۰ نفر

توضیح دکتر آقاجانی، معاون وزیر بهداشت به مطلب اقتصاد آنلاین؛

واقعی شدن تعرفه‌ها، اقدامی برای حذف زیرمیزی

۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۰۴
کد خبر: 158228
واقعی شدن تعرفه‌ها، اقدامی برای حذف زیرمیزی

اصلاح تعرفه‌ها، زمینه ساز کاهش پرداخت مردم و رشد زیرساخت های حوزه سلامت است.

پیرو خبر دو روز پیش اقتصاد آنلاین با عنوان رشد سرسام آور تعرفه پزشکی در وزارت قاضی زاده هاشمی ؛ توضیحات زیر از سوی دکتر آقاجانی، معاون وزیر بهداشت برای اقتصاد آنلاین ارسال شد؛

با عنایت به اینکه قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت علت اصلی ورشکستگی بیمارستان‌های دولتی و عدم امکان بهبود کیفیت خدمات رفاهی بیماران، غیرواقعی بودن تعرفه‌ها بود، لذا قیمت تمام شده خدمت هتلینگ در شورای عالی بیمه خدمات درمانی در سال 1392 بررسی و تصویب شد. براساس این محاسبات، قیمت تمام شده برای خدمات هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی، 1،182،500 ریال مورد تصویب قرار گرفت که با تعرفه مصوب دولت در همان سال فاصله‌ای در حدود 2.5 برابری داشت و عملا این فاصله سبب کاهش کیفیت خدمات‌رسانی به مردم شده بود و جاذبه‌ای برای سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌کرد. لذا، مقرر گردید طی پنج سال، تعرفه هتلینگ افزایش پیدا کرده و به قیمت تمام شده نزدیک شود.

 

1

 

لازم به ذکر است بخش درمان همواره نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده به ویژه توسط بخش خصوصی دارد که به دلیل نامتناسب و غیرواقعی بودن تعرفه‌ها انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود نداشته و در مقایسه با متوسط کشورهای منطقه میزان تخت بیمارستانی مورد نیاز کشور حداقل 2 برابر وضعیت موجود است. ضمن اینکه حدود 60% بیمارستان‌های موجود هم فرسوده می‌باشد و نیازمند جایگزینی است.

 

2

 

در مورد نرخ ویزیت پزشکان با توجه اینکه تعرفه مصوب با قیمت تمام شده (براساس جدول ذیل) در سال 1393 فاصله حدود 3 برابری داشت. این امر موجب کاهش شدید انگیزه پزشکان برای ویزیت در بخش دولتی شده بود و بیشتر از  80 درصد سرپایی در بخش خصوصی ارائه می‌گردید و مردم ناچار بودند عمده هزینه‌ ویزیت، آنهم با نرخ خصوصی از جیب بپردازند.

لذا برای اصلاح این وضع و اهمیت دادن به طب بالینی و کاهش تقاضا برای تصویربرداری و آزمایشات غیرضرور، شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور اقدام به اصلاح تعرفه‌ها نمود که البته همچنان فاصله زیادی با قیمت تمام شده خدمات دارد ولی خوشبختانه توانست رشد 50 درصدی در خدمات سرپایی بخش دولتی را موجب شوند.

در خصوص تعرفه حق‌العلاج پزشکی لازم به ذکر است کلیه مطالعات آسیب‌شناسی نظام سلامت در کشور، نشان می‌دهد که غیرواقعی بودن این تعرفه‌ها همواره یکی از سه مشکل اساسی نظام سلامت کشور بوده است. به عنوان مثال، در بیمارستان دولتی بابت انجام یک عمل 4 ساعته و پرمخاطره جراحی قلب 285 هزار تومان، عمل جراحی لوزه 18 هزارتومان، عمل آپاندکتومی 38 هزارتومان یا عمل جراحی سزارین 59 هزارتومان و تعویض مفصل هیپ123 هزارتومان به پزشکان پرداخت می‌گردید. بنابراین، مجموعه تعرفه‌های بخش درمان در اکثر خدمات غیرواقعی بوده است و آنچه در واقعیت در نظام ارائه خدمات اتفاق می‌افتاد این بود که در بخش دولتی خارج از بیمارستان، دستمزد پزشکان عمدتاً در خارج از بیمارستان و به صورت نقدی از بیمار با نرخ بسیار بالاتر از ارقام مصوب دریافت می‌شد و در بخش خصوصی هم نرخ‌های مصوب دولت ملاک عمل نبود و مبالغ دریافتی بابت حق‌العلاج چند برابر ارقام تعرفه مصوب دولت برای بخش خصوصی بوده است. اصلاح تعرفه‌ها که در ظاهر افزایش دستمزد پزشکان را نشان می‌دهد، در واقع با حذف پرداخت‌های غیرقانونی منجر متعادل شدن (کاهش) دریافتی پزشکان و کاهش چشمگیر پرداخت از جیب مردم گردیده است.