۰ نفر

سالانه ۲۰۰هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود

۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳
کد خبر: 227040
سالانه ۲۰۰هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود

مدیر کل اجتماعی استانداری تهران گفت: به نظر می رسد باید در زیر سطح و یا هوا کار کرد چرا که دیگر خیابانهای تهران ظرفیت افزایش جمعیت را نخواهند داشت؛ این وضعیت نه تنها قابل ادامه نیست، بلکه امنیت ملی را مخدوش می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سیاوش شهریور با اشاره به تراکم جمعیت در تهران گفت: چاره جویی این مشکل که یکی از مشکلات بسیار مهم در تهران است که باید در دو سطح بررسی شود؛ یکی سطح ملی است و باید به طرف یک توسعه متوازن ملی برویم و اشتغال را در کل کشور رونق ببخشیم و به دنبال ایجاد نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی باشیم تا باعث نشود جمعیت بیکار و جویای زندگی خوب به تهران بیایند.

وی افزود: سطح بعدی، سطح خرد موضوع است و به نظر می رسد این مشکل یکی از اولویت های اساسی شهر تهران است. هر سال در حدود ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می شود و در حال حاضر دچار بزرگ سری شده لذا جمعیت مناطق اطراف تهران از بخشی از نواحی تهران پیشی می‌گیرد.

مدیر کل اجتماعی استانداری تهران با اظهار به اینکه داریم چرخه فرسودگی را در تهران تجربه می کنیم، گفت: یعنی این افزایش جمعیت باعث افزایش حمل و نقل شهری می شود که هم آلودگی تولید می کند و از طرف دیگر همین آلودگی سلامت مردم را تهدید می کند.

وی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، در بیان راهکارها برای رفع این معضل یادآور شد: شهردار سابق، افزایش سطح را در تهران پیش بینی کرده بودند، اما به نظر می رسد باید در زیر سطح و یا هوا کار کرد و دیگر خیابان های تهران ظرفیت افزایش جمعیت را نخواهند داشت. باید به دنبال قطار هوایی و تاکسی های هوایی بروند. باید حمل و نقل عمومی را به شدت ساماندهی کرد این وضعیت نه تنها قابل ادامه نیست، بلکه امنیت ملی را مخدوش می کند.

در ادامه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر صحبت های شهریور گفت: اقتصاد بیمار کشور باعث مهاجرت به تهران شده و افراد جویای کار به تهران مراجعه می کنند. تهران همانند معدن کار شده و دیگر محل زندگی نیست.

به گفته وی، هر یک میلیارد سرمایه‌ای که به تهران می‌آید، حدود صد نفر در شهرستانها و روستاها بیکار می شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: برآورد می شود در سال ۱۴۲۵، یعنی ۲۹ سال آینده جمعیت تهران بزرگ به ۴۰ میلیون نفر خواهد رسید. در حال حاضر در تهران هشت میلیون و ۷۰۰ هزار جمعیت نفر داریم این در حالیست که جمعیت استان تهران ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است. از نظر جمعیت رتبه بیست و پنجم را داریم و با این منوال که داریم پیش می رویم این عدد به اول خواهد رسید.

وی گفت: اگر از الان نیاندیشیم وضعیت آینده، بسیار بحرانی تر و مشکلات خیلی زیادتر خواهد شد.

علیخانی با بیان اینکه ما همه امکانات را در تهران متمرکز کرده ایم، گفت: در کشورهای دیگر پایتخت سیاسی از اقتصادی جداست؛ شاید نمی توانیم پایتخت را از تهران جابه جا کنیم اما لزومی ندارد همه وزارتخانه ها در تهران قرار داشته باشد. چه لزومی دارد وزارت کشاورزی یا وزارت نفت در تهران باشد؟. شاید وجود وزارتخانه‌های سیاسی و امنیتی در تهران ضرورت داشته باشد اما می‌تواند استانهایی را تعریف کنند و این وزارتخانه‌ها به آنجا منتقل شوند.