۰ نفر

استفاده از ماشین‌آلات قدیمی معضل پروژه‌های عمرانی است

۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۰
کد خبر: 226835
استفاده از ماشین‌آلات قدیمی معضل پروژه‌های عمرانی است

محمد صالحی فرد، با اشاره به صحبت های اخیر شهردار تهران و اشاره به موضوع تغییر رویکرد در پروژه های عمرانی، گفت: یکی از موضوعاتی که در پروژه های عمرانی بسیار مهم است، بحث ارتباط پروژه عمرانی و بحث حفاظت محیط زیست و منابع زیست محیطی است. ما در تمام پروژه های عمرانی خود اگرچه در ظاهر یک پیوست فرهنگی و زیست محیطی داریم اما واقعیت این است که وقتی یک پروژه طراحی شده و اقدامات لازم آن صورت گرفته و اعتبار آن مصوب شده و در حال اجراست، دیگر آن پیوست چه تاثیری می تواند داشته باشد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، وی افزود: پیوست زیست محیطی و فرهنگی زمانی ارزشمند است که قبل از طراحی نهایی یک پروژه عمرانی و اجرای آن، مد نظر قرار گرفته شده و براساس آن یک جمع بندی صورت گیرد که آیا این پروژه باید انجام شود یا خیر؟

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه شاخص دیگری که در بحث پروژه های عمرانی به عنوان یک معضل مطرح است، استفاده از تکنولوژی های فرسوده است، تصریح کرد: علاوه بر اینکه ما پیمانکاران حرفه ای نداشته و مهندسان ناظر و کنترل  کننده های کیفیت حرفه ای بسیار کم داریم، تکنولوژی های ما نیز بسیار قدیمی بوده و فاقد ماشین آلات پیشرفته هستیم که این موضوع باعث طولانی شدن ساخت پروژه ها و متعاقب آن تحمیل هزینه های بسیار سنگین به یک پروژه و کاهش کیفیت و عمر مفید آن می شود.

وی در ادامه و با اشاره به راهکارهای حل این معضلات اظهار کرد: به صورت خلاصه اگر شهرداری می خواهد در پروژه های عمرانی خود موفق عمل کند، باید به چند مسئله ورود پیدا کند و آن ها را به نتیجه بر ساند، قدم اول شفاف سازی تمام قراردادهایی است که شهرداری می خواهد انجام دهد که باید بدون هیچ گونه رانت و  زد و بند و بحث های این چنینی،  قراردادهای شهرداری کاملا شفاف تنظیم شده و به رویت تمام کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، برسد.

این پژوهشگر حوزه معماری و شهرسازی ادامه داد: دوم انتخاب پیمانکاران بسیار قدر است، باید پیمانکارانی که واقعا توانایی فنی و مهندسی، نیروی انسانی، مدیریتی و مالی موثری برای کار در پروژه ها را دارند انتخاب شوند، همچنین باید از تکنولوژی ها و فناوری های روز دنیا برای احداث پروژه های عمرانی استفاده شود و دستگاه های فرسوده، سیستم ها و روش های قدیمی را در پروژه های عمرانی به کار نگیریم.

وی همچنین ادامه داد: نکته بعدی که بسیار حائز اهمیت است، توجه به خواست و مصالحه مردم در مناطق مختلف است، یعنی در واقع شهرداری باید برای ساخت هر پروژه از مردم نظرسنجی کند که به عنوان مثال در حال حاضر اولویت آن محله برای ساخت یک پروژه چیست یا اولویت با ساخت یک فرهنگسرا است یا یک بوستان.

صالحی فرد با اشاره به اینکه ساخت هر پروژه عمرانی باید بر مبنای عدالت اجتماعی و بهره مندی حداکثری مردم از آن پروژه باشد، اذعان کرد: یکی دیگر از شاخص های مهم در بحث ساخت پروژه های عمرانی، شاخص معیارهای انسانی در طراحی پروژه ها است که این شاخص هم می تواند در بحث جلوه های بصری پروژه های عمرانی خود را نشان دهد و هم در حوزه چشم اندازهای محیطی و تناسب و سنخیت آن با محیط اثرگذار باشد.

این پژوهشگر حوزه معماری و شهرسازی در پایان تصریح کرد:  هر پروژه عمرانی حتما باید منابع زیست محیطی و منابع طبیعی شهر را لحاظ کند و کمترین آلودگی ها را چه در حوزه آلودگی هوا و چه در حوزه آلودگی آب و خاک و  چه آلودگی های بصری، داشته باشد. بنده فکر می کنم که این موارد راهکارهایی است که شهرداری حتما باید برای ساخت پروژه های عمرانی به آنها توجه کند.