۰ نفر

کمپین اعتراض به شهرداری تهران شکل گرفت؛

مگس سفید تا کی مهمان پایتخت است؟

۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۱
کد خبر: 149188
 مگس سفید تا کی مهمان پایتخت است؟

بیش از دو سال است که با وجود دریافت عوارض از مردم پایتخت نشین، شهرداری تهران اصول سم‌پاشی و معدوم سازی حشرات را رعایت نکرده که این امر باعث ازدیاد مگس سفید در سطح شهر شده است.

بسیاری از مردم حالا از شهرداری تهران این پرسش را دارند که این مگس ها تا چه سالی مهمان تهران خواهند بود؟

پیش از این شهرداری تهران برای مبارزه با حشرات ریز سفید که بیشتر شبیه گَرد بودند تا مگس، درختان را آبشویی کرد. این روش تأثیرگذار نبود و مگس‌های سفید هر روز در محله‌ای جدید مشاهده می‌شدند. هرچند مسئولان شهرداری تهران معتقد بودند که حشرات ریز سفید برای سلامتی مردم خطری ندارند، اما ورود این حشرات ریز به چشم و دهان تهرانی‌ها برای پایتخت‌نشینان مزاحمت محسوب می‌شد و این حس را به آنها منتقل نمی‌کرد که برای سلامتی‌شان خطری ندارد.

در جریان مبارزه با این آفت کم اهمیت اما پیش رونده، تأکید مسئولان شهرداری بر کاهش حجم این آفت با روش آبشویی، هم بی‌نتیجه بود و در آخر روش قدیمی و سنتی در پیش گرفته شد. بسیاری از درختان در شهر تهران نوارهای زردرنگی را دور بدنه خود دیدند که چسبناک بود و گفته می‌شد می‌تواند باعث از بین رفتن مگس سفید شود.

نوارهای زردرنگ در روزهایی که هوای پایتخت سرد شده است هم دور تنه بسیاری از درختان پایتخت دیده می‌شود. روزهایی که سردی هوا، به کمک آمده تا جلوی پیشروی مگس‌های سفید را بگیرد.

یکی از اعضای شورای شهر تهران گفته: این حشرات تا ١٥ نسل نیز می‌توانند باقی بمانند، آنها دیگر ساکنان فصلی پایتخت به شمار می‌روند و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها از این شهر بیرون نخواهند رفت.

رحمت الله حافظی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر هم ایجاد این پدیده را بر اثر رویه‌های غلط کشاورزی و خطای گذشته عنوان کرد و گفت: «تخم‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته توسط مگس سفید انجام شده در مناطق غربی استان تهران به بار نشسته و حضور حجمی این آفت در پایتخت دیده خواهد شد.»

او ادامه داد: «در صورت تغییرات آب و هوایی و بارندگی، حضور مگس سفید در شهر تهران به حداقل می‌رسد.»  حافظی با بیان این‌که کارشناسان باید در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام دهند، گفت: «اقدام کارشناسی مجموعه‌های مرتبط وزارت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی و آموزشی وابسته به این سازمان برای آموزش کشاورزان درخصوص نحوه استفاده از سموم و کودهای شیمیایی نیز در کاهش آفت مگس سفید موثر است».