا این است که سهم اقشار خاص را از 50 درصد کاهش دهد، این کاهش در حد 25 تا 30 درصد باشد.

در نهایت از تعداد 20 عضو حاضر در شورا 14 نفر به تغییرات و اصلاح طرح ترافیک سال 97 شهرداری تهران رای مثبت دادند.