۰ نفر

۵ دلیل برای کبودی دائمی پوست!

۲ آذر ۱۳۹۶، ۰:۵۰
کد خبر: 233212
۵ دلیل برای کبودی دائمی پوست!

هنگامی که پوست شما با دچار ضربه می شود، رگ های خونی زیر پوست شکننده شده و خون در زیر آنها جمع می شود. اما گاهی اوقات بدون ایجاد ضربه پوست شما دچار کبودی خواهد شد.

علل خاصی برای آسیب پذیری و شکنندگی رگ های خونی وجود دارد. اگرجه استراحت و استفاده از کمپرس یخ، به بهبود علائم کبودی کمک می کند، اما بهتر است از این علل خاص اجتناب کنیدتا اصلا کبودی را تجربه نکنید:

قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید:

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آوای سلامت، این اشعه در طول زمان کلاژن پوست شما را که در لایه دوم پوست قرار دارد از بین می برد. کلاژن از شبکه رگ های خونی در زیر پوست حفاظت می کند و بدون آن رگ های خونی به راحتی در معرض شکنندگی قرار می گیرند. در واقع کاهش سطح کلاژن از دلایل اصلی کبودی پوست است. اگر قرار است در معرض نور خورشید قرار بگیرید، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

افزایش سن:

این هم یکی از علل کاهش سطح کلاژن است. البته ضخامت پوست و حساسیت آن در برابر نورخورشید در افراد مختلف متفاوت است مثلا افرادی که پوستشان روشن است، حساسیت بیشتری نسبت به پوست افراد تیره دارند. برخی از افراد، کبودی ناشی از بالا رفتن سن را فقط در سنین خیلی بالا تجربه می کنند اما برخی دیگر از ۴۰ یا ۵۰ سالگی، شاھد ایجاد این کبودی ھا در پوست خود ھستند. با این حال استفاده از کرم ضد آفتاب، از کلاژن پوست به مدت طولانی تری محافظت می کند.

مصرف برخی از داروھا:

داروھای رقیق کننده خون مثل وارفارین و ھپارین، احتمال بروز کبودی ھای پوستی را ھم بیشتر می کنند. داروھایضد انعقاد، مدت زمان انعقاد خون را طولانی تر می کنند. به ھمین دلیل ھم فرد خیلی راحت تر و بیشتر از دیگران دچار کبودی پوستی می شود. داروھای مسکن مثل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن ھم خاصیت رقیق کنندگی خون دارند. این داروھا، مانع از فعالیت برخی از آنزیم ھا که وجود آنھا برای انعقاد خون، ضروری است، می شوند. بنابراین، از این داروھا بیش از یک ھفته استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک شما تشخیص داده باشد.

کمبود تغذیه ای:

کمبود ویتامین های کا، ب ۱۲ و سی که در انعقاد خون نقش دارند، منجر به کبودی می شود.  اگر از غذاھای ناسالم استفاده میکنید و میوه و سبزی کافی مصرف نمی کنید، احتمال دارد که دچار کمبود ویتامین سی یا ویتامین کا شوید. گیاه خواران نیز در معرض کمبود ویتامین ب ۱۲ هستند.

ابتلا به یک بیماری جدی:

کبودی پوست در موارد نادر، می تواند نشانه یک بیماری جدی مثل دیابت نوع ۲ یا بیماری لوسمی باشد. اگر کبودی پوست شما بی دلیل به وجود آمده و بیش از دو ھفته به طول انجامیده است، باید به پزشک مراجعه کنید. بالا بودن قند خون، ترمیم پوست را با تاخیر مواجه می کند و در نتیجه، مدت بیشتری ھم زمان می برد تا کبودی ھای پوست، بھبود پیدا کنند. در افراد مبتلا به لوسمی، پلاکت ھای خون کاھش پیدا می کنند و انعقاد خون به درستی انجام نمی شود.