۰ نفر

با این ترفندها مویی سالمتر و پرتر داشته باشید

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۲۳
کد خبر: 247262
با این ترفندها مویی سالمتر و پرتر داشته باشید

با اینکه ژنتیک نقشی اساسی دارد اما برنامه غذایی، آب و هوا، جمعیت و رویکرد کلی خودتان برای داشتن موهایی سالمتر همه برای تثبیت زیبایی و سلامت موها اهمیت دارند. در ادامه به شما می گوییم برنامه غذایی مناسب و مراقبت درست از موها چگونه روی بهبود سلامت آنها تاثیر می گذارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از وب سایت دکترکرمانی، با این ترفندها موهایی سالمتر داشته باشید.

- پروتئین دریافت کنید

یک برنامه غذایی مناسب از فاکتورهای متناسب برای داشتن موها و پوستِ کفِ سری سالم است. مو اساساً از پروتئین ساخته می شود، بنابراین مطمئن شوید که روزانه 45 گرم پروتئین مصرف می کنید. منابع خوب پروتئین عبارتند از:

    گوشت کم چرب

    گوشت مرغ

    ماهی

    لوبیا

    محصولات لبنی کم چرب

    تخم مرغ

برنامه های غذایی که پروتئین کمی دارند می توانند باعث ضعیف شدن و شکنندگی موها و همچنین از دست رفتن رنگ و ریزش خود موها شوند.

2- زینک دریافت کنید

کمبود زینک می تواند باعث ریزش موها شود. استفاده از آجیل هایی نظیر گردو، کاشو و بادام در برنامه غذایی برای مقابله با ریزش مو توصیه می شود.

مقدار زیادی از این موارد بخورید و بنوشید:

    سبزیجات

    میوه ها

    سالاد گیاهانی که برگ سبز دارند

    مقدار زیادی آب

یک مولتی ویتامین یا زینک می تواند در مواقع نیاز به بهبود برنامه غذایی کمک کند.

3- امگا 3 به موها برسانید

افزایش دریافت اسید چرب های امگا 3 می تواند باعث تحریک فولیکول های مو و غدد سباسه (غددی میکروسکوپی در پوست) شود. با اینکه این مورد باعث رشد مو نمی شود اما می تواند باعث افزایش سلامت پوست کف سر شود.

اسید چرب های امگا 3 را می توانید در ماهی های آب سرد مانند سالمون، ساردین و شاه ماهی پیدا کرد. دیگر منابع خوب عبارتند از:

    بذر کتان

    ماست

    پنیر روستایی

    سالاد

    غلات

4- موهای خود را بشناسید

نظرات مختلفی درباره اینکه هر چند وقت یکبار باید موها را شست وجود دارد. همه اینها به نظر شخصی و نیاز فرد باز می گردد که به این موارد بستگی دارد:

    نوع موها و بافتشان

    هر چند وقت از محصولات مو استفاده می کنید

    سطح فعالیتتان

برای مثال، افرادی که موهایی چرب دارند شاید نیاز داشته باشند که هر روز از شامپو استفاده کنند، افرادی که موهایی خشک دارند ممکن است کمتر به شامپو احتیاج پیدا کنند.

5- شامپوی درست را انتخاب کنید

استفاده از شامپو و استایل اشتباه برای موها می تواند باعث آسیب شدید به موها شود. به دنبال محصولاتی باشید که برای نوع موهایتان مناسب باشند – چرب، معمولی یا خشک – و تمام مشکلاتی که دارید را هدف قرار دهد، مانند شوره سر.

از شامپوهایی که ترکیبات سنگین دارند استفاده نکنید، مانند لوریل سولفات آمونیوم یا لوریل سولفات سدیم. همچنین به خاطر بسپارید که قیمت همیشه تضمین کننده کیفیت بالای محصول نیست.

6- استفاده از نرم کننده

استفاده از نرم کننده پس از شامپو زدن گام مهمی برای نرم، درخشان و انعطاف پذیر نگه داشتن موها است. می توانید نرم کننده را جدا استفاده کنید و یا از شامپویی استفاده نمایید که خود حاوی نرم کننده باشد.

با شانه نرم کننده را به داخل موها بفرستید تا همه جا به صورت مساوی آغشته شود. قبل از اینکه آب بکشید اجازه دهید 2 تا 3 دقیقه روی موها بماند.

درست مانند شستن موها، تمام افراد نیاز ندارند هر بار که سرشان را شستند از نرم کننده استفاده کنند. خودتان آزمایش کنید و ببینید چه چیزی بهتر روی موها جواب می دهد.

7- بشویید و بُرس بکشید

متخصصان می گویند بسیاری از افراد بیش از حد شامپو می زنند و یا از آن به درستی استفاده نمی کنند. قانون استاندارد استفاده از شامپو:

    بیش از یک بار در روز موهای خود را نشویید.

    به اندازه ای از شامپو استفاده کنید که سرتان را بپوشاند.

    از آب خیلی سرد یا خیلی داغ استفاده نکنید.

وقتی موها خشک هستند به نرمی با آنها رفتار کنید چون در این حالت سه برابر نسبت به شکسته شدن آسیب پذیرتر هستند. موهای مرطوب خود را با حوله به شدت نسابید. از یک شانه با دندانه های درشت استفاده کنید تا رطوبت موها آرام گرفته شود اما بیش از حد شانه نکنید و یا هنگامی که موها مرطوب هستند برس نکشید.

8- نکاتی برای تثبیت موها

برای داشتن ظاهری سالم این نکات را به خاطر بسپارید:

    برای سشوار کشیدن ابتدا با کمترین حرارت شروع کنید و به مرور اگر لازم بود حرارت را افزایش دهید.

    هر زمان ممکن بود اجازه دهید موها در هوای آزاد خشک شوند.

    جاهایی که از گیره و کلیپس استفاده می کنید را تغییر دهید تا در آن منطقه موها دچار شکستگی نشوند.

    مرتب پوست کفِ سر خود را ماساژ دهید تا رشد مو را بهبود ببخشید و جریان خون را افزایش دهید.

    مرتب موهای خود را کوتاه کنید – هر 10 تا 12 هفته – تا موها سالم بمانند و دچار موخوره نشوید.

9- اینها را حذف کنید

شامپوهایی که مواد سنگین دارند، محصولات حالت دهنده مو و بیش از حد بُرس کشیدن با ضعیف شدن سلامت موها ارتباط مستقیم دارند. با این حال دیگر عوامل به خطر افتادن سلامت موها عبارتند از:

    مصرف الکل

    برنامه های غذایی که کالری به شدت پایینی دارند

    کاهش هورمون تیروئید

    استرس بیش از حد

    رقیق کننده های خون

    برخی داروهای تجویزی برای مشکلات قلبی، افسردگی، فشار بالای خون و آرتریت