۰ نفر

رابطه عجیب تب و سرطان!

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۲۳
کد خبر: 294700
رابطه عجیب تب و سرطان!

افرادی که بیشتر تب می‌کنند، کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پژوهشگران لهستانی می‌گویند که ابتلای مکرر به تب‌های عفونی، مقدار سلول‌های ایمنی T در سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد که این لنفوسیت‌های منحصربفرد توانایی شناسایی و حتی تخریب سلول‌های بدخیم سرطانی را دارند.

 امروزه ترس از سرطان بسیار همه‌گیر شده است، به خصوص به دلیل آن که ابتلا به این بیماری کشنده به همه چیز از مصرف شکر گرفته تا استفاده از تلفن همراه بستگی دارد.

طبق گفته موسسه ملی سرطان آمریکا، انتظار می‌رود وضعیت وحشتناک ابتلای حدود یک میلیون و 735 هزار نفر در ایالات متحده در پایان سال 2018 رخ دهد.

همین طور که پژوهشگران برای یافتن درمان‌ها تلاش می‌کنند، یک مطالعه جدید از یک بازدارنده عجیب پرده برداشت. این مطالعه طولانی مدت، رابطه معکوس بین سابقه ابتلای فرد به تب‌های عفونی و احتمال ابتلا به سرطان را بررسی کرد.

به نظر می‌رسد دفعات بیشتر ابتلا به تب‌های عفونی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

چندین دهه از مطالعات و مقالات پزشکی، الگوهای ارتباطی بین ابتلای مکرر یک بیمار به تب و توانایی جلوگیری از ابتلا به سرطان یا رهایی از آن را نشان داده است. با این حال، گویا تاکنون به این شواهد توجه نشده بود.

پژوهشگران دانشگاه "نیکولاس کوپرنیکوس" لهستان در حال حاضر بر اساس داده‌های تحقیقاتی و تجربی گذشته، به تجزیه و تحلیل آنچه که ممکن است باعث این رابطه معکوس طولانی‌مدت شود، پرداخته‌اند. آنچه آنها کشف کرده‌اند ممکن است منجر به اقدامات جدید ایمونوتراپی یا ایمن درمانی سرطان شود.

پژوهشگران با بررسی اثر تب بر روی عملکرد ذاتی و سازگاری ایمنی بدن، تصمیم گرفتند بر یک حالت خاص از عملکرد سیستم ایمنی که شامل یک نوع سلول T است، تمرکز کنند. این لنفوسیت‌ها معمولا به عنوان سلول‌های gd T شناخته می‌شوند.

آنچه که آنها کشف کردند این بود که قرار گرفتن مکرر در معرض تب، توانایی این سلول‌ها را افزایش می‌دهد تا محیط را برای سلول‌های بدخیم سرطانی ناامن کنند.

نتیجه مطالعه آنها اولین بار است که نقش بازدارنده این سلول‌ها را که در حال حاضر اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری‌های پاتوژنیک محسوب می‌شوند، در برابر سرطان تایید می‌کند.

این مطالعه همچنین نقش بالقوه تب را در جذب میانجی‌های "درون‌زاد" کشف کرد که آنها هم می‌توانند به مبارزه با سرطان کمک کنند. تب‌های عفونی، خط دفاعی طبیعی بدن علیه حمله خارجی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کنند.

بدین ترتیب، هنگامی که یک حمله انجام می‌شود، بسیاری از عناصر تقویت‌کننده و محافظتی بدن، از جمله میانجی‌های درون‌زاد فعال می‌شوند. براساس این مطالعه، این میانجی‌های درون‌زاد تب، زیر ساختارهای متابولیک و انرژی را در سیستم ایمنی بدن در طول تب بازسازی می‌کند.

در پایان، نویسندگان نتیجه می‌گیرند که سلول‌های gd T با ویژگی‌های منحصر به فردی که آنها را قادر می‌سازد تا فرآیندهای بازدارندگی سرطان مانند نظارت بر ایمنی و حتی حمله به سلول‌های سرطانی بدخیم را انجام دهند، در مبارزه و حتی پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

ابتلا به تب، به ​​افزایش قابل توجه مقدار این سلول‌های gd T کمک می‌کند و در نتیجه باعث کاهش چشمگیر خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

این یافته‌ها می‌توانند تمرکز کنونی غالب روش‌های ایمونوتراپی سرطان متکی بر سلول‌های آلفا/بتا T را به روش‌های شامل سلول‌های gd T تغییر دهند. مهم‌تر از همه، آنها ممکن است مردم را به ابتلا به آنفلوآنزا متقاعد کنند.